آسمانخراش های مسکو

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر آسمانخراش های مسکو
آسمانخراش های مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر میخی به دیوار بکوبی به اسکلت آدمی در پشت آن برمی خوری.

ساختمانی در ساحل «کوتلنی» مشهورترین ساختمان در بین آسمانخراش های مسکوست که به فرمان استالین ساخته شد. این ساختمان عظیم واقع در مرکز مسکو 32 طبقه و به ارتفاع 176 متر است. بیش از 500 آپارتمان، مغازه، موزه و پست و سینما در آن، جا گرفته است. این ساختمان در ساحل رود « یائوز» بر پا ایستاده است. بدشواری می توان مرکز مسکو را بدون این آسمانخراش تصور کرد. این یادبود معماری استالین مدتهاست که یکی از سمبل های مسکو شده است.
اواسط قرن بیستم خانه « کوتلنی» در کنار ساختمان های دیگر از زیباترین و عظیم ترین ساختمان های مسکو بود. هم اکنون نیز اهمیت خود را از دست نداده است. دکور مجلل این آسمانخراش استالینی از اهمیت واقعی موزه ای برخوردار است. کنده کاری، در های بزرگ چوبی و سنگفرش مرمری. جای شگفتی است که فقط 4 سال بعد از جنگ جهانی دوم، وقتی شهرهای زیادی ویران شده بودند ، در کشور چنین ساختمان هایی ساخته شد.
در دوران شوروی هر یک از آسمانخراش های مسکو از مقام استراتژیکی برخوردار بود. خانه واقع در ساحل « کوتلنی» استثناء نبود. نیمی از این خانه توسط سرویس ویژه مورد استفاده قرار می گرفت و از حالت محرمانه برخوردار بود. در زیر زمین های این ساختمان که ورود به آن از کوچه های اطراف انجام می شد، آپارتمان های محرمانه « ک.گ.ب» قرار داشتند. بعلاوه بر طبق شایعات، در این خانه دستگاهی نصب شده بود که سرویس ویژه با کمک آن به استراق سمع مکالمات ساکنان خانه دست می زد که شخصیتهای مشهور شوروی در بین آنها بودند.
افسانه های زیادی با این خانه و ساکنان آن مرتبط است. در زمان شوروی در هر یک از آپارتمان های این خانه افسانه ای، شخصیت مشهوری زندگی می کرد. ستارگان، سینما، تئاتر و باله، کارگردانان مشهور و نقاشان، نویسندگان و البته شخصیت های سیاسی ونظامی مشهور. زندگی آنها در آسمانخراش مسکو برای مسکویی ها جالب بود. ساکنان مسکو نه فقط برای خرید سری به مغازه طبقه اول این ساختمان می زدند ، بلکه برای آنکه بطور تصادفی بتوانند یکی از ساکنان این ساختمان مجلل را ببینند.
قصه های وحشتناک نیز در باره این ساختمان حکایت می شوند. می گویند هنگام ساخت آن مقررات خیلی سخت و حتی خشنی وضع شده بود و تعدادی از کارگران ومعماران را در صورت اشتباه مجازات و حتی لای جرز دیوار زنده زنده دفن می کردند. کسانی را که تازه به این ساختمان نقل مکان می کردند می ترساندند و می گفتند: اگر میخی به دیوار بکوبی به اسکلت آدمی در پشت آن برمی خوری.
ساختمان واقع در ساحل « کوتلنی» محبوبیت خود نزد اهالی مسکو را حفظ کرده است. مثل گذشته آن را یادبود معماری می دانند که راهنما های گردشگری در باره اش برای گردشگران تعریف می کنند. اخلاف اولین ساکنان مشهور این ساختمان در آنجا زندگی می کنند. در سینمای « ایلوزیون» واقع در طبقه اول آن مثل گذشته فیلم های قدیمی نمایش داده می شوند. فیلم های دورانی که ساختمان محبوب مسکویی ها در ساحل « کوتلنی» در اوج شکوه و جلال خود قرار داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала