توسعه قطب

© Sputnik / Ramil Sitdikovکشتی علمی - تحقیقاتی قطب در ساحل پارک« قطب روسی
کشتی علمی - تحقیقاتی قطب در ساحل پارک« قطب روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اجرای برنامه توسعه شمال در سال 1937 میلادی در شوروی آغاز گشت.

کارشناسان،  دهه 20  قرن گذشته را لحظه سرنوشت ساز در تاریخ توسعه  شمال  می دانند.  همانا در آن سالها، سطح توسعه  و تکامل تمدن بشری، امکان دستیابی به پاسخ سوالات مربوط به قطب را فراهم ساخت. رشته هواپیمایی  نیز نقش مهمی ایفا کرد.  با کمک هواپیما دستیابی به  موفقیت ها در  زمینه  اکتشاف ، جمع آوری اطلاعات  و ارتباطات و تأمین نیازهای  قطب نوردان ممکن گشت.

اولین ایستگاه نظارت بر  آب و هوا، زمستان قطبی و پایگاه تأمینات  در سواحل  اقیانوس منجمد شمالی  ساخته شد.  اجرای برنامه  توسعه شمال در سال 1937 میلادی آغاز گشت. در ماه مه  فرود  هیأت شوروی در  قطب شمال  انجام شد- روی یخ های قطبی  تجهیزات و وسایل  ساخت اولین  ایستگاه شناور علمی در جهان  «  قطب شمال —1» پیاده  شدند.  هیأت قطبی آن زمان از  4 نفر تشکیل شده بود:  ایوان پاپانین  رهبر گروه قطبی،  و یوگنی فدوروف  هواشناس  و ژئوفیزیک و  پطر شیرشوف،  متخصص بیولوژی  و آب و اقیانوس شناس و ارنست کِرِنکِل  رادیست.  بدین ترتیب عصر  توسعه و بررسی و مطالعه بخش مرکز ی قطب  آغاز شد.

آندری چایکا  رئیس بخش  هواشناسی  و کارهای قطبی  وزارت منابع طبیعی  فدراسیون روسیه در این خصوص گفت: هیأت شوروی 9 ماه در آنجا قرار داشت و  در واقع  ثابت کرد که انسان می تواند  با سازماندهی صحیح فرایند نظارت، به مطالعه  قطب بپردازد.  تا قبل از هیأت شوروی، هیچ کس  در قطب مستقر نشده بود.  اولین مأموریت قطبی  ثابت کرد که انسان می تواند  در  شرایط دشوار  به نظارت بر آب و هوا  و شرایط قطبی بپردازد. وظیفه  اولین مأموریت  قطبی  در ایستگاه شناور  با مأموریت  هوایی « شمال» جا عوض کرد  که امکان دریافت اطلاعات سریع  در باره تمام منطقه قطبی   اقیانوس منجمد شمالی را  فراهم ساخت.

 با گذشت زمان، متخصصان به این نتیجه رسیدند  که  برای  دریافت تصویر کامل  از جریانات قطبی  و جمع آوری اطلاعات کامل تر هوا شناسی ،  اقیانوس شناسی، یخ شناسی باید  نظارت ها  بطور منظم انجام شوند. از سال 1950 میلادی  گروه های قطبی بطور منظم به  قطب شمال اعزام شدند. فعالیت علمی در قطب  یک نقطه تلاقی  منافع  کشورهای  مختلف است.  متخصصان خارجی  بطور سنتی  در ایستگاه های شناور روسیه « قطب شمال»  و  مراکز علمی  قطبی روسیه کار می کنند.  همزمان مکانیزم  همکاری  جهانی  در  منطقه قطب  در  شورای قطبی بررسی  می شود.

نورالدین  ایناموف  رئیس دپارتمان  همکاری بین المللی  وزارت  منابع طبیعی روسیه در این خصوص گفت: کار در چارچوب شورای  قطب باید « غیر سیاسی» شود زیرا  ما در باره  وظایف عمومی  حفظ  تنوع بیولوژیکی  و بهبود شرایط زندگی  اقوام قطب  صحبت می کنیم.

 روسیه از اشکال جدید  کار در رابطه با طرح های قطبی  و برنامه های خاص خود استفاده می کند.  به عنوان مثال،  فرمات  مشارکت خصوصی — دولتی در چارچوب اجرای اهدافی   که ایستگاه شناور  « قطب شمال —2015» باید به آنها دست یابد.

آندری چایکا دراین باره گفت: در سال جاری برای اولین بار  از شکل  همکاری  خصوصی — دولتی  در  کار ایستگاه شناور  « قطب شمال»  استفاده کردیم. یعنی دولت  وظایف را مطرح کرد و  سازمان  غیر تجاری  « بنیاد قطب»   حمایت لجستیکی  ایستگاه شناور را به عهده گرفت. هنگام طراحی این ایستگاه  تمام  اطلاعات  دریافتی در جریان  شرایط آب و هوایی و یخی  در نظر گرفته شد  که امکان پایان  کار طراحی ایستگاه  را بدون بروز مشکلی  فراهم ساخت. تجهیزات  مدرن نیز به دریافت اطلاعات  از محیط طبیعی  کمک کرد.  بطور کلی تمام برنامه نظارت  به انجام رسید  و متخصصان قطب  به خانه برگشتند و اینک مطالعه و بررسی  مواد دریافتی  و مقایسه آنها با  اطلاعات دریافتی در سالهای  گذشته جریان دارد  تا بتوان گرایش نوبتی  در تغییرات در  محیط  قطبی را  مشخص ساخت.

 در سراسر جهان بر کار  ایستگاه شناور قطبی روسیه نظارت می کردند.  در مسکو همیشه  می گویند برای  مذاکرات  آماده هستند و  امیدوارند که بمرور زمان  مشارکت قطبی با تمام  کسانی که این موضوع برایشان جالب است  برقرار شود.

طرح ویژه  تحت حمایت  وزارت منابع طبیعی  و محیط زیست  فدراسیون روسیه به مناسبت  « روزهای قطب در مسکو»  تهیه شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала