دلتنگی برای اتحاد شوروی

© Photo / Public domainتمبر پستی اتحادشوروی
تمبر پستی  اتحادشوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکثر شهروندان اعتراف کردند از حفظ اتحاد شوروی حمایت می کردند.

جامعه شناسان  در صدد آن برآمدند با نظر  هموطنان خود  در باره  اتحاد شوروی  آشنا شوند.  نظرسنجی که  مرکز سراسر  روسیه  مطالعه  افکار عمومی  برگزار کرد  نشان داد  که هر چند نتیجه حاصله  در خصوص دلتنگی اکثر پرسش شدگان برای  اتحاد شوروی تا حدی غلو شده است، اما  اکثر شهروندان  اعتراف کردند که  اگر رفراندوم در باره حفظ اتحاد شوروی برگزارمی شد، از آن حمایت می کردند.

 رفراندوم  که سرنوشت  کشور شوروی را  تعیین کرد  25 سال پیش ، 17 ماه مارس سال 1991 میلادی  برگزار شد. در آن زمان 76 درصد  شهروندان  از حفظ اتحاد شوروی حمایت کردند.  اگر رفراندوم در سال 2016 میلادی برگزار می شد، 64 درصد پرسش شدگان  « بله» را انتخاب می کردند.  هر چند عجیب به نظر می رسد، اما نه فقط  افراد مسن  بلکه جوانان  از سن 24-18 سال نیز که با زندگی در  اتحاد شوروی آشنا  نیستند  به حفظ اتحاد شوروی جواب مثبت می دادند.  بهر حال 47 درصد جوانان  از حفظ  اتحاد شوروی حمایت می کردند.

 نظرخواهی شدگان به این سوال که چرا 25 سال پیش  به  خواست مردم توجهی نشد  به اشکال مختلف پاسخ دادند و اکثر پرسش شدگان  عدم اجرای خواست مردم را تقصیر  نمایندگان  قدرت عالی دانستند.  27 درصد پرسش شدگان  معتقدند که میخائیل گورباچف در  فروپاشی اتحاد شوروی    مقصر است.  13 درصد بوریس یلتسین  اولین رئیس جمهور  فدراسیون روسیه  و تیم او را مقصر می دانند.  2 درصد معتقدند که دسیسه های آمریکا و دیگر کشورهای غربی باعث فروپاشی اتحاد شوروی شد.  یک درصد معتقدند  که هیچ کس در این  جریان مقصر نبود.  و 40 درصد پرسش شدگان نتوانستند به این سوال  پاسخ بدهند.

بهر حال می توان گفت که بیشتر افراد مسن برای اتحاد شوروی دلتنگی می کنند.  به گفته  یولیا باسکاکووا  رئیس پروژه های  تحقیقی  دفتر پژوهش های  اجتماعی —  سیاسی ، آنها افرادی هستند  که کلمه « شوروی»  برایشان   تجسم گر  نظم،  ثبات و مشخص بودن همه چیز است.

باسکاکووا در توضیح گفت: « هم اکنون  نسل جدید جای آنها را می گیرد  که اتحاد شوروی برای آنها یک سیمای خطیر است که بیشتر با تعریف های  والدین آنها شکل گرفته است.  تصور آنها در باره  ساختار شوروی  با  حس تعلق  به ابر قدرت  و آرزوی  دولت سوسیالیستی  در ارتباط است. هر چند  کمبود بودجه و  فقدان هر گونه رفاه  مصرفی  و دیگر آزادیهای  عادی نیز جزئی از آن دوران بود. برای جوانان، اتحاد شوروی  یک برگ ورق خورده از تاریخ است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала