گزارش و تحلیل

دانشجویان خارجی در روسیه

© Sputnik / Evgenya Novozheninaدانشجویان در دانشگاه دولتی مسکو
دانشجویان در دانشگاه دولتی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعداد دانشجویان خارجی در سال جاری ممکن است به 230 هزار نفر برسد.

به گفته لوبوف گلِبوا  رئیس سازمان  همکاری روسیه،تعداد دانشجویان خارجی  خواهان تحصیل در روسیه در سال 2016 ممکن است به 230 هزار  نفر برسد. دانشجویان هم با استفاده از سهمیه دانشجویی و هم بطور آزاد  در دانشگاه های روسیه تحصیل خواهند کرد.

« ما مدتهاست که به این گرایش توجه می کنیم. دانشجویان خارجی فقط با استفاده از سهمیه  دولتی در روسیه تحصیل نمی کنند، بلکه خودشان  هزینه تحصیل را می پردازند.  تعداد  سهمیه های بودجه ای برای  دانشجویان خارجی تغییر نکرده است — 15 هزار  سهمیه  و تعداد دانشجویانی  که به اشکال مختلف در  روسیه تحصیل می کنند — 187 هزار نفر است. هر سال  تعداد دانشجویان خارجی افزایش می یابد و امسال ممکن است به 230 هزار نفر برسد».

 تسهیل روند ارسال و رسیدگی به مدارک تحصیلی  محرک خوبی برای با ثبات ماندن این گرایش است. به گفته  گِلِبووا، قبلا مدارک باید به بررسی کمیسیون پذیرش گذاشته می شد  اما حالا تمام مشخصات را  می توان  بصورت نامه الکترونی ارسال کرد و یا فرم ویژه  تحصیل را در سایت دانشگاه پر کرد.»

ریاست نهاد « همکاری روسیه»  متذکر شد که بیشترین سهمیه آموزشی به دانشجویان ویتنام تعلق دارد — 855، چین — 839 و اوکراین — 600 سهمیه.

« کشورهای آفریقایی  از سهمیه کمی برخوردارند.  برای تونس فقط 10 سهمیه در نظر گرفته شده است، در حالی که  تقریبا 2 هزار نفر تقاضای تحصیل در روسیه  را ارسال کردند.  سهمیه برای کشورهای نیمکره  غربی نیز  اندک است.  هائیتی فقط 3 سهمیه در حالی که علاقمندان به تحصیل در روسیه 1248 نفر هستند.  از تاجیکستان و ازبکستان بیشترین تقاضا دریافت می شود.  5792 تقاضا در ازای  342  سهمیه دانشجویی و  4 هزار نفر تقاضای خود را از ازبکستان ارسال کرده اند، در حالی که سهمیه آن کشور  150 است.»

به گفته گلِبووا ، با وجود بی ثباتی سیاسی در بعضی از کشورها، دانشجویان از سوریه و عراق  برای تحصیل به روسیه می آیند.

» در آینده نزدیک، سوریه به  افراد متخصص در  رشته های اقتصاد، آموزش، فرهنگ  و مهندسی نیاز خواهد داشت. چندی پیش  هیأت نمایندگی نهاد « همکاری روسیه»  از سوریه بازگشت  که همراه  متخصصان  دانشگاه دولتی مسکو  به نام «لومونوسوف»  دانشجویانی  برای تحصیل در دانشگاه های روسیه انتخاب کردیم.  امسال سهمیه آموزشی به  278  نفر از دانشجویان سوریه تعلق می گیرد، در حالی که تعداد متقاضیان 10 بار بیشتر است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала