مدت اعتبار انسان

© Fotolia / Oneinchpunchافراد مسن
افراد مسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خودانزوایی افراد مسن یک مسأله روانی است.

در روسیه گرایش نگران کننده  نسبت به انزوای اجتماعی  افراد مسن مشاهده می شود.  مطابق با آخرین آمار 13 درصد افراد مسن  تنها زندگی و جان می سپارند.

اغلب افراد مسن به دلخواه خود و یا تحت شرایطی تماس خود با  آشنایان،  همسایگان  و حتی خویشاوندان  را قطع می کنند و عزلت و گوشه نشینی اختیار می کنند. دیگران که نسبتا جوان  و مستعد بکار هستند   به دلیل اخلاقیات خاص خود  ترجیح می دهند  تشکیل خانواده ندهند  و دوست یابی نکنند و کار را به معاشرت  ترجیح می دهند.  در نتیجه هر دو گروه  آرام  و در تنهایی کامل در خانه خود روزهای آخر عمر را سپری می کنند و ساکت و گمنام می میرند. مرگ آنها پس از چند ماه وقتی  شهرداری  به پرس و  جوی علت عدم پرداخت  شارژ می پردازد  معلوم می شود.

آنا اوچکینا فیلسوف و جامعه شناس  روسیه خودانزوایی  افراد مسن  از جامعه را  یک مسأله روانی می داند.

پیری جمعیت بطور طبیعی با  افزایش  طول عمر در ارتباط است. برای بسیاری از افراد  در روسیه بازنشستگی خیلی دردناک است. حس  شدید عدم نیاز،  به خودانزوایی می انجامد.  این یک فرایند تدریجی است: ابتدا  حیطه دوستان تنگ   و معاشرت با خویشاوندان  قطع می شود.  تا زمانی که شخص می تواند به تنهایی از عهده  کارهای شخصی خود برآید، تنهایی برایش  خوب است.  شخص بازنشسته فکر می کند که  به درد هیچکس نمی خورد و دیگران به او احتیاج ندارند.

در نتیجه  چنین شخصی از  قالب جامعه خارج می شود که یک تراژدی بزرگ است، زیرا  در تضاد با  سرشت انسان — « موجود اجتماعی» است. به عقیده آنا  اوچکینا راه حل این مسأله دادن امکان به این افراد در ادامه کار است.

به عقیده من انسان می تواند در هر سن و سالی  توانایی های خود را  نشان بدهد.  موضوع افزایش سن بازنشستگی نیست، بلکه  اشکال مختلف  جلب افراد مسن  به  فعالیت اجتماعی است.  به عنوان مثال، در اروپا  و آمریکا  بسیاری از افراد مسن در مراکز داوطلبان فعالیت می کنند. این موضوع باید  در قانون کار و در سطح مقامات محلی در نظر گرفته شود.  هم اکنون اختلاف  تحصیلات در  گروهای سنی مختلف وجود ندارد.  مادربزرگ ها و پدربزرگ های  کنونی  هر چند در قرن گذشته متولد شدند اما به همان عصر  فنی و فرهنگی  تعلق دارند که جوانان در آن پرورش یافتند.  گفتگو بین نسل ها  آسان تر شده است.  بعلاوه شخص خودش باید به دنبال آن منافع حیاتی بگردد  که  زمان فاقد  قدرت تأثیر  بر آنهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала