مشکلات پادشاه سعودی

© AP Photo / Hassan Ammarسلمان ابن عبدالعزیز السعود پادشاه عربستان
سلمان ابن  عبدالعزیز السعود  پادشاه عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محافظ انگلیسی اعضای خانواده سلطنتی را به همجنس بازی و اسراف متهم کرد.

 تابستان سال جاری  استراحت  سلمان ابن  عبدالعزیز السعود  پادشاه عربستان در « لازور»، موضوع داغ برای بحث عمومی در سراسر فرانسه شد.   پلاژ عمومی در  سواحل « لازور» بسته شد. تعدادی از اهالی به دلیل اینکه  پلاژ بطور کامل  در اختیار  پادشاه و  خانواده او قرار گرفت ابراز ناراحتی کردند و دیگران  مغرور از  اینکه  یک پادشاه واقعی  در  نزدیکی آنها استراحت می کند.

ساکنان محل  100 هزار  امضا زیر دادخواست  غیر مجاز بودن  چنین شکل تصرف خاک کشورشان جمع کردند.  اما سفر پادشاه به آنجا برای هتلداران  درآمد خوبی ببار آورد:  سفارت عربستان سعودی 400  اتاق  در چند هتل گران قیمت رزرو کرد و برای خانواده سلطنتی  یک ویلا  اجاره کرد.  برای دوری از  بروز هر نوع  مشکلی،  مقامات محلی از پاریس دستور بستن پلاژ عمومی  را دریافت کردند.  این تنها جنجالی نیست که  اعضای خانواده سلطنتی در آن نقش دارند.

علی حاجی زاده  کارشناس سیاسی  در این خصوص گفت: چند سال پیش  کتاب  محافظ انگلیسی در باره  پادشاهان سعودی منتشر شد.  وی بشکل کاملا متفاوتی  در باره خانواده سلطنتی، مناسبات بین اعضای خانواده و  برخورد آنها نسبت به   دیگران  تعریف کرده است.  او آنها را به  همجنس بازی و  اسراف متهم  کرده است. ما از قضاوت در باره صحت این حرفها  عاجزیم.  زیرا به علت  محرمانه بودن  همه چیز در باره  این خاندان  فقط بر طبق علایم خارجی  دست به قضاوت می زنیم و  نه آنچه در داخل خانواده رخ می دهد.

 در این رابطه نباید  نیات کسانی  نادیده گرفته شود که حاضر نیستند با سلطنت  سعودی ها کنار بیایند و  شایعات مختلفی  برای  بی اعتبار کردن  آنها در داخل کشور و  در سراسر جهان اسلام  پخش می کنند.

بوریس  دولگوف  کارمند ارشد  علمی  مرکز پژوهش های  عربی و اسلامی  انستیتوی خاور شناسی اکادمی علوم روسیه در اینباره گفت: آنها در زندگی رسمی،  خود را به عنوان  حافظان امکان مقدس مسلمانان — مکه و مدینه — معرفی می کنند. رهبران جهان اسلام سنی ادعای رهبری در سراسر جهان اسلام را مطرح می کنند. اما مخالفان، آنها را متهم به آن می کنند که در خارج از کشور  در زندگی شخصی موازین اسلامی را رعایت نمی کنند.  همکاران  لبنانی  برای من تعریف کردند که شاهزادگان سعودی با هواپیماهای شخصی خود  به بیروت پرواز می کنند تا در استراحتگاه  اشرافی تعطیلات خود را بگذرانند. در آنجا این شاهزادگان مشروبات الکلی می نوشند و از خدمات دختران سبک سر استفاده می کنند. این تعطیلات چند روز طول می کشد. سپس آنها به عربستان سعودی  برمی گردند و به زندگی خود به عنوان مسلمانان  واقعی ادامه می دهند. شواهدی در باره جنجال های رشوه خواری، نقض حقوق زنان و ضرب و شتم زنان  نیز وجود دارد. البته این اطلاعات  تأیید نشده اند  اما پخش می شوند.  شاید  بی اساس نباشند. مخالفان  رژیم سعودی  از بین  گروهبندی های رادیکال اسلامی  با تکیه بر این  اخبار  خاندان سعودی  را متهم به نقض موازین اسلام و قرآن می کنند. آنها می گویند که خاندان سعودی کافر شده  و باید سرنگون شود.

  مخفی ماندن خاندان سلطنتی  سعودی از چشم باقی جهان یک وجه تمایز این خاندان است و  تعداد اعضای این خانواده نیز   مثل  قصه های واقعی آنقدر زیاد است که هیچ کس نمی تواند  دقیقا به شمارش آنها بپردازد.

علی حاجی زاده در این خصوص گفت: وقتی ما در باره خاندان سعودی ها صحبت می کنیم باید  ساکنان یک شهر کوچک را در نظر گرفت.  یعنی تعداد  افرادی که به  سعودی ها مربوط می شوند  بیش از 100 هزار نفرند. خاندان سعودی کشور را  اداره می کند و از ثروت هنگفتی  برخوردار است.

بطور کلی  خاندان سلطنتی سعودی فرق زیادی با قصه های شرقی دارد و با توجه به اینکه پادشاه  از  قدرت  نامحدودی برخوردار است  گذار  به نوع دیگر حکومت می تواند فوق العاده دشوار باشد.  هم اکنون فقط از یک موضوع می توان صحبت کرد:  هیچ یک از حاکمان سعودی اجازه نخواهد داد  اسرار  دربارش فاش شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала