نگاهی به زیر زمین از مدار زمین

اشتراک
نظارت زیر سطح زمین در فرکانس جدید « ار» انجام خواهد شد.

در گزارش  مرکز روابط عمومی  دانشگاه  دولتی هوا — فضای سامارا  آمده است که دستگاه کوچک فضایی « آیست-2 د»  که از پایگاه فضایی «واستوچنی» به  مدار زمین رسانده خواهد شد  می تواند از فضا زیر زمین را « ببیند».

بر دستگاه «  آیست-2د»  که 22 ماه ژانویه به  پایگاه فضایی «واستوچنی» رسانده شد، تجهیزات  راداری  نصب شده است که با کمک آنها  متخصصان  قصد دارند   نظارت بر  سطح نمایان  زمین و  زیر سطح زمین  و ساختارهای استتار شده با گیاهان را از فضا  ممکن سازند.  نظارت  از طریق  محل فعال زمین در فرکانس جدید  « ار»  جریان خواهد داشت. دستگاه یاب و یا سیستم جستجو  در  دانشگاه  دولتی ارتباطات و اطلاع رسانی پاولژیه  طراحی شده است.  فعلا دستگاه یاب راداری  نصب شده بر « آئیست —2 د»  به  نقاط زمینی دریافت سیگنال ها وابسته است. متخصصان امیدوارند با کمک این دستگاه،  فناوری جدید  نظارت از راه دور  زمین را طراحی کنند  تا در آینده  رادار فضایی  مستقل از  دستگاه های زمینی را  با  کیفیت بهتر  بسازند.

دستگاه یاب راداری  موجود  می تواند چند بار در شبانه روز  عکس هایی  از محل تا شعاع 20 کیلومتری  در پیرامون  نقطه دریافت سیگنال  زمینی را ارسال کند. با کمک این عکسها می توان بر  وضعیت رشته کشاورزی  و مزارع  و کشتزارها و  تغییرات  محلی نظارت کرد و این اطلاعات را در اختیار  نهادهای ذینفع قرار داد و نقشه  محل را تهیه کرد و بر تغییرات آن  با دقت تا  چند سانتیمتر  نظارت کرد.  توموگرافی یونونسفر  زمین نیز انجام خواهد شد.

اولگ گوریاچکین  رئیس کرسی  اصول تئوریک رادیو تکنیک  و ارتباطات دانشگاه  دولتی ارتباطات و اطلاع رسانی پاولژیه  در این خصوص گفت: « دستگاه یاب راداری  در مدار که همراه  دستگاه زمینی  کار می کند  نظارت بر  تأسیسات مختلف  در سطح زمین  و تأسیسات استتار شده با  درختان و دیگر پوشش های گیاهی  تا 5 متر را  ممکن می سازد».

به گفته وی « عمق  نفوذ به زیر سطح زمین  بیش از  دستگاه یاب راداری  مداری موجود کنونی  است و به  رطوبت و  ساختار خاک بستگی دارد.  این نظارت  از  دهها سانتیمتر  در خاک معمولی  تا دهها متر در بیابان  تشکیل شده است.  گنج های  دفن شده در عمق زمین را نمی توان با کمک آن پیدا کرد  اما آنچه در  جنگل  پنهان شده است آشکار خواهد شد».

به گفته متخصص،  دستگاه یاب نصب شده بر « آئیست —2د» بی نظیر است. « تا کنون چنین  دستگاهی در جهان  ساخته نشده است. آژانس  فضایی اروپا  قصد دارد  در سال 2020 میلادی، رادار « بیوسار» با دیاپازون « اِر»  و حد جستجو تا 30 متر را  به فضا پرتاب کند. رویهمرفته 8  نوع  دستگاه علمی بر « آئیست —2 د» نصب شده است که شش دستگاه در دانشگاه دولتی هوا- فضای سامارا ساخته شده اند.  متخصصان دانشگاه سامارا  قصد دارند تحقیقاتی در باره تأثیر  عوامل فضایی  بر  اجزاء  الکترونی  به انجام برسانند ، تخریب  نمونه های  سطح  اجزاء دستگاههای فضایی را مطالعه کنند  و آزمایشاتی در باره ثبت میکرو شهاب سنگ ها و ذرات  آشغال های فضایی  در فضای اطراف زمین  را به انجام برسانند.

قرار است در جریان اولین برنامه پرتاب از پایگاه فضایی «  واستوچنی» دستگاه « آئیست —2د» با موشک  حامل « سایوز —2-2آ»  همراه دستگاه  علمی  « لومونوسوف» و  ماهواره نانویی «  سام سات —218» پرتاب شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала