سورپریزهای فابرژه

اشتراک
تخم مرغ « رنسانس» یک تخم مرغ مرموز است.

در بین موزه هایی که در روزهای عید پاک باید  قبل از موزه های دیگر به آنجا سر زد، موزه فابرژه در سنت پطربورگ است.  در این موزه تخم مرغ های ساخت دست  کارل فابرژه  با زیبایی بی نظیر خود بیننده را مسحور می کند.

به توصیف کوتاهی از تاریخچه تخم مرغ های  عید پاک می پردازیم.  در عید پاک سال 1885 میلادی  امپراطور الکساندر سوم  می خواست امپراطریس  ماریا  فدورونا  را با یک هدیه  غیرعادی شگفت زده کند. از اینرو از کارل فابرژه خواست  این  سورپریز را آماده کند. سفارش امپراطور در سطح  عالی  انجام شد.  تخم مرغ با روکش لعاب سفید و  تزیینات ظریف همه را شگفت زده کرد.  به ویژه سورپریزی که در  داخل آن بود و  تقلیدی از « زرده» تخم مرغ بود همه را متعجب و مسرور کرد.  در داخل آن  مرغ کوچولوی طلایی  با  چشمان درخشان یاقوتی پنهان شده بود.  همین «مرغ کوچولو» جایزه بزرگی نیز نصیب سازنده خود کرد: کارل فابرژه از عنوان  هنرمند  دربار امپراطوری برخوردار شد. بدین ترتیب  روند ساخت یکسری  از تخم مرغ های عید پاک آغاز شد. از نقطه نظر فن  کار و  هنر، تخم مرغ های فابرژه  نمونه ای والا برای تقلید است.

 ساخت بعضی از تخم مرغ ها به ویژه « سورپریز دار» سالها وقت می برد. اواخر قرن 19، در کارگاه کارل فابرژه  به  ساخت ساعت هایی به شکل تخم مرغ پرداختند.  این ساعت ها  هر ساعت را با آهنگ خاصی اعلام می کرد.  پرنده تعبیه شده در این نوع ساعت ها می توانست نوک خود را باز کند، بال ها را بهم بزند  و آواز بخواند.  اما تخم مرغ های منقوش  بهترین نوع تخم مرغ های عید پاک بودند، به عنوان مثال،  تخم مرغ «  درخت غار» (پنج انگشت): روی تخم مرغ 350  نازک ترین برگ  از یشم، طلا، الماس، یاقوت ارغوانی و چینی نقش بسته است. تخم مرغ عید پاک  به سبک فرانسوی « نیلوفر»  با  نقش های بی نظیری که از طلا  ساخته شده و  با روکش لعاب  شفاف و مروارید  سفید  گرد زیبایی تزیین شده بود. تخم مرغ « تاجگذاری»  با  کپی دقیق کالسکه  نیکلای دوم  امپراطور روسیه  که خانواده سلطنتی  در زمان تاجگذاری در  مسکو در سال 1897 سوار بر آن به محل  مراسم رسید.  کالسکه از طلا  و لعاب ساخته شده، پنجره ها از  کریستال  و دسته های در  می چرخند و باز  و بسته می شوند.  این کالسکه در  تخم مرغ  طلایی به اندازه  13 سانتیمتر جا گرفته است.

 تخم مرغ « رنسانس» را یک تخم مرغ مرموز می دانند  که بشکل بیضی است  و توسط  میخائیل پِرخین بهترین جواهر ساز  کارل فابرژه ساخته شد.  موضوع از این قرار است که سریت سورپریز این تخم مرغ  همچنان حفظ می شود و هیچکس خبری از آن ندارد.  فرض می شد  که تخم مرغ کوچک کریستالی  «  رستاخیز مسیح»  می بایست سورپریز آن باشد.  اما آیا این سورپریز ساخته شده بود ؟ و اگر جواب مثبت است  کجا غیبش زده است؟

 بعلاوه تخم مرغ های مشهور فابرژه،  وسایل دیگری که توسط جواهرساز مشهور  و شاگردان بااستعداد او ساخته شدند در موزه به معرض نمایش گذاشته شده اند.  رویهمرفته حدود 4 هزار  شی ء نمایشی از آثار  سنگ تراشان،  لعاب کاران و نقاشان- ظرف نقره ای خِلِبنیکوف، اُوچینیکوف،  بولین و روکِرت ، تابلوهای منظره  ماکوفسکی  و شمایل ها،  چینی های کارخانه امپراطوری ، ساعت ها،  وسایلی برای میز تحریر، زیورآلات و گلدان های تزیینی با گل های ظریف  ساخته شده از سنگ های قیمتی  و کریستال  که گویی پر از آب هستند، بطور سحر آمیز و زیبایی  تخم مرغ های  فابرژه را  احاطه کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала