ریاض خواهان جنگ است

© REUTERS / Khaled Abdullah خانه ویران شده در صنعا
خانه ویران شده در صنعا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن کمک اطلاعاتی و لجستیکی به الریاض می رساند

شبه نظامیان یمن  که با حوثی ها  از سازمان «  انصار الله»  جهت کنترل  بر  بندر  و پایگاه  نظامی — دریایی  عدن  می جنگد  خبر دادند  که دو افسر ایرانی  را دستگیر کردند  که به عنوان  مشاور  با شبه نظامیان  کار می کردند.  تهران  اعلام می دارد که به  شورشیان کمک نمی کند.

با وجود این، « انصار الله» که اعضای  آن  به یکی از فرقه های شیعه  تعلق دارند  در سال گذشته  صنعا، پایتخت  کشور را  تصرف کرده بود و  بعد به سوی  جنوب  به سمت « عدن»  و دیگر بنادر کشور به پیشروی ادامه داد  که  تحویل نفت  از خلیج فارس در امتداد این مسیر جریان دارد.

 عربستان سعودی و متحدان آن کشور  در ائتلاف کشورهای عربی در پاسخ به این پیشروی،  یمن را بمباران می کنند. به گزارش  وزارت  بهداشت و بهداری یمن از زمان  آغاز بمباران ها، 1200 پرواز انجام شده است. در نتیجه  385 شهروند  غیر نظامی  کشته و 342 نفر مجروح شدند.  سازمان ملل متحد  اعلام داشت که یمن حتی قبل از آغاز عملیات جنگی نیاز  شدیدی به مواد غذایی و دیگر کمکهای انسانی داشت.

تدارکات مصر و عربستان سعودی برای برگزاری رزمایش بزرگ - اسپوتنیک ایران
تدارکات مصر و عربستان سعودی برای برگزاری رزمایش بزرگ

نیروهای مردمی که طرفدار  منصور هادی، رئیس جمهور فراری هستند  می گویند که  افسران ایرانی  از درجات سرهنگ و  کاپیتان برخوردارند.  آنها به  واحدهای عالیرتبه  سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی تعلق دارند و  به گزارش « رویترز» در  مخفیگاه مطمئنی قرار دارند.  آنها را به  ائتلافی تحویل خواهند داد  که عربستان سعودی ریاست آن را عهده دار است.

اگر  اطلاعات در باره این اسیران  تأیید شود ، این امر  مناسبات  بین تهران و الریاض را وخیم تر خواهد ساخت.  به گفته اپریل  لانگلی  اِلی،  تحلیلگر  ارشد  International Crisis Group رویدادها در یمن  را  گاهی  « جنگ های وکالتی»  بین  ایران و  عربستان سعودی می نامند. کارشناس گفت: « حوثی ها با  ایران در ارتباط هستند و  نوعی کمک  از آن کشور دریافت می کنند ، هر چند معلوم نیست این کمک از نظر مالی و  نظامی  تا چه حد مهم است.  نکته مهم دیگر  آن است که عربستان سعودی  و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق  منشور  سعودی ها و ایران به حوثی ها می نگرند.  آنها معتقدند  که حوثی ها — خطر  ایرانی است که محرک جنگ  در یمن است».

نتیجه چه خواهد بود؟ نکته کلیدی:  سعودی ها  می خواهند  به چه  اهداف  سیاسی دست یابند؟  فعلا هیچ چیز در رابطه با  استراتژی  واقعی برون رفت از این وضعیت آشکار نیست.  اپریل الی  معتقد است: «  از اینرو چنین رویدادهایی  می تواند آغاز  درگیری طولانی و خونینی باشد  که پای بازیگران  منطقه ای به آن کشیده خواهد شد  و  رنج و عذاب  مردم افرایش خواهد یافت. حل و فصل  نظامی  مسائل داخلی  یمن  وجود ندارد.  هیچگونه گروهبندی  وجود ندارد  که بتواند برنده  اصلی  در  کشوری شود که  تقسیم شده است و قادر باشد رهبری خود را تحکیم بخشد.»

در این میان، آمریکا از الریاض  حمایت می کند. ارتش  عربستان عمدتا  مجهز به سلاح های  آمریکایی است. واشنگتن  کمک  اطلاعاتی  و لجستیکی به الریاض می رساند.

اما  علی  الاحمد ، رئیس انستیتوی  امور خلیج  که به  توزیع  اطلاعات  و تحلیل اوضاع  در منطقه دست می زند  به این نکته اشاره می کند  که  عربستان سعودی دلیل  عجیبی برای  ضربات هوایی  پیش کشیده است.  سفیر عربستان سعودی در واشنگتن اعلام داشت  که هدف اینگونه ضربات  «  احیای  دولت  قانونی»   و  دفاع از «  قانون اساسی  یمن  و انتخابات» است. اما در واقع  انگیزه های  سعودی ها  هیچ وجه مشترکی با  دفاع  از  دولت قانونی ندارد».

هدف الریاض  ساده است:  جلوگیری از  به حکومت رسیدن هر نوع  دولتی در منطقه  که بر  حمایت مردم  تکیه  داشته باشد  و  خواهان  تعیین سرنوشت خود باشد.  اشاره  به ضرورت جلوگیری از نفوذ ایران  چیزی نیست به غیر از یک  تلاش دیگر برای تعمیق بیشتر دشمنی  مذهبی —  اجتماعی.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала