قتل سیاسی

© Sputnik / Ramil Sitdikovقتل سیاسی
قتل سیاسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قتل سیاسی - قتل رقبای سیاسی است.

قتل سیاسی  بخشی از تاریخ جهان است.  بسیاری از  حاکمان  یونان باستان و  بعضی از  حاکمان و امپراطورهای  روم  که جولیوس سزار  یکی از معروف ترین آنهاست قربانی  قتل های سیاسی  شده اند.  اروپای قرون وسطی  و آمریکای جوان و روسیه نیز از این قتل ها کنار نمانده اند.  طی کمتر از 200 سال  سه امپراطور در روسیه کشته شدند:  پطر سوم،  پاول اول و الکساندر دوم.

دلایل  قتل سیاسی مدتهاست  که  تعیین شده است، اشخاص یا به علت  فعالیت  دولتی و یا  شهرت اجتماعی به قتل می رسند.  حتی واقعیت اینکه  همیشه  سفارش دهندگان اینگونه  جنایات  به نتیجه دلخواه نمی رسند از تعداد قتل های سیاسی نمی کاهد.

الکساندر  کونفیساخور  دانشیار کرسی  روانشناسی سیاسی  در این خصوص گفت: قتل سیاسی — قتل رقبای سیاسی در طول تاریخ بشریت  همیشه وجود داشته است.  از دوران باستان گرفته تا  عصر حاضر.  هر گونه  قتل سیاسی  می تواند به عواقب  متفاوتی بیانجامد: برکنار کردن  رقبای داخلی،  برکنار کردن  شخصیت های با نفوذ ، کسانی که می توانند رهبری کشور را به عهده بگیرند.  برکناری  می تواند نه از داخل کشور، بلکه با کمک  کشورهای خارجی نیز برنامه ریزی شود.  عواقب اینکار چه می تواند باشد؟  پاسخ یکسان نمی توان برای این سوال پیدا کرد.  اگر شخص رهبر اپوزیسیون باشد، احتمالا اپوزیسیون با از دست دادن رهبر  قدرتمند، مشهور  و سخنران ماهر خود فرو خواهد پاشید. اما نتیجه عکس نیز مشاهده می شود، یعنی وقتی مرگ رهبر  حزب و یا گروهی باعث  همبستگی  طرفداران  آن شخص می شود تا نشان داده شود که مرگ او بیفایده نبوده است.  آنها با نیرو  و قاطعیت بیشتری برای رسیدن به اهداف خود مبارزه خواهند کرد. شِمای  قتل های سیاسی طی قرون تغییر نکرده است.

ولادیمیر کیرییف،  کارشناس  بنیاد  رشد و توسعه نهادهای  انجمن  مدنی «  دیپلماسی ملی» در این خصوص گفت:  قتل سیاسی  از سرشت متفاوتی برخوردار است ، در موارد  مختلف  با تضادهای اقتصادی  و یا  کینه های شخصی و یا منافع تجاری مربوط است.  بعضی از  کشورهای خارجی  رقبای خود را از بین می برند.  سفارش دهندگان مختلف هستند، مهم آن است که هر سفارشد دهنده  با استخدام قاتل  اطمینان داشته باشد  که سرویس امنیت  و محافظان او می توانند امنیت او را تأمین کنند تا براحتی بتواند سفارش قتل سیاسی را بدهد.

 در دنیای معاصر  تعداد زیاد محافظان بدنی  مانع از  اجرای  قتل  نمی شود (کافیست یاد آوری کنیم که ایندیرا گاندی توسط دو تن از محافظان خود هنگام گردش در باغ کشته شد)،  حتی بهترین وسایل امنیتی نیز نمی تواند مانع از اجرای قتل شود.  تنها فرق این نوع جنایات از نوع  قدیمی آنها  در حمایت اطلاعاتی نهفته است.  هیچ یک از  قتل های بزرگ سیاسی  از توجه رسانه ها بدور نمی ماند. خبرنگاران همیشه این نوع قتل ها را  خبر اصلی می کنند.

الکساندر کونفیساخور در این خصوص گفت:  به نظر من هیچگونه نسخه ودستورالعمل،  تفسیر  و  عواقب قتل های سیاسی نمی تواند وجود داشته باشد. مهمترین چیز در هر  فعالیت تروریستی  این است که رسانه ها  آن را خبر شماره یک  و کلیدی بکنند تا مردم را به فکر بیاندازند.  همه چیز به اشخاص  معین،  وضعیت مشخص ، کشور و  لحظه سیاسی   وابسته است.

نمی توان گفت که قتل سیاسی  می تواند برای همیشه دنیای سیاسی را ترک کند. مبارزه بر سر قدرت  در این یا آن کشور همیشه سربلند می کند و همیشه همه برای  مبارزه صادقانه اما  سخت آماده نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала