گزارش و تحلیل

بازار هواپیمایی کشوری

© Sputnik / Vladimir Astapkovichهواپیمای سوخوی سوپر جت -100
هواپیمای سوخوی سوپر جت -100 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهندسان روسیه و چین مخفیانه روی ساخت هواپیمای جت « سی 929» کار می کنند .

 به نوشته نشریه آلمانی « دای ولت» روسیه و چین  هواپیمای  جت C929 با بدنه عریض را می سازند  که  رقیبی برای  مدل های بوئینگ و ایرباس  خواهد بود.  بعلاوه این هواپیما مجهز به موتور جدید روسی با  قدرتی بیسابقه خواهد بود. گرهارد هگمان نویسنده مقاله  در ادامه نوشت، در  غرب برخورد نسبت به این نقشه ها  آرام  و تا حدی  بدبینانه است.

هواپیماهای جنگی  ساخت روسیه و چین قادر  به رقابت در  « عالی ترین سطح» هستند.  اما در عرصه هواپیماهای کشوری  « فاصله بحد کافی زیاد  است».   نکته مهم در این  زمینه موتور هواپیماست.  در هواپیمای جدید « ایرکوت  ام.اس —21»  روسیه   و هواپیمای  « سی 919» چینی  توربین های  مدرن  تولید غرب نصب شده اند.

برای روسیه و چین این طرح ها آغاز کار هستند.  مهندسان این دو کشور مخفیانه روی  ساخت هواپیمای دو موتوره  جت « سی  929»  با بدنه عریض کار می کنند که می تواند رقیبی برای بوئینگ  787  « دریم لاینر»  و ایرباس مدل آ 330  و یا آ350 باشد.  گنجایش آن  280-250  نفر و طول پرواز  12000 کیلومتر است.  هواپیمای مدل « سی929» پروژه  شرکت بزرگ هواپیماسازی «  کوماک»  و  شرکت  متحده هواپیماسازی  « ОАК»  روسیه است.  موافقتنامه همکاری در  سال 2014 میلادی  در  زمان سفر ولادیمیر پوتین به پکن به امضا رسید.  بر طبق اطلاعات نشریه آلمانی،  سرمایه این طرح  13 میلیارد دلار است.

 به گفته دمیتری راگوزین  معاون نخست وزیر روسیه، روسیه موتور هواپیمای جدید را  می سازد. کار روی ساخت موتور با قدرت کشش 35 تن آغاز شده است. هگمان روزنامه نگار آلمانی در ادامه  متذکر شد که  قبل از آن در اتحاد شوروی و روسیه کنونی چنین  موتوری ساخته نشده بود. اما  بر خلاف  هواپیماهای نظامی در هواپیماهای کشوری توجه اصلی  نه به قدرت موتور، بلکه  قیمت و اطمینان  و پاک بودن از نظر محیط زیست  و راحتی  خدمات فنی مبذول می شود. اینکه مهندسان  شرقی  می توانند  موتورهای جنگی بسازند  نشان آن نیست که بتوانند  موتورهای خوبی برای هواپیماهای  کشوری  طراحی کنند. از اینرو برخورد نسبت به  نقشه های روسیه  در غرب  آرام و تا حدی  بدبینانه  بود.  زیرا ساخت هواپیمایی با موتور قوی و مطمئن کار ساده ای نیست.

 در رسانه های روسیه  خبر می دهند  که این هواپیما  تا سال 2023 میلادی ساخته خواهد شد.  اما  بر طبق پیش بینی کارشناسان این رشته،  هواپیمای « سی 929»  فقط پس از 10 سال  و حتی در سال 2030  وارد بازار خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала