گزارش و تحلیل

روسیه بزرگترین صادرکننده غله

© Sputnik / Vitaliy Timkivبرداشت محصول در جنوب روسیه
برداشت محصول در جنوب روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به 100 کشور جهان، غله صادر می کند.

 روسیه در سال 2016 میلادی بزرگترین صادرکننده غله در جهان خواهد شد.  نشریه « وال استریت ژورنال» با استناد  به  پیش بینی  وزارت کشاورزی  آمریکا این خبر را گزارش داد.  مطابق با ارزیابی  تحلیلگران، روسیه   در  سال جاری  23 میلیون و 500 هزار تن  گندم  صادر خواهد کرد که 3 درصد بیش از  سال گذشته است.  در حالی که ایالات متحده می تواند  21 میلیون و 800 هزار تن  گندم صادر کند که کمترین شاخص طی  45 سال اخیر است.

بازار بین المللی  محصولات کشاورزی  در سال جاری دچار تغییرات بزرگی خواهد شد  و کشورهای بزرگ  در مقابل بازیگران  جدید  عقب نشینی می کنند.  به نوشته نشریه « وال استریت ژورنال» به دلیل کاهش نرخ ارزهای ملی  در رابطه با  دلار،  گندم آمریکایی  برای کشورهای واردکننده زیاده از حد گران می شود.  روبل تضعیف شده روسیه بر عکس برای  تولیدکنندگان محصولات کشاورزی  محلی سودآور است و به آنها  کمک می کند مواضع جدیدی در بازار جهانی بدست آورند.

 روسیه در سال 2002 میلادی  به صادرات غله پرداخت  و از آن زمان تا کنون مواضع خود را  تحکیم بخشیده است.  تضعیف روبل  صعود روسیه به ردیف های بالای فهرست صادرکنندگان را تسریع کرد.

الکساندر کوربوت  معاون رئیس  اتحادیه غله روسیه در این خصوص گفت: «  تضعیف روبل یکی از عوامل  و نه یگانه عامل است.  روسیه با زحمت زیادی وارد بازارها شد.  هیچ کس در آنجا منتظر ما نبود و هیچ کس امتیازی برای ما قائل نشد.  فقط با کمک  کارهای  تخصصی  و حرفه ای عرصه تجارت  روسیه،   ما توانستیم  مزایای  روسیه را به نمایش بگذاریم و ثابت کنیم که محصولات ما بهتر است.  فکر نمی کنم کشوری بتواند روسیه را  از بازارهایی که  بدست آورده بیرون براند».

 صادرات  تسلیحات و موادانرژی زا نیز  سهم خود را ایفا کرد.  به گفته کوربوت،  هم اکنون اوضاع  بشدت تغییر می کند.  در سال گذشته،  روسیه به  میزان 20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی را صادر کرد.  این رقم بیش از  مبالغ دریافتی از  فروش  تسلیحات روسیه به خارجه  بود و  تقریبا نیمی از درآمد   فروش  گاز طبیعی را تشکیل می داد.  تا حد زیادی غله  تعیین کننده سیمای  جدید  صادرات روسیه است.

« هم اکنون روسیه به 100 کشور جهان، غله صادر می کند.  وارد بازار آفریقا شدیم. به عنوان مثال، وارد بازار نیجریه شدیم که غله  نوع بسیار مرغوب را خریداری می کند  و مطالبات سختی در رابطه با کیفیت  آن مطرح می کند.  جالب آن است که  تولیدکنندگان غله روسیه  جا را برای تولیدکنندگان آمریکایی در نیجریه تنگ کردند.  صادرات غله به آفریقای جنوبی نیز جریان دارد. غله روسیه حتی برای  آمریکای لاتین  آشناست، از جمله مکزیک  که پهلو به پهلوی آمریکاست».

گرایش رشد  در مجتمع کشت و صنعت روسیه  مشاهده می شود. پویایی در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری  ثابت است.  کارشناسان  معتقدند که  در صورت  حفظ  آهنگ کنونی برداشت غله، سطح محصول روسیه  بعد از 15-10  می تواند به  200 میلیون تن برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала