جنگ خبری

© Sputnik / Zelmaمردم در حال خواندن اخبار روزنامه
مردم در حال خواندن اخبار روزنامه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باید پاسخ مناسبی برای چالش های جدید پیدا کرد.

موفقیت های  خلبانان روسیه در سوریه  مرحله جدید  جنگ خبری را موجب شد. مهمترین  هدف در این میدان، لکه دار کردن اعتبار مسکو  و  عملیات  آن و نشان دادن روسیه به عنوان  دشمن اصلی به جهانیان است.  در وضعیت شکل گرفته باید  پاسخ  مناسبی برای چالش های جدید  پیدا کرد.

 شایان ذکر است که  موضع روسیه در  مسأله سوریه  از نقطه نظر اخلاقیات نیز کاملا صحیح است —  منظور کمک  به  دولت قانونی  در مبارزه  آن با تروریست ها ست  و از نظر  حقوق بین المللی  و  عدالت تاریخی —  روسیه عملیات خود را پس از درخواست  مقامات سوریه آغاز کرد.  اما  این نکات بطور کل از  نظر  کسانی  دور می ماند  که جنگ خبری را به پا می کنند.  البته  این بدان معنا نیست که روسیه از  گفتن حقیقت در باره  آنچه در حال وقوع است دست بردارد.  هر چند متأسفانه  مبارزه با دروغ  کار ساده ای نیست، به ویژه اگر صحبت از  سیاست بزرگ در میان باشد.

گریگوری  تروفیمچوک  رئیس  شورای کارشناسی  حمایت  از  پژوهش های  علمی  « کارگاه  ایده های اورآسیا»  در این خصوص گفت: نمایندگان روسیه همیشه  حقایق موثق را ارائه می دهند.  اما در چارچوب  جنگ خبری و  شستشوی روانی جهانی، متأسفانه  اینگونه برخورد   در حال حاضر کارگر نیست.  دروغ  کار خود را می کند.  نمی خواهم بگویم که  روسیه  و یا  نمایندگان ، کارشناسان و یا  سیاست شناسان جداگانه روسیه  باید  اخبار مشابهی را  منتشر کنند  که بدور از واقعیت هستند.  صاف وساده باید  دز اطلاعات بطور دقیق  مشخص شود  و  بطور بسیار حرفه ای در  میدان خبری کار شود.

نباید فراموش کرد که « ماشین خبری» جا افتاده خوبی  برای  دشمنان روسیه کار می کند که می تواند  اطلاعات را که بشکل صحیحی تقسیم بندی شده اند  ارائه بدهد،  حقایق را  پنهان کند،  و اخبار  منتخب را  بشکل « پرایم — تایم» به خورد  مردم بدهد.

میخائیل نیژماکوف  رئیس مرکز  آنالیز  سیاست بین المللی  انستیتوی  جهانی شدن  و  جنبش های اجتماعی در این خصوص گفت:  قابل درک است که  صاحبان  رسانه های  غربی  که چنین جنجال هایی به پا می کنند، همانا به نفع گروه اشخاصی کار می کنند  که به آن تعلق دارند  و  هدف آنها  اطلاع رسانی به  شهروندان کشور خود است.

همیشه یک دلیل عنوان می شود —  لکه دار کردن اعتبار روسیه  و وادار کردن کل جهان  به باور اینکه  همانا مسکو  دلیل اصلی تمام  مسائل است.  هر چند  حقایق گویای چیز دیگری است:  همه می دانند که باعث و بانی حوادث « میدان»  در مرکز کی یف کیست و  کی   به اشکال مختلف  از  تروریست ها در خاور نزدیک حمایت  کرده و می کند.  اما رزمندگان خبری غرب  سعی می کنند حرفی در اینباره نزنند.

گریگوری تروفیمچوک در این باره گفت:  در باره زیردریایی ها که اینجا و آنجا  می بینند — از جمله  در سواحل سوئد-   اینها بخشی از  فشار خبری — روانی است که به روسیه وارد می شود.  بخش جدی این جنگ خبری، ارائه  فیلم های  جعلی ویدئو، عکس ، گواهی ها و  مقالات منتشره در روزنامه هاست که  به  شرکت روسیه در  فراینده های سوری  اختصاص دارند.  بطور کلی می توان گفت که  کارزار  نیرومند روانی  و روحی  بر ضد روسیه جریان دارد  که جنگ خبری  فقط بخشی از  آن است.

با گذشت هر سال کشورها و  نیروهای هر چه جدیدتری  به مدار  مقابله خبری  جلب خواهند شد.  رویدادهای  گذشته و زمان حاضر  نشانگر آن است مبارزه  شدید بر سر فضای اطلاعاتی جای  کاربرد  آشکار نیروی نظامی را می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала