حج درجه یک

© REUTERS / Ali Al Qarniمسجد الاحرام
مسجد الاحرام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زائران درجه یک در ازای حج 30000-15000 دلار پرداخت می کنند.

حج مراسمی است که  نشانگر برابری همه در مقابل خداست.  اما در واقع در این رسم  مقدس  هم نابرابری وجود دارد.  چند سال پیش عبارت « حج VIP» معمول شد. بدین ترتیب  برای بجا آوردن مراسم دینی شرایط درجه یک  فراهم می شود.

فرق بین حج معمولی و درجه یک از مدت زمان  دوره حج آغاز می شود. اگر حج معمولی  20 روز طول می کشد، حج درجه یک فقط 7  روز ادامه می یابد.

به  گفته نماینده  یکی از آژانس های  حج، کسانیکه از  حج « بودجه ای» استفاده می کنند، چند روز را صرف  وفق یابی با محل،  آ ب و هوا  و آشنایی با  موازین و مقررات حج  می کنند.

کسانی که از  تورهای گران قیمت استفاده می کنند، افرادی هستند که قبلا به حج رفته اند و با همه چیز آشنا هستند و از اینرو بلافاصله  پس از ورود به مکه  مراسم را بجا می آورند.

البته  کیفیت و  سطح خدمات بر قیمت تور حج تأثیر می گذارد.  به عنوان مثال برای زائران  درجه یک،  یک هواپیمای ده نفره  کرایه می شود. بعلاوه اگر هتل « بودجه ای» در فاصله  3 کیلومتری از مسجد «  الاحرام»  قرار دارد، زائران درجه یک در هتلی در فاصله 50  متری  این مکان مقدس ساکن می شوند. قیمت یک شب هتل در اتاق  درجه یک حدود 700 دلار است و در  اتاق سلطنتی لوکس  سه برابر آن.

فرق چادرهای  « بودجه ای» و « درجه یک» برای زائران در « دره مینا» و کوه عرفات  در تجهیزات آن است. چادرهای « بودجه اآی» فاقد هر گونه وسایل راحتی است و غذایی در آنها سرو نمی شود و در چادرهای « درجه یک»  کاناپه، دستشویی، غذا به سبک سلف سرویس  سه بار در روز در اختیار زائران درجه یک  قرار می گیرد.

بدین ترتیب اگر خرج حج معمولی 4000 دلار آمریکاست، زائران درجه یک در ازای حج 30000-15000 دلار پرداخت می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала