گزارش و تحلیل

نقش پول در فوتبال

© Fotolia / steevy84توپ فوتبال روی چمن
توپ فوتبال روی چمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهاجم برزیلی به قیمت 60 میلیون یورو خریداری شد.

تلاش نافرجام  وسوسه کردن « هالک»  مهاجم برزیلی  کلوب « زنیت» سنت پطربورگ روسیه برای رفتن به چین  در محافل  ورزشی روسیه از نظر دور نماند.  دلایل  خودداری باشگاه فوتبال « زنیت» از فروش  بازیکن خود  آشکار شد  که در سال2012 میلادی مهاجم برزیلی را به قیمت 60  میلیون یورو از  باشگاه « پورتا» پرتغال خریداری کرد. همزمان مشخص شد که  «هالک» تنها بازیکنی نبود که چینی ها سعی کردند  از باشگاه های فوتبال روسیه خریداری کنند.

خبر  احتمال رفتن «هالک» به چین  به شایعه مبدل شد.  ابتدا رسانه های پرتغالی اعلام کردند که  « گوآنجو اِوِرگراند»  حاضر است 30  میلیون یورو در ازای او بپردازد.  سپس  دفتر مطبوعاتی  « زنیت» اعلام داشت  که خبر مربوط به پرداخت 100 میلیون دلار از طرف باشگاه « شانگهای شن خوآ» جهت خرید « هالک»  دور از واقعیت است.

ماکسیم میتروفانوف  دبیر کل  « زنیت»  در باره   خرید «هالک» از سوی چینی ها  گفت: قیمت 30 میلیون یورو در ازای خرید «هالک» پیشنهاد شد، آنهم در آخرین ساعات روز کار. جواب ما این بود:  متشکریم.  اما قیمت او اینقدر نیست.  به این شکل معامله نمی کنیم.  عامل زمان باید در نظر گرفته شود».  همکاران  از بازار چینی  بطور شایسته  عمل نمی کنند.  آنها واقعا هم سعی می کنند  با پیشنهاد پول های هنگفت  بازیکنان را وسوسه کنند.  روش آنها چنین است: شخصی برای مذاکره می آید که هیچگونه ارتباطی با  هیچگونه باشگاهی ندارد، رقم دستمزد را روی کاغذ می نویسد ، پشتوانه آن چه خواهد بود؟ معلوم نیست.  در نتیجه « فرایند  شیمیایی» در سر  بازیکن رخ می دهد  که قابل فهم و توضیح است.

ساموِل آواکیان رئیس  بخش « فوتبال»  نشریه اینترنتی » قهرمان. کوم»  به رادیو « سپوتنیک» گفت که در چین و روسیه  مدت زمان مخصوص  انتقال بازیکن متفاوت است.  از اینرو  عامل  زمان در توافق « زنیت» با  انتقال « هالک»  را می توان  حذف کرد.  علل دیگر مهمتر بودند.

— چرا باشگاه « زنیت» با انتقال این بازیکن مخالفت کرد؟  حداقل اینکه  مبلغ گرانتری برای خرید او پرداخت شده بود.  پس از آمدن به « زنیت» سطح بازی او بهتر شد و از این رو قیمت انتقال نیز افزایش  می یابد.  در اینجا  نکته سیاسی را نباید فراموش کرد. اگر تا قبل از  مسابقات قهرمانی  سال 2018 میلادی  که در روسیه برگزار خواهند شد  ستارگانی در سطح «هالک» روسیه را ترک کنند  این بدترین تبلیغ برای  مسابقاتی خواهد بود که قرار است در روسیه برگزار شوند.  به عقیده من، در این رابطه « هالک» در « زنیت»  خواهد ماند  و هر شرطی  که او مطرح کند خواهند پذیرفت و تا سال 2018 بازیکن برزیلی  حتما  در باشگاه « زنیت» سنت پطربورگ بازی خواهد کرد.  در این  انتقالات، به بازیکن ها  پاداش و حقوق ماهانه غیر واقعی  هنگفتی پیشنهاد شد  که با محاسبه نکات مثبت و  منفی  همه چیز،  بازیکنان پیشنهاد آنها را رد کردند. همه چیز در فوتبال  با پول ارزیابی نمی شود.  تا حدودی  منافع حرفه ای  فوتبالیست در بازی در  مسابقات قهرمانی  بزرگ  نقش اصلی را بازی می کند.

چهارم ماه مارس در  سایت رسمی  کنفدراسیون فوتبال برزیل خبری منتشر شد  دال بر اینکه «هالک» مهاجم باشگاه « زنیت» سنت پطربورگ  از تیم منتخب برزیل دعوتنامه ای برای  شرکت در مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان  سال 2018  با تیم های اروگوئه و پراگوئه دریافت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала