فلز استراتژیکی

© Sputnik / Sergey Krivosheyevطبیعت جزایر کوریل
طبیعت جزایر کوریل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروژه بلندپروازانه استخراج « رنیوم» در « کوریل» به علم شوروی تعلق دارد.

اولین کارخانه  استخراج  مواد خام استراتژیکی  — فلزات  کمیاب — « رنیوم» در جزیره « ایتوروپ»  در  ساخالین روسیه ساخته خواهد شد.  این فلز از  مواد مذاب  کوه آتشفشان « کودریاوی» (فرفری) تولید خواهد شد.  هم اکنون آتشفشان این  فلز را  همراه گاز به بیرون پرتاب می کند.  آخرین نمونه ها به سه آزمایشگاه بین المللی  ارسال شدند.  در آنجا  مقدار کافی  « رنیوم»  در گازهای آتشفشانی  ضروری برای  تولید صنعتی را  مورد تأیید قرار دادند.

علم شوروی  به فکر پروژه بلندپروازانه  استخراج « رنیوم» در جزایر « کوریل» افتاده بود.  در این منطقه چند تن « رنیوم»  کشف شده بود و برای استخراج آن نیاز به طراحی  فناوری پیچیده است.  هم اکنون قیمت یک  کیلو رنیوم در بازار جهانی — 2800 دلار است.  تقاضا  از عرضه بیشتر است. در جهان فقط چند معدن « رنیوم» وجود دارد به غیر از روسیه، در شیلی و آمریکا نیز این فلز استخراج می شود.

آلبرت بِسِر  یکی از  طراحان فناوری  استخراج « رنیوم» از گازهای آتشفشانی در باره  رشته های کاربرد این فلز تعریف کرده گفت: کشورهایی هستند  که تقاضای آنها با یک تن و یا 500 کیلو « رنیوم»  تأمین می شود.  روسیه کشور بزرگی است و از « رنیوم» در  رشته های مختلفی استفاده می کند: در هواپیما سازی،  در  صنعت هوا — فضا، پتروشیمی و الکترونیک. از این فلز  در  ساخت موشک  و هواپیماهای ما فوق صوت استفاده می شود، به عنوان مثال در ساخت جنگنده نسل پنجم. پره توربین  که از فلز « رنیوم» ساخته شده باشد  می تواند دمای بحرانی را  تحمل کند. بدین ترتیب می توان  سوخت را در دمای  بالاتری  سوزاند که باعث افزایش  قدرت موتور و کاهش  مصرف سوخت می شود.

 آکادمیسین هنریخ اشتینبِرگ  رئیس  انستیتوی آتشفشان شناسی و ژئودینامیک تمام عمر خود را صرف مطالعه فلز « رنیوم» آتشفشانی کرده است.  همانا بر اساس محاسبات او  که سودآوری  استخراج این فلز از  گازهای آتشفشانی را به اثبات رساند  تصمیم اجرای این پروژه اتخاذ شد. اشتینبرگ از نظر خاص خود در باره « ایتوروپ»  که یکی از جزایر گروه « کوریل» است و ژاپن نسبت به آنها ادعای ارضی می کند ، برخوردار است.

—  آری، موضوع  مطالعه در جزیره « ایتوروپ»  که ژاپن نسبت به آن ادعای ارضی مطرح می کند، یک واقعیت است.  یکی از دلایل مطرح شده از طرف ژاپن این است که روسیه در کوریل جنوبی  هیچگونه تأسیسات و یا کارخانه  حائز اهمیت اقتصادی  برای کشور ندارد.  حال چنین  کارخانه ای ساخته خواهد شد  که در فهرست  financial position of enterprise شامل شده است. قبلا  سرمایه آن مشخص  نشده بود. هم اکنون این پروژه  تأیید شده است.

ساخت کارخانه جزئی از  برنامه جدید  رشد و توسعه جزایر کوریل  است و می تواند قلمرو رشد اولویت دار « کوریل» شود که به معنای امتیازات و  تخفیف های اضافی است. انتظار می رود  تا سال 2020-2019  کارخانه به سوددهی برسد.  اگر این پروژه سودآور باشد، ناحیه ساخالین  بازیگر مهمی در بازار بین المللی  فلزات کمیاب خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала