برنامه محرمانه سازمان اطلاعات

© AP Photoادوارد اسنودن
ادوارد اسنودن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظارت مطلق تضمینی برای امنیت جامعه نیست.

ادوارد اسنودن  کارمند سابق  آژانس امنیت ملی آمریکا در این روزها اطلاعات جدیدی در باره سرویس های ویژه، اینبار سرویس اطلاعات  بریتانیا  آشکار ساخت.

  اسناد  آشکار شده  توسط افشاگر ادوارد اسنودن   گواه آن است  که  سرویس اطلاعات  بریتانیا از برنامه محرمانه نظارت بر  فعالیت کاربران  اینترنت در سراسر جهان برخوردار است.

 برنامه ای با  عنوان کد شده « « کارما پلیس»  به مطالعه و آنالیز  علاقمندی های مردم می پردازد از جمله بازدید از سایت های خبری و رادیو و  فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی  و آرشیو  جستجو ها.  تمام این اطلاعات برای  تشکیل نوعی پرونده و آشکارسازی  فعالیت های مشکوک آتی  کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.

Lose Kay بنیان گذار مرکز تحلیلی  Open Intelligence   در این خصوص گفت: مأموران  سازمان امنیت  و اطلاعات  این روش را « درست کردن پازل» می نامند. اما این موضوع باعث نگرانی می شود که تا چه حد آنها پیش خواهند رفت.  اگر  سازمان اطلاعات با خبر شود که من به چه ایستگاه های رادیویی گوش می کنم   جهان امن تر خواهد شد ؟  البته که نه.  در سال های اخیر ما  در جهت کاملا اشتباهی  حرکت می کنیم.  در دوره زمانی نامبرده در  اسناد افشا شده، سازمان تروریستی « کشور اسلامی» تشکیل شد.  این گویای آن است  که نظارت مطلق  تضمینی برای  امنیت جامعه  نیست، بلکه برعکس باعث افزایش انبار کاهی می شود که در آنجا باید سوزن را پیدا کرد».

این برنامه بدون  بحث عمومی مقدماتی  و تأیید پارلمان به اجرا درآمد.  به گفته ادوارد اسنودن  جمع آوری اطلاعات  فایده ای برای جامعه ندارد.

—  چرا برنامه هایی باصطلاح  برای تأمین امنیت  جامعه طراحی می شوند  اگر تأثیر  دلخواه را ببار نمی آورند؟  در واقع این برنامه ها  اهداف خاصی دارند.  دولت بی دلیل آنها را طراحی نمی کند.  ارزش آنها در جمع آوری  اطلاعات ضربتی است.  این برخورد با ماهیت خصمانه  مناسبات بین کشورها مرتبط است.  این کار مخفیانه  و بدون هر گونه نظارت جدی و فرایند های  دادگاهی  آشکار  و خصومت آمیز صورت می گیرد.  هر چه بیشتر  شاهد آن هستیم که  نهایتا این برنامه ها  به خود ما و کشورمان  ضرر می رسانند حتی اگر  با نیات خوب طراحی شده باشند.  برنامه هایی  که آژانس امنیت ملی  و سازمان سیا  بطور مشترک  در کشورهایی مانند یمن مورداستفاده قرار دادند ، اکنون  توسط سرویس  مارشال های فدرال در آمریکا  در رابطه با  جنایتکاران معمولی — کسانی که خطر واقعی برای امنیت  اجتماعی  ندارند — مورد استفاده قرار می گیرند  که  به نوعی  می توانستند  نقض حقوق بشر  میلیون ها شهروند آمریکا و دیگر کشورها را توجیه کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала