گزارش و تحلیل

بمباران بیمارستان قندوز

© AFP 2023 / Shah Maraiبیمارستان قندوز در افغانستان
بیمارستان قندوز در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استوکس ضربات هوایی به بیمارستان « قندوز» را جنایت نظامی نامید.

ریاست سازمان « پزشکان بدون مرز»  نسبت به اعلامیه های صادره در باره اینکه بیمارستان  شهر « قندوز» افغانستان  احتمالا  توسط  شبه نظامیان  جنبش « طالبان»  برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته است ابراز تعجب کرد. زیرا همانا این موضوع  علت بمباران  عمدی  بیمارستان ذکر شده است.

 کریستوفر استوکس  مدیر عامل  سازمان « پزشکان بدون مرز» در مقر  سازمان « پزشکان بدون مرز» در مصاحبه با  « سپوتنیک  اینترنشنل»  در این خصوص  گفت:

 ضربات هوایی دقیقا به  بیمارستانی وارد  آمد  که نظامیان از مشخصات آن آگاه بودند.  ما مشخصات  دقیق  بیمارستان را برای  دولت افغانستان و اپوزیسیون  محلی و واحدهای نظامی آمریکا ارسال کرده بودیم. از اینرو این نوع  اعمال هیچگونه توجیهی نمی تواند داشته باشد.

کریستوفر استوکس ضربات هوایی به بیمارستان « پزشکان بدون مرز» در « قندوز» را  جنایت نظامی نامید  که  سازمان مستقل بین المللی باید آن را  بررسی کند  و نه پنتاگن یکی از شرکت کنندگان این حادثه.

 وی در رابطه با امکان رساندن کمک های  پزشکی  پس از  ویرانی بیمارستان در « قندوز» گفت:  این تنها مرکز رایگان ترومالوژی در شمال — شرق  افغانستان بود که بیماران می توانستند از  کمک خوب پزشکی- برای درمان آسیب های ناشی از سوانح رانندگی  و جنگ و درگیری و غیره برخوردار شوند.  با ویرانی این بیمارستان  مرکز مشابه دیگری در این شهر وجود ندارد. متأسفانه در این  منطقه  نبردهای سنگینی جریان دارد.

بهر حال  سازمان « پزشکان بدون مرز» فعلا قصد ندارد  « قندوز» را ترک کند.

—  اکنون باید  ببینیم چطور می توانیم به بیماران بدون گشایش  بیمارستان کمک برسانیم.  باید  از  تمام  شرکت کنندگان درگیری و به ویژه  کسانی که ما را بمباران کردند تضمینی در این باره دریافت کنیم  که می توانیم  در افغانستان  کار کنیم  و ما را در بیمارستان خودمان بمباران نخواهند کرد.

شایان ذکر است  که  مطابق با اطلاعات  موجود، نیروی هوایی آمریکا  روز شنبه در شهر « قندوز» افغانستان  بیمارستان را بمباران کرد.  12 پزشک و 10 بیمار  از جمله سه کودک کشته شدند.  مطابق با اطلاعات  سازمان بشردوست  بمباران حدود یکساعت طول کشید.  واشنگتن و مقامات افغانستان  دقیقا از محل  استقرار  بیمارستان« پزشکان بدون مرز» مطلع بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала