گزارش و تحلیل

هدایت گر سوخو -24 از حمله نیروی هوایی ترکیه به بمب افکن می گوید

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovهدایت گر سوخو -24 از حمله نیروی هوایی ترکیه به بمب افکن می گوید
هدایت گر سوخو -24 از حمله نیروی هوایی ترکیه به بمب افکن می گوید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنستانتین موراختین ، خلبان بمب افکن روسی سوخو-24 ، که چندی پیش توسط نیروی هوایی ترکیه از بین رفت بیان داشت که می خواهد در خدمت نیروی هوایی روسیه در سوریه باقی بماند تا انتقام فرمانده اش را بگیرد.

موراختین ، هدایت گر (خلبان دوم) هواپیمای از بین رفته ی سوخو-24 گفت: " البته با بی صبری منتظر زمانی هستم که اجازه دهند تا بلافاصله به خدمت بازگردم. من از فرماندهی می خواهم که مرا برای خدمت در این پایگاه هوایی نگه دارند، من موظفم انتقام فرمانده را بگیرم.
کنستانتین موراختین خاطر نشان کرد که سوخو-24 حریم هوایی سوریه را ترک نکرده است.
وی تاکید کرد: " حتی برای یک ثانیه هم این اتفاق نیافتاده است. ضمن آنکه ما در ارتفاع تقریبا شش هزار متری پرواز می کردیم و هوا صاف بود. کل پرواز ما تا لحظه ی انفجار موشک به طور کامل تحت کنترل من بود. من به خوبی هم در نقشه و هم در محل دیدم که مرز کجاست و ما کجا هستیم. حتی تهدید ورود به ترکیه هم نبود. "
هدایت گر همچنین خاطر نشان نمود که ترکیه به هیچ وجه به خدمه سوخو-24 در خصوص ادعای تعرض به مرزهای این کشور و حمله قریب الوقوع اخطار نداده است.
خلبان دوم به رسانه ها شرح داد: " در واقع هیچ گونه اخطاری نبوده است. نه از طریق بی سیم و نه بصری. در کل هیچ تماسی صورت نگرفته است. بنابراین ما به سیستم جنگی در حالت عادی وارد شدیم. باید بدانید که سرعت بمب افکن ها چقدر و جنگنده ی اف-16 چقدر است. اگر می خواستند به ما اخطار دهند می توانستند با قرارگرفتن در شرایط موازی خودشان را به ما نشان دهند. اما چیزی نبود. و ناگهان موشک به دم هواپیمای ما برخورد کرد. ما حتی آنرا ندیدم تا موفق شویم مانور ضد موشکی را اجرا نماییم. "
خلبان به این مسئله توجه نشان می دهد که خدمه بمب افکن منطقه ای را که این اتفاق در آنجا رخ داد ، مثل کف دستشان می شناختند. خلبان افزود که امکان تعرض هواپیما به محدوده ی ترکیه را بعید می داند.
یاد آوری می کنیم که روز سه شنبه نیروی هوایی ترکیه هواپیمای روسی سوخو-24 را که در آسمان سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه قرار داشت از بین برد. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین خاطر نشان نمود که هواپیما توسط موشک " هوا به هوا" در محدوده ی سوریه سرنگون شده است. وی افزود که نیروی هوایی ترکیه ، سوخو-24 را با کمک جنگنده اف —16 از بین برده است.
24 نوامبر نماینده ی دسته ی به اصطلاح اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که نیروهای گروهک شورشی به خلبانانی شلیک کرده اند که از هواپیمای روسی منفجر شده خارج شده بودند. نماینده گروهک " تیپ دهم ساحلی" جاهد احمد به اسوشیتد پرس اطلاع داد ، هواپیماهای روسی تلاش می کردند که در محدوده ای فرود بیایند که تحت کنترل ارتش سوریه بود اما شورشیان به روی آنها آتش گشودند. به گفته ی احمد ، نمایندگان " اپوزیسیون سوریه " یکی از خلبانان را کشتند.
25 نوامبر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و وزیر دفاع روسیه سرگی شایگو تاکید کردند که هدایت گر نجات یافته و او را به بیمارستان نظامی که در محدوده ی پایگاه هوایی روسیه است منتقل کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала