برنامه «دیدگاه شما» قسمت هشتم: مروری بر مهمترین تحولات سال 2015 در دو کشور ایران و روسیه

© Sputnik / Konstantin Chalabovبرنامه «دیدگاه شما»- قسمت دوم: عملیاتهای نظامی روسیه بر علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه
برنامه «دیدگاه شما»- قسمت دوم: عملیاتهای نظامی روسیه بر علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 2015 میلادی کمتر از 10 روز دیگر به پایان می رسد.

شاید بتوان این سال را یکی از پر حادثه ترین سالهای دهه گذشته در دنیای بین الملل دانست. از حوادثی که در جهان عرب در حال وقوع است تا ماجرای عملیاتهای تروریستی در فرانسه و آغاز عملیات مبارزاتی روسیه بر علیه داعش و بسیاری رخدادهای دیگر همگی مانند رنجیره ای به هم پیوسته با یکدیگر در ارتباط هستند. با توجه به اینکه سال 2015 میلادی در حال پایان است، بر آن شدیم تا موضوع این هفته برنامه دیدگاه شما را به ارزیابی مهمترین تحولات سال از نظر مخاطبان خبرگزاری اسپوتنیک اختصاص دهیم.

— به نظر شما مهمترین رخداد سال 2015 در کشور روسیه چیست؟
— به نظر شما مهمترین رخداد سال 2015 در کشور ایران چیست؟
— این وقایع در آینده پیش روی دو کشور تا چه اندازه اثرگذار است؟

ارسلان فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی
— مهمترین رویداد سال 2015 روسیه چند مورد است که همه آنها از نظر من در یک سطح هستند.
ابتدا قرارداد آتش بس میان روسیه و اوکراین با وساطت فرانسه و آلمان بود و به تمام مناقشات جنگی و التهابات منطقه جنوب شرقی اروپا پایان داد و خوشبختانه هنوز کمابیش برقرار است و دولت اوکراین را زمین گیر کرد و به نوعی الحاق شبه جزیره کریمه به سرزمین مادری خود روسیه از سوی جهان به رسمیت شناخته شد.
دوم، برنامه ریزی درست اقتصادی با وجود تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا و ایالات متحده و توطئه به منظور کاهش شدید قیمت نفت توسط ایالت متحده در اقتصاد روسیه بود که ارزش روبل را حفظ کرد و تورم را کنترل و کسری بودجه را کاهش داد و ثبات اقتصادی روسیه را احیاء کرد و رشد منفی اقتصاد را کنترل و به سمت رشد مثبت سوق داده است.
سوم توافق اتمی میان ایران و 5 + 1 بود که مسیر اقتصادی ایران و روسیه را هموار کرد که البته نمیتوان از تلاشهای روسیه در بدست آمدن توافق چشم پوشی کرد، روسیه یکی از کشورهای مهم در بدست آمودن توافق بود.
چهارم حضور نظامی منسجم در سوریه برای حفظ پایگاه دریایی لاذقیه و بندر طرطوس و بمباران های دقیق و هدفمند و کند کردن و متوقف کردن پیشروی تروریست ها در سوریه است.
پنجم سقوط جنگنده سوخو 24 فنسر روسیه توسط اف 16 فالکون ترکیه که با درایت صحیح سیاستمداران روسیه مسئله به خوبی مدیریت شد و بحران تازه ای برای روسیه درست نشد و ترکیه را وارد بحران کرد چون ناتو به رهبری ایالات متحده برنامه داشتند با منهدم کردن جنگنده روسیه مسیر جنگ را بین روسیه و ترکیه قرار دهند و روسیه را وارد یک درگیری بی هدف کنند که البته موفق نشدند.

— مهمترین رویداد سال 2015 ایران فقط توافق اتمی وین است که البته توافق اتمی برای ایران اصلا خوب نیست اما برای ایلات متحده و دیگر اعضای مذاکره کننده خوب است.
از آن جهت برای ایران خوب نیست چون باعث می شود اسلحه اتمی از دست ایران خارج شود و ایران مستعد حمله ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس شود، چون دیگر غرب هراسی از ایران اتمی ندارد و به نوعی ایران خودش خودش را خلع سلاح کرد. اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا می کرد امنیت روسیه در منطقه خاورمیانه بسیار افزایش پیدا میکرد و شرکا میتوانست در درجه اول بقاء حکومت خود را تضمین کند و از نفوذ ایالات متحده به منطقه آسیای مرکزی و آذربایجان و ارمنستان جلوگیری کند که به نوعی امنیت روسیه هم شامل آن می شود.
از آن جهت برای غرب ، روسیه و چین خوب است چون شاید بتواند مراودات اقتصادی را با ایران از سر بگیرند و رشد اقتصای خود را بهبود بخشند.

— از رویدادهای مهم سال 2015 ایران فقط توافق اتمی و کاهش قیمت نفت در آینده آنها تاثیر دارد، توافق اتمی مسیر اقتصادی دو کشور را خواهد گشود، قراردادها نظامی به جریان خواهد افتاد(البته ایران طبق توافق تا 5 سال از خرید سلاح منع می باشد مگر با تایید شورای امنیت آن هم به صورت موردی) که در این صورت فکر نکنم بتوانند خریدهای کلانی توسط ایران صورت بپذیرد و خریدها در سطح سیستم های پدافند هوایی که جزء تحریم نیست و شاید تانک تی 90 و آرماتا و جنگندهای سوخو 30 و میگ 35 و کشتی و زیر دریایی دیزل الکتریک آن هم با اجازه شورای امنیت میتواند خریداری کند. ضمن اینکه ایالات متحده نخواهد گذاشت روابط نظامی تهران و مسکو گسترش یابد و در شورای امنیت سنگ اندازی خواهد کرد، البته چین هم می تواند با فروش تجهیزات نظامی به ایران کار روسیه برای فروش سلاح به ایران را سخت کند.
قراردادهای خرید هواپیماهای مسافربری شامل تحریم نیست و برداشته شده است و چون خط تولید ایرباس و بوئینگ تا 7 سال آینده تکمیل است و ایران هم به هواپیماهای مدرن و جدید نیازمند است، شاید بهترین و شاید تنها فرصت روسیه برای فروش آنها به ایران باشد.
قراردادهای غیر نظامی مثل نیروگاههای هسته ای انجام خواهد گرفت و مشکل خاصی نخواهد بود.
قراردادهای صنعت کشاورزی و ماشین های کشاورزی، صنعت برق، صنعت راه آهن، صنعت مترو و صنعت ماهیگیری و صنعت خودروسازی و صنعت عمران و صنایع مخابراتی می تواند برای هر دو کشور مخصوصا روسیه سودآور باشد، اما با رویکرد غرب گرایانه دولت غرب گرای آقای روحانی فکر نکنم قرادادهای زیادی در این زمینه منعقد شود.
سرمایه گزاری در صنعت نفت ایران و توسعه صنعت نفت ایران می تواند برای هر دو طرف سود آور باشد و حتی شرکت های روسیه می توانند نفت ایران را بخرند و دولت روسیه در ازای آن تکنولوژی و کالا به ایران بفروشد که همان قرار داد نفت در برابر کالا میباشد که با توجه به غرب گرا بودن دولت آقای روحانی تا الان هم این قرارداد نفت در برابر کالا اجرایی نشده است.
کاهش شدید قیمت نفت بعد از ورود نفت ایران به بازار شاید سرمایه گزاری در صنعت نفت ایران را با مشکل مواجه کند که سرمایه گزاری درصنعت نفت ایران و توسعه آن را توسط هر شرکتی در جهان با مشکل روبه رو کن.

امیر حسین — لیسانس مدیریت صنعتی از تهران

— در مورد مهمترین تحولات کشور روسیه می توان به دو مورد اشاره کرد: یکی آغازعملیات نابودی تروریستها در منطقه سوریه و پذیرش درخواست بشار اسد مبنی بر حضور مستقیم سوریه در مبارزه با داعش است. مورد بعدی نیز برخورد قاطعانه ولادیمیر پوتین در برابر رفتار گستاخانه ترکیه و نابود ساختن جنگده سوخوی روسیه بود.
— ایران نیز در سال 2015 شاهد دو واقعه مهم بود. یکی حصول توافق هسته ای با کشورهای غربی و آمریکا که البته شاهد عدم پایبندی های آمریکا هستیم. دیگری نیز دیدار آقای پوتین با مقام رهبری ایران است که به نظر می رسد پیام های زیادی به همراه داشت به ویژه به کشور ایالات متحده و همچنین اعلام دوستی و نظر مثبت ایران نسبت به روسیه بود.
— به عقیده من دولتمردان می توانند با اتکاء به دانش سیاسی از تمام فرصتها بهره ببرند. گاهی وقتها حتی عدو می تواند سبب خیر باشد، پس باید با چشمانی باز از هر فرصت نهایت استفاده را برد.

جواد مشهدی
— مهمترین تحولات روسیه از نظر من تصمیم مقتدرانه آقای پوتین در مقابل زیاده خواهیهای غربیها درسوریه و گستاخی ترکیه و همچنین تصمیم محکم وسریع در مورد کریمه بود.
— در مورد ایران هم باید گفت بهترین تحولات نزدیک شدن ایران و روسیه به یکدیگر در مورد تحولات جهانی است. فقط تنها چیزی که در زمان حال نیاز است، یک پیمان دفاعی — نظامی که در مقابل ناتو به همراه کشورهایی چون روسیه ،چین، ایران ، هند، عراق، سوریه، ونزلیا و کره شمالی و بعضی از کشورهای آمریکا لاتین است. همچنین گوش مالی محکم ترکیه.

سلام مارا هم به مرد دوران سخت روسیه برسانید. خدا انشالله به مرد شمار یک روسیه عزت سلامتی بده.

دوست عزیزی که خودشون رو آزادی معرفی کردند
— لغو تحريم هاي اقتصادي براي ايران، و ورود روسيه به سوريه به منظور مبارزه با تروریستها مهمترین وقایع سال 2015 برای دو کشور بود.
— بهترين راهكار برای روسیه و ايران اين است كه تلاش نمایند جنگ نفت پايان یافته در این خصوص به ویژه روسها باید كمك كنند تا قيمت نفت بالا رود وگرنه روسها بيشترين ضربه را مي خورند. روسیه باید جلوي عربستان و قطر را بگيرند و با تامل مي توان به اين خواسته برسد. روسها و ايران از جنگ مستقيم در هر جا بپرهيزند، در عوض با انداختن توپ در زمين دشمن، آنان را وادار به پذيرش خواسته هاي خود كنند. آمريكا قصد دارد جغرافياي منطقه را عوض كند، و روسيه را از لحاظ اقتصادي به زانو در بياورد. آمريكا بدنبال يك جنگ جهاني سوم است كه در اين جنگ روسيه، اروپا، و چين را نابود كند. وگرنه ابرقدرتيش به باد فنا مي رود. بدين منظور، بدنبال يك ساخت يك سلاح جديد است: رباتهاي هوشمند كه بجاي انسان مي جنگند. با سپر آهنين، خود را حفظ و اروپا را به جان روسيه بيندازد تا هر دو را نابود كنند. روسها بايد هوشيار باشند. آمريكا از جنگ جهاني دوم نهايت استفاده را برد و قدرت 17 ام دنيا اول شد. در حاليكه بيشترين نقش را در جنگ روسیه داشت، انگليس كه يك جزيره بود و حالت دفاعي به خود گرفته بود. الان هم با اوراق قرضه بدون پشتوانه مشكلاتش را به گردن هم پيمانانش مي اندازد. خلاصه آنكه روسها نبايد فريب غرب را بخورند. اشتباهي كه گورباچف كرد نبايد تكرار شود.

سارا احمدی- تهران
— به نظر من مهمترین وقایع سال 2015 برای کشور روسیه یکی رفتار مقتدرانه در برابر اوکراین و کاهش تنشهای فی مابین این دو کشور بود. مورد دیگر هم آغاز حملات هوایی روسیه به تروریستهای موسوم به گروه داعش در سوریه بود.
— برای کشور ایران هم بدون شک توافقات هسته ای مهمترین موضوع سال بود.
— من معتقدم که اتفاقات میان روسیه و ترکیه فرصت خوبی را برای توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه به ویژه در صنعت کشاورزی و مواد غذایی ایجاد نمود.

عبدالکریم فیروزکلایی- مدرس دانشگاه

— پاسخ مثبت روسیه به درخواست دولت سوریه در اعزام نیرو و انتقال تجهیزات نظامی به سوریه با هدف مقابله با تروریسم طبق قوانین بین المللی
— حصول توافق هسته ای ایران که سبب می شود شرکت های روسی با آزادی بیشتری بتوانند با ایران همکاری داشته باشند. در تنیجه، شاهد افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور در حد قابل توجهی خواهیم بود و همچنین همکاری نظامی ایران و روسیه در سوریه ،ممکن است زمینه اتحاد استراتژیک این دو کشور را در آینده فراهم کند.

وحید شرفی لیسانس مهندسی عمران — ایران
مهمترین وقایع سال کشور روسیه
— تداوم رکود اقتصادی که ناشی از کاهش قیمت نفت بود. روسیه باید به سمت یک اقتصاد دانش بنیان و صنعتی و چند محصولی برود که مزایای زیادی برای روسیه دارد و باعث می شود تحریم های غرب بی تا ثیر شود و قدرت و شکوفایی فراوان برای روسیه داشته باشد. روسیه با داشتن منابع انرژی فراوان و نیروی متخصص فراوان می تواند بار دیگر به یک ابر قدرت صنعتی تبدیل شود.
— حضور مستقیم روسیه در جنگ با داعش نیز دارای اهمیت است. روسیه نباید بصورت مستقیم وارد جنگ یا حملات هوایی شود زیرا باعث میشود روسیه انرژی و هزینه زیادی متحمل شود و رسانه های غربی علیه روسیه تبلیغات بدی به راه اندازند و شرایط اقتصادی روسیه برای این حملات مناسب نیست. روسیه می تواند با کمک تسلیحاتی و مستشاری به سوریه کمک کند.

مهمترین وقایع سال کشور ایران
— در ایران مهمترین اتفاق سال، توافق هسته ایی بود، که در این مورد هم متاسفانه آمریکا به تعهداتش پایبند نیست چون سیاست آمریکا اساسا سیاست فشار است.
— روسیه و ایران در سال آینده باید بدنبال یک اقتصاد دانش بنیان و صنعتی و تکنولوژی باشند و از وابستگی به نفت بکاهند. روسیه امروز نباید اشتباه روسیه تزارها و روسیه بلشویک ها را تکرار نماید، و بدنبال رقابت تسلیحاتی برود، زیرا بزرگترین اشتباه تاریخ روسیه رقابت تسلیحاتی بود.
— با آرزوی موفقیت برای روسیه و ایران.

كورش نيك بخت — فوق ديپلم برق

1- مهمترين رخداد كشورروسيه درسال2015جنگ درسوريه برعليه نيرويهاي تروريستي و داعش بود.
2- مهمترين رخداد كشورايران درسال 2015به توافق رسيدن برنامه هسته اي باكشورهاي 1+5 بود.
3- اين وقايع مهمترين اثرات را درآينده سياسي واقتصادي وبالابردن روحيه ضدآمريكايي را درجهان و بين كشورهاي غيرمتحد بالا برده و باعث يك پرستيژ بزرگ براي هردوكشور همسايه دربين ملتها مي گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала