گزارش و تحلیل

کریدور سبز روسیه – ایران

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoبندر تجاری مخاچ قلعه
بندر تجاری مخاچ قلعه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از امکانات بندر مخاچ قلعه باید برای اجرای طرح کریدور سبز استفاده شود

سرگی لِوین  معاون وزیر کشاورزی  فدراسیون روسیه اعلام نمود که « کریدور سبز»  بین روسیه و ایران  تا پایان  سال جاری  «با قدرت کامل خود  به بهره برداری خواهد رسید». سرگی لیسوفسکی  معاون اول  رئیس کمیته  شورای فدراسیون در امور  سیاست کشاورزی  — محصولات غذایی  و مدیریت محیط زیست  در این سفر وی را همراهی کرد.

دفتر مطبوعاتی  ریاست  جمهوری داغستان   گفته های  لِوین در دیدار با رمضان  عبدللطیفوف  را بازگویی کرده می نویسد: «  ما کارهای  زیادی در  خصوص گسترش  نمنکلاتور  به انجام می رسانیم تا گوشت روسی از جمله داغستانی  هر چه بیشتر در مغازه های  ایرانی بفروش برسند. ما  روی حمایت شما و کارهای  آتی  در این عرصه حساب می کنیم  و  اطمینان داریم  که تا پایان سال جاری  « کریدور سبز» دوجانبه  با قدرت کامل خود به بهره برداری برسد که برای اقتصاد  روسیه — داغستان و  جمهوری اسلامی ایران سودآور خواهد بود».

اواخر فوریه  سال جاری در تهران  مذاکراتی بین  روسیه و ایران انجام شد  که مطابق با نتایج آن  داغستان می تواند  کریدور اصلی حمل و نقل  بین روسیه و ایران بشود. « کریدور سبز»  برای  حمل و نقل محصولات کشاورزی  و اجناس  عمدتا از راه دریایی- بنادر روسیه در دریای خزر- در نظر گرفته خواهد شد.

مجموعه تصمیمات دولتی

به گفته  عبدللطیفوف،  ایگور شووالوف  معاون نخست وزیر  روسیه  فرمان  ایجاد « کریدور سبز» را صادر نمود  که پس از آن هیأت نمایندگی روسیه به ایران سفر کرد.  سرگی لِوین  بنوبه خود متذکر شد  که این سفر در چارچوب  اجرای  توافق ها و مموراندوم های  امضا شده  دیدار فوق الذکر  سازماندهی شد.

وی در توضیح گفت: « « کریدور سبز» مجموعه ویژه ای از تصمیمات دولتی  است که به بررسی  و سازماندهی  بارهای کشاورزی  دو کشور بر طبق موازین فوق الذکر مساعدت خواهد کرد».

 به گفته  معاون وزیر کشاورزی روسیه،  بندر تجاری مخاچ قلعه  باید « نقطه اتکا و دروازه های  ورودی» برای  محصولات کشاورزی  ایران  باشد که  وارد  خاک روسیه می شوند  و  نقطه صادراتی برای اجناس داخلی  که به ایران حمل ونقل خواهند شد».

سرگی لیسوفکی  اطلاع داد  که شورای فدراسیون  روسیه برای  حمایت از ابتکارات  جمهوری  ابراز آمادگی کرد  که اهمیت خاصی برای  اجرای برنامه واردات دارد.

وی گفت: « ما بهر شکل ممکن و در سطح قانونی از این پروژه حمایت خواهیم کرد. هم اکنون اهمیت مخاچ قلعه به عنوان  کریدور حمل ونقل  برای حمل و نقل اجناس و کالا   از ایران و همچنین از هند  مورد ارزیابی شایسته قرار نگرفته است.»

تشدید کارها در جهت ایران

ریاست جمهوری داغستان پس از  پایان دیدار  همراه مهمانان  از بندر تجاری  مخاچ قلعه دیدن  کرد و در آنجا جلسه ای در رابطه با موضوع سازماندهی  « کریدور سبز» بین روسیه و ایران برگزار شد.  عبدالصمد  حمیدوف  نخست وزیر داغستان  و سید حمید همراهیان   رئیس  شرکت سرمایه گذاری ایران «  همراهیان» و خسرو اکرامی استوار معاون وی  و دیگران در آن جلسه شرکت داشتند. در آن جلسه از  بندر تجاری  مخاچ قلعه خواست  کارها در جهت ایران را تشدید بخشند. معاون  وزیر کشاورزی روسیه  گفت:  « گردش کالا بین روسیه و ایران  افزایش خواهد یافت  و  بنادری در ایران و روسیه  می توانند  به طراحی حمل ونقل در این جهت بپردازند.  از اینرو پیشنهاد می شود بندر  مخاچ قلعه   به این  کار جلب شود. باید   موضع فعال تری  اشغال کرد و   مناسبات متقابل  با بنادر ایران  باید فشرده تر بشود  و  خط سریع السیر کشتیرانی بین داغستان و ایران  برقرار شود».

 وی  امکان بی نظیر  بندر مخاچ قلعه را متذکر شد: «  این بندر از  امکانات بی نظیری برخوردار است و  کارها باید در کوتاه ترین زمان به انجام برسند.  به ویژه که  رهبری جمهوری  حمایت همه جانبه  و بیسابقه ای از این طرح کرده است.  هم اکنون  حجم صادراتی  غله  روسیه  2 میلیون و 300 هزار  تن در سال است.  سهم داغستان کمتر از 15 درصد است.  ایران خریدار اصلی  غله روسی است. دیرتر قصد داریم صادرات گوشت روسی به ایران را  سازماندهی کنیم. شما  شرایط  خوب برای  صادرات کالا  و شرکت های حمل ونقل را ایجاد کنید و ما در سطح دولتی به شما کمک خواهیم کرد».

مطابق با  اطلاعات  وزارت صنایع و تجارت داغستان ، ایران  شریک تجاری اصلی داغستان است. گردش کالا  بین  این دو جمهوری  از دوره ای بین ژانویه  تا نوامبر سال 2015 میلادی  72 میلیون و 700 هزار  دلار  بود،  واردات  63 میلیون و 750 هزار دلار.  همکاری داغستان و ایران  بر اساس  مموراندوم  امضا شده به تاریخ 13  دسامبر سال 1997  اجرا می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала