بالگرد سریع السیر

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovبالگرد « می -24» ساخت روسیه
بالگرد « می -24»  ساخت روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با کمک بالگرد، پره های روتور جدید آزمایش می شوند.

اواخر سال 2015 میلادی  در روسیه، بالگرد — آزمایشگاهی به هوا بلند شد.  این بالگرد  بر اساس بالگرد « می —24»  ساخته شده است.  طراحان بالگرد متذکر شدند که از نوع  بالگرد  سریال نیست، بلکه  فقط از نوع  تجربی است. با کمک آن قطعات و مجموعه  فناوری  بالگردها  آزمایش خواهد شد.  بعید نیست  که این بالگرد  در آینده بتواند رکورد جهانی سرعت برای بالگردها را برقرار سازد.

کار روی ساخت  بالگرد آینده  سریع السیر  در سال 2013 میلادی  توسط شرکت «  بالگرد روسیه»  با مشارکت «مین پروم تورگ» (وزارت صنعت و تجارت) و وزارت دفاع  آغاز شد. غرض از طراحی این بالگرد  این بود که  یکسری خصوصیات کلیدی  آن بهتر از  انواع موجود کنونی باشد.  مهمترین  نکته  در ساخت آن، سرعت بالگرد است که رسیدن به چنین  سرعتی برای  سری کنونی بالگردها  ممکن نباشد.  ویکتور بونداریف  فرمانده  کل  نیروهای  هوا — فضا روسیه  سرعت 500 کیلومتر در ساعت را برای بالگرد جدید  اعلام کرد.  بالگرد جدید  در سال 2022 باید وارد تولید سریال شود.

اما  دیرتر در  شورای  علمی — فنی  شرکت «  بالگرد روسیه»  (ورتولت راسیا) به این نتیجه رسیدند که تا تاریخ تعیین شده نمی توان به این هدف رسید.  مهمترین علت، وضعیت اقتصادی و فنی است.  با استفاده از فناوری مدرن  برای رسیدن به چنین سرعت بالایی  فقط  با افزایش قیمت  بالگرد می توان به آن دست یافت.  برای بالگردی که وارد تولید سریال خواهد شد، چنین  چیزی مناسب نیست.

  بالگرد  آزمایشگاهی  در روز 29 دسامبر سال 2015 میلادی پرواز کرد. با کمک این بالگرد، پره های روتور جدید آزمایش می شوند. پره های جدید  مطابق با  فناوری  بی نظیر روسیه  از  مواد ترکیبی ساخته شده اند  و برای  « روتورکرافت» های  آینده در نظر گرفته شده اند.

سرعت بالگردهای  آینده  چقدر خواهد بود؟  سرعت بالگرد « می —24» که آزمایشگاه  پرنده بر اساس آن ساخته شده است  یکی از رکوردهای جهانی را بر جا گذاشت:  368 کیلومتر در ساعت.  آخرین رکورد سرعت بالگرد در سال  1986 میلادی  توسط بالگرد  ویژه «  وست لِند لونکس» با سرعت بیش از 400 کیلومتر در ساعت  برجا گذاشته شد.

 ویکتور موراخوفسکی، کارشناس  تسلیحات و فناوری نظامی  در  مصاحبه با  پورتال «  گازتا.رو»  اعلام نمود  که  جهش  زیاد در رابطه با سرعت بالگرد  غیرممکن است:  پارامترهای بالای سرعت  به قیمت زیادی ممکن خواهد شد.  مقدار زیادی سوخت  مصرف خواهد شد  و حجم  بار کاهش خواهد یافت.  با وجود این نمی توان به سرعت  500-480 کیلومتر در ساعت رسید».  به عقیده وی، مسأله با  کار پره های بالگرد  مرتبط است.

سپهبد الکساندر دوباسوف  خلبان نظامی (تک تیرانداز و خلبان بالگرد) روسیه  خوشبینی بیشتری نشان می دهد. وی گفت: «  در روسیه، بالگردها بطور متوسط با سرعت  250 کیلومتر در ساعت پرواز می کنند.  حتی اگر سرعت آنها به 500 کیلومتر در ساعت نرسد،  350-400  کیلومتر در ساعت هم عالی است. همانا برای رسیدن به این سطح باید  نمونه های تجربی ساخته شود. رسیدن به سرعت بالا برای بالگرد یک دستاورد بزرگ است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала