رکورد الیزابت دوم

© AFP 2023 / Carl De Souzaملکه الیزابت دوم در کالسکه
ملکه الیزابت دوم در کالسکه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ثروت الیزابت دوم حدود 30 میلیارد پوند استرلینگ است.

در ماه سپتامبر ملکه الیزابت رکورد  دیگری برقرار کرد. وی بیش از ملکه های دیگر انگلیس  حکومت کرده است.  رکورد مطلق  سلطنت در بریتانیا 63 سال و 217 روز  اعلام شد.

 طی این مدت در بریتانیا و جهان تغییرات زیادی بوقوع پیوسته است.  بریتانیا  دیگر امپراطوری نیست و  خانواده سلطنتی مالیات می پردازد  و هر علاقندی می تواند  با زندگی خانواده سلطنتی آشنا شود-  کاخ بوکینگهام به روی  بازدیدکنندگان باز است.  آنچه بلاتغییر مانده است، جایگاه خاص  خانواده  سلطنتی در جامعه بریتانیاست. نقش نهاد  سلطنتی  نباید از توجه بدور بماند که خیلی ها مایلند به آن  نقش « تزیینی» بدهند.

یلنا آنانییف  رئیسمرکز  تحقیقات  بریتانیا در این خصوص گفت:  هیچ کس به یاد ندارد که  در آنجا سلطنت مشروطه است و هر چند حقوق خانواده سلطنتی محدود شده است  اما  حذف نشده است. پادشاه و ملکه ریاست نیروهای مسلح و دولت را عهده دارند.  پارلمان از سه بخش تشکیل شده است —  مجلس اعیان، عوام و پادشاه. پادشاه قوانین ، و پیشنویس قوانین  را مورد تأیید قرار می دهد و بعضی از آنها را رد می کند.

مردم  در هر فرصتی به  بحث و صحبت در باره اخبار  کاخ بوکینگهام می پردازند.  خبرنگاران با  کمال میل به حساب و کتاب دارایی  خانواده سلطنتی می پردازند.  چندی پیش اعلام شد  که الیزابت دوم  از زمان حکومت خود تا کنون،  بیشترین ثروت را بدست آورده است — حدود 30 میلیارد  پوند استرلینگ.  این ثروت  بصورت  پروژه های سرمایه گذاری،  املاک  و  جواهرات  نگهداری می شوند.  البته در مقایسه با  افراد ثروتمند جهان، ملکه انگلیس  آدم  زیاد ثروتمندی نیست.  اما جایی در فهرست  20  خانواده ثروتمند سلطنتی جهان برای خود مهیا کرده است.   این دارایی را نمی توان  به معنای واقعی  ثروت خانواده سلطنتی دانست:  بخشی از آن دارایی خصوصی  و بخش دیگر دارایی است  که به اسم  ملت  مورد استفاده قرار می گیرد.

هرازگاهی از کاهش مخارج  خانواده سلطنتی صحبت می شود که  اغلب جنجال  هایی مرتبط با زندگی  خانواده  سلطنتی به این حرف ها دامن می زند.  با وجود این در بریتانیا  احترام زیادی به  خانواده سلطنتی می گذارند که حتی اخبار توهین آمیز  در « مطبوعات زرد» نمی توانند تأثیری بر  این نوع برخورد محترمانه بگذارد.

میخائیل لیپکین  دکتر علم تاریخ  و معاون رئیس  انستیوی  تاریخ عمومی آکادمی علوم روسیه در  این خصوص گفت:  همه احترام زیادی برای الیزابت دوم قائل هستند.  اما بعد چه خواهد شد؟  آیا چارلز نقش پادشاه را بازی خواهد کرد و یا  بشکلی سلطنت به فرزندان  دیانا منتقل خواهد شد.  سبک معاشرت آنها با  محافل دولتی،  سازمان های اجتماعی  چگونه خواهد بود؟  آنها  در کارهای اجتماعی  زیادی شرکت دارند.  نمی توان گفت که آیا  کل جامعه « موافق» و یا « مخالف» است. جامعه نیز تغییر می کند و  نیروها و احزاب سیاسی جدید ظاهر می شوند  و کشور بتدریج از سیستم دو حزبی به  سیستم چند حزبی گذار می کند.  در این زمینه نقش  سلطنت به عنوان  عامل  زندگی سیاسی کشور اهمیت دارد.

به افتخار رکورد  سلطنت  الیزابت دوم  در سراسر کشور ناقوس ها بصدا درآمدند  و آتش بازی برگزار شد و  پیام  « «Long May She Reign!» اعلام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала