مهاجران و دموگرافی روسیه

© Fotolia / Zsolnai Gergelyبهبود وضعیت دموگرافیک در روسیه
بهبود وضعیت دموگرافیک در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نرخ روبل باعث کاهش سطح مهاجرت شد.

در شش ماه اول سال جاری  وضعیت دموگرافیک  روسیه در مقایسه  با دوره مشابه  سال گذشته بهتر شد.

 مطابق با آمار  « روس استات»  که در آخرین گزارش  وضعیت اجتماعی- اقتصادی کشور به آن استناد شده است، تعداد ساکنان دائمی روسیه  به تعداد 109 هزار و 700 نفر افزایش  نشان داده است که  هشت صدم درصد بیش از  دوره مشابه  سال 2015 میلادی است.  اما کاهش طبیعی جمعیت  32 هزار و 200  نفر است.  افزایش جمعیت به حساب مهاجران  تأمین شده است.  فقط افزایش  مهاجران به میزان حدود 4 برابر  امکان جبران  کاهش جمعیت را فراهم کرد. به احتمال زیاد این روند  برگشت ناپذیر است.آندری کوروتایف  رئیس آزمایشگاه  سیاست دموگرافی  مدرسه عالی اقتصاد  روسیه در این خصوص گفت: «  روسیه به عنوان کشوری  مهاجر پذیر در سال گذشته به علت افت  ارزش روبل، جذابیت خود را تا حدودی از دست داد.  مهاجرت کاری  در  سال جاری افزایش نشان داد و  به دلیل ثبات نرخ روبل  احیا شد.  این تنها توضیح در این خصوص است».

به گفته کارشناس روسیه، در آینده  وضعیت روسیه به عنوان  کشوری برای  پذیرش مهاجران کاری  به  نرخ روبل وابسته خواهد بود.

ایگور بلوبرودوف،  رئیس بخش  دموگرافی انستیتوی پژوهش های استراتژیک روسیه،  معتقد است که مهاجران نمی توانند  مسائل دموگرافیک کشور را رفع سازند. « مسائل دموگرافیکی حادتر خواهند شد و به حساب مهاجران نمی توان آن را حل و فصل کرد.  این یک وضعیت موقت است، زیرا هدف بسیاری از مهاجران  کسب درآمد و ترک کشور است.  حضور آانها ایجاد توهم می کند  که مسائل دموگرافیکی  در حال رفع هستند».

 واقعا هم  افزایش جمعیت به حساب مهاجران  روندی بی ثبات است.  در دهه قرن جاری، از سال 2011 ، همانا مهاجران کاهش جمعیت روسیه را جبران می کنند.  به گفته ایگور بلوبارودوف،  نوسان در افزایش  زاد و ولد و کاهش  مرگ ومیر  آنقدر ناچیز است که  نمی توان از گرایش مثبت در این زمینه صحبت کرد.  « برای کشوری با جمعیتی بیش از 146 میلیون نفر ، این  شاخص باید در  حد 100 هزار نفر  و حتی میلیون باشد تا تأثیر خود را نشان بدهد.  درغیر اینصورت نمی توان از بهبود  وضعیت دموگرافیک  در کشور صحبت کرد».

 به گفته کارشناس  ضریب زاد و ولد هم اکنون در سطح 1,8 در ازای هر زن است.  برای تغییر این وضعیت این رقم باید 4-3 کودک در ازای هر زن باشد. « تمام پیش بینی های دموگرافیک  که می توان به آنها اعتماد کرد،  تا سال 2025  حفظ  جمعیت کشور  دست کم در سطح کنونی را اعلام می کنند. زیرا از همین حالا از تعداد والدین بالقوه  که در 10 سال آینده بچه دار خواهند شد آگاهیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала