ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد

© REUTERS / Carlos Barriaترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد
ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ سه کشور اروپایی را در رابطه با برنامه هسته ای ایران تهدید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، رئیس جمهور آمریكا، دونالد ترامپ در روز چهارشنبه، فرانسه، انگلیس و آلمان را تهدید كرده است كه 25٪ عوارض را بر خودروهای اروپایی تحمیل كنند، مگر آنكه این کشورها ایران برای نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مقصر بدانند.

ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد - اسپوتنیک ایران
ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد

به نوشته این نشریه، یک هفته قبل از اینكه این كشورها سازوكار حل و فصل اختلافات در چارچوب توافق هسته‌ای معروف به مکانیسم ماشه را فعال کنند، به آنها اخطار داده شده بود. یکی از منابع این روزنامه این اقدام ایالات متحده را "اخاذی" خوانده است.

خاطرنشان می شود که پیش از این ترامپ تهدید کرده بود که برای دستیابی به شرایط مطلوب تر در تجارت با کشورهای اروپایی، تعرفه های خود را بر خودروها اعمال می کند. در عین حال مشخص نیست که این بار چقدر این تهدید مؤثر بوده است، زیرا کشورهای اروپایی تمایل به آغاز راه اندازی این مکانیسم را از چند هفته قبل ابراز کرده اند. علاوه بر این، منابع اروپایی همچنین خاطرنشان كردند كه تهدید ترامپ آنها را وادار به صرفنظر کردن از این ایده بخاطر ترس از "دست نشانده  واشنگتن خوانده شدن"  از سوی رسانه ها، نکرده است.  

مکانیسم ماشه فعال شد - اسپوتنیک ایران
مکانیسم ماشه فعال شد

همانطور که واشنگتن پست خاطرنشان می کند، این تهدید مستقیماً به مقامات لندن، پاریس و برلین منتقل شده است.

روز سه‌شنبه وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس از راه‌اندازی سازوکار حل اختلاف به عنوان بخشی از اجرای برجام خبر دادند. وزارت خارجه روسیه از تصمیم آنها ابراز ناامیدی کرد.

در سال 2015 ، شش کشور (بریتانیا ، آلمان ، چین ، روسیه ، ایالات متحده ، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تدوین گردید. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال نیز دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده اعلام خروج یک جانبه از برجان و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. ایران در تصمیم متقابل، 5 مرحله کاهش تعهدات خود بر اساس برجام را اجرا نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала