گزارش و تحلیل

شبح موشکی روسیه

© Photo / JSC Russian Railwaysمجتمع موشکی راه آهن « بارگوزین» روسیه
مجتمع  موشکی راه آهن «  بارگوزین»  روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در غرب مجتمع موشکی راه آهن « بارگوزین» روسیه را « قطار اشباح» می نامند.

استقرار  سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در نزدیکی مرز روسیه ، فدراسیون روسیه را  وادار کرد  » قطار — اشباح» را  به نیروهای مسلح روسیه برگرداند.  در غرب مجتمع  جنگی  راه آهن «  بارگوزین»  روسیه را  « قطار اشباح» نامیده می شود.

 در اتحاد شوروی  کارهای  ساخت این مجتمع  آغاز شد و در روسیه نو کارها  منجمد شدند.  اما  از راه  حل های  فنی  دفاعی  بر اساس آن می توان بخوبی استفاده کرد.

 به گفته کارشناسان، هم اکنون به روز رسانی پروژه  مجتمع نظامی راه آهن « بارگوزین» با حساب مطالبات  معاصر انجام خواهد شد که نیاز به  چنین  تسلیحات  استراتژیک را  مطرح می سازد.  موشک های نصب شده در  واگن های  قطار  یک ایده منحصربفرد است.  تا کنون  با وجود سرمایه گذاری خوب و  امکانات فنی و مهندسی  در غرب،  متخصصان غربی نتوانستند   پروژه جنگی  مانند  « بارگوزین» روسی  طراحی کنند.

ولادیمیر  یوسییف  کارشناس نظامی و رئیس بخش  همگرایی  اورآسیا و رشد و توسعه سازمان همکاری شانگهای  انستیتوی  کشورهای همسود در  خصوص وجه تمایز اصلی  مجتمع جدید « بارگوزین» از نوع شوروی گفت: مهمترین  فرق این مجتمع در  وزن کم موشک هاست — 50 تن به جای 100 تن. از اینرو موشک ها در یک واگن جا می گیرند. قبلا  برای جادادن موشک ها دو واگن لازم بود که شبیه یخچال بودند.  با این یخچال ها  و  دو لوکوموتیو می شد  این قطار را شناسایی کرد. نکته مهم دیگر آن است که موشک های  جدید نیازی به تعیین  مواضع ویژه ندارند و آنها را می توان مستقیما در مسیر حرکت قطار پرتاب کرد. بدین ترتیب می توان  خیلی سریع این مجتمع ها را در  مساحت بزرگی مستقر کرد و ضربات جوابیه  در صورت حمله به روسیه تضمین خواهد شد.  روسیه برای   وارد آوردن یک ضربه قوی  موشکی فقط به یک هنگ از این  مجتمع جنگی راه آهن  با 18 موشک نیاز دارد. نکته مهم آن است که  نابودی  موشک بلافاصله  پس از استارت  غیر ممکن خواهد بود  زیرا استارت از  عمق خاک روسیه ، دور از  مرزها  انجام خواهد شد.  در  زمان پرواز،  عملا نمی توان  موشک را کشف کرد.  بدین ترتیب روسیه از وسیله  تضمین شده برای وارد آوردن  ضربه جوابیه برخوردار می شود.

 علاوه بر  نکات جالب دیگر، در اجرای  طرح « قطار  شماره صفر»  (بقول طراحان)،  از فناوری های دیگری نیز استفاده شده است.  دستگاهی طراحی شده است که  می تواند  شبکه  سیم های برق رسانی با ولتاژ  دهها هزار ولت  را کنار بکشد و بدین ترتیب مقدمات  پرتاب موشک را بی خطر سازد ، از سیستم منحصربفرد هیدورلیک  اتصال چند واگن  استفاده شده است  تا حداکثر ثبات در  قرار گرفتن واگن ها روی ریل ها تأمین بشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала