مرگ زودرس

© AP Photo / Mikhail Metzelهوای آلوده مسکو
هوای آلوده مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرگ زودرس بر اثر آلودی جو تا سال 2050 میلادی دوبرابر خواهد شد.

آلودگی هوا هر سال باعث مرگ زودرس  3 میلیون   نفر در سراسر جهان می شود. به نوشته  مجله « Nature» ازون و ذرات ریز  معلق  در  جو  بیش از دیگر مواد  با بیماری های جدی مرتبط هستند.

جوس لِلیوِد  و  همکاران او  به مقایسه  اطلاعات  مربوط به  ترکیب شیمیایی آتمسفر در سراسر جهان با  آمار ساکنان ، تندرستی  و  مرگ ومیر دست زدند.  کاشف بعمل آمد که فضولات  ملی (اجاق ها  و  از این قبیل  منابع آلودگی هوا)  بیش از همه در هند و چین  باعث مرگ زودرس  می شود.

در بعضی از مناطق آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته،  گاز های گلخانه ای وسایل نقلیه و نیروگاه ها نقش مهمی ایفا می کنند، در حالی که در شرق ایالات متحده ، اروپا و روسیه ، بخش کشاورزی بیش از دیگر رشته ها  ذرات معلق را در هوا پخش می کند.

مطابق با محاسبات  متخصصان ، مرگ زودرس  بر اثر آلودی  جو   تا سال 2050 میلادی  دوبرابر خواهد شد و تا 6 میلیون نفر را بکام خود خواهد کشاند (تا حد زیادی به حساب جنوب — شرق آسیا و غرب اقیانوسیه).

اما یک نکته مثبت هم به ثبت رسیده است: نویسندگان مقاله منتشره در مجله Nature Geoscience متذکر می شوند  که به برکت  کاهش آتش سوزی ها  مرتبط  با بریدن جنگل های برزیل از 400 تا 1700  مرگ در سال کاهش یافته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала