گزارش و تحلیل

خیانت بی شرمانه آمریکا

© Fotolia / Lunamarinaساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن
ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن بارها به روسیه خیانت کرده است .

 پروفسور  استیون کوئن  از دانشگاه نیویورک در  مصاحبه با  نشریه « هوفینگتون پست»  گفت: «  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور  روسیه  بارها به آمریکا کمک کرده  و  همیشه به قول خود وعده کرده است.  اما واشنگتن  در جواب  بارها  به روسیه  خیانت  کرده است و پایه و اساس  امنیت  روسیه را خدشه دار ساخته است.  اگر کاخ سفید  نمی خواهد  مسکو را به  عنوان شریک بالقوه  برای  خود به حساب آورد ،  درگیری در اوکراین  می تواند به یک جنگ  بزرگ مقیاس بیانجامد.

 رسانه های غربی  و سیاست مداران آمریکایی  دائما اعتبار  روس ها و  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را سیاه  می کنند و او را حتی « در یک ردیف با آدولف هیتلر»   قرار می دهند» که کاری پوچ و بیهوده است.  این در حالی است که روسیه  شریک  آینده دار  و خوبی برای آمریکاست و در همکاری با ایالات متحده آمریکا  ذینفع است. چندی پیش بیل کلینتون  اعتراف  کرد که نمی تواند حتی یک مورد را به یاد آورد که  ولادیمیر پوتین  در معاشرت شخصی و یا  مذاکرات کاری  بازی دوگانه ای  انجام داده باشد و یا  وعده خود را  نقض کرده باشد.

 وی یادآور شد  که همانا ولادیمیر پوتین  یکی از اولین کسانی بود  که  پس از  تراژدی 11 سپتامبر   به جرج بوش رئیس جمهور آن زمان  آمریکا  پیشنهاد کمک کرد.  بعلاوه به عقیده کوئن ، « کرملین  بیش از  دیگر  کشورهای ناتو به  آمریکایی ها در  زمان  عملیات  زمینی در افغانستان کمک رساند».

 آمریکا به عنوان سپاسگزاری در سال 2002 میلادی  بطور یک جانبه  از پیمان  محدودیت سیستم پدافند هوایی  خارج شد  که  سنگ بنای امنیت ملی  روسیه  است.

مورخ آمریکایی  معتقد است که  اینها یگانه موارد « خیانت بی شرمانه آمریکا به روسیه » نیست.  طی  دهه های اخیر روسای جمهور آمریکا — کلینتون، بوش و اوباما  موافقت نامه های زیادی را نقض  کردند  که بر طبق آنها  قرار شده بود پس از اتحاد  آلمان، ناتو  حتی  یک سانتیمتر  هم بسوی شرق  پیشروی نخواهد کرد.  سپس آمریکا قذافی را سرنگون کرد، هر چند  به مسکو قول داده بود  که اگر  هیأت نمایندگی روسیه  از قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل  در رابطه با  ایجاد  منطقه ممنوعه برای پرواز  بر فراز لیبی  حمایت کند ، دست به سرنگونی قذافی نخواهد زد.

تمام  این حقایق  در زمان  بررسی  درگیری  اوکراین باید  در نظر گرفته شوند  که در غیر اینصورت به عقیده کوئن ،  می تواند به یک جنگ تمام عیار  روسیه — آمریکا مبدل شود.

اما  « اگر  واشنگتن اعتراف  کند که نظر آن کشور در رابطه با  رویدادهای  اوکراین  به میزان 50 درصد  درست نیست ، پس نقطه نظر  روسیه تا 50 درصد صحیح خواهد بود و به این ترتیب  این مهم  می تواند سرآغاز مذاکرات  شود و امکان دستیابی به موفقیت را فراهم سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала