گزارش و تحلیل

تحلیل سخنرانی رئیس جمهور پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

© Sputnik / Mikhail Metzel/POOLتحلیل سخنرانی رئیس جمهور پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
تحلیل سخنرانی رئیس جمهور پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه برای اولین بار طی ده سال در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

 کارشناسان و سیاست مداران سخنان رهبر روسیه را مثبت ارزیابی کردند ، سخنرانی وی به مشکلات بسیار مهم  جهان امروز اختصاص داشت. مسئله اصلی ، اوضاع در خاور میانه و پیش از همه در سوریه و مبارزه با تروریسم بود، مبارزه ای که باید به سطح جدید وارد شود. موارد اصلی بخش خاور میانه ی سخنان رئیس جمهور چه بود؟ شرق شناس و تحلیل گر سیاسی ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

در سخنان رئیس جمهور پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و قسمتی که مربوط به مسائل خاور میانه بود ، چهار نکته اساسی و مهم وجود داشت.  موارد اصلی و بنیادی در واقع باید در چهارچوب سیاست کشورهایی باشد که در خاور میانه هستند از جمله روسیه.

ولادیمیر ساژین ادامه می دهد: اولین مسئله حمایت از دولت قانونی سوریه وارتش سوریه در مبارزه شان علیه تروریسم و در وهله ی اول علیه گروهک "  داعش" است.

رئیس جمهور پوتین ، رد همکاری با مقامات سوریه و ارتش دولتی  یعنی با " کسانی که مردانه رودر روی  تروریست مبارزه می کنند " را اشتباه بزرگ نامید. رهبر روسیه در این ارتباط گفت:

باید در نهایت دانست که غیر از ارتش دولتی اسد و مبارزین کرد هیچ کسی با گروهک" داعش" و سایر سازمان های تروریستی مبارزه نمی کند.

ولادیمیر پوتین خواستار کمک به دولت قانونی سوریه است.

ساژین خاطر نشان می کند: مورد دوم ، ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده در مبارزه با " داعش " است. بدون اتحاد نیروها نابودی این شر غیر ممکن است. رئیس جمهور روسیه این فرضیه را این طور شرح داد:

در واقع ما پیشنهاد می دهیم که جاه طلبی هدایتمان نکند بلکه ارزش ها و منافع مشترک برپایه حقوق بین الملل راهبرمان باشد ، نیروها را برای حل مشکلات جدید پیش رویمان متحد سازیم و ائتلاف ضد تروریست بین المللی گسترده و واقعی را تشکیل دهیم. این ائتلاف همانند ائتلاف ضد هیتلری می تواند نیروهای مختلفی را در خود گنجانده و قاطعانه برای تقابل با کسانی که همانند نازی ها شر و بدی و نفرت بشری را گسترش می دهند، آماده باشد.

در عین حال باید به وضوح درک کرد که کل فعالیت های ضد تروریستی در خاور میانه یا باید توسط مقامات دولتی کشوری که عملیات های نظامی در آنجا انجام می شود متمرکز شده و یا توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد. این سومین مورد مهم سخنرانی پوتین بود. رهبر روسیه در این باره گفت:

بدیهی است که هر کمکی به دولت مستقل نباید و نمی تواند تحمیل شود بلکه باید طبق منشور سازمان ملل متحد باشد. همه ی آنچه که در این زمینه و در ارتباط با استانداردهای حقوق بین الملل انجام شده و خواهد شد باید توسط سازمان ما پشتیبانی شود و هر آنچه که در تقابل با منشور سازمان ملل متحد است رد گردد.

ولادیمیر ساژین ادامه می دهد: و در نهایت ، مورد چهارم. رئیس جمهور پوتین در سخنرانی خود مسئله ی بسیاری مهمی را خاطر نشان نمود: نه فقط با روش نظامی بلکه با متد های ایدئولوژیکی و تبلیغاتی باید با تروریست مبارزه کرد. وی گفت:

داعش نه تنها تهدید مستقیم برای آنهاست بلکه با جنایات وحشیانه ی خود به دین بزرگ دنیا یعنی اسلام بی حرمتی می کند. ایدئولوژی شبه نظامیان اسلام را به تمسخر گرفته ، ارزش های انسانی حقیقی آنرا به انحراف می کشد.

می خواستم به رهبر روحانی مسلمین بگویم: اکنون اقتدار و سخنان ارشادگر شما بسیار مهمند. باید افرادی را که سعی دارند شبه نظامیان را استخدام کنند از اقدامات بی فکرانه شان  نجات داد و باید به  آن کسانی که فریب خورده و به گروه های تروریستی وارد شده اند کمک کرد تا راه رسیدن به زندگی نرمال را بیابند ، اسلحه را زمین گذاشته و به جنگ و برادرکشی  خاتمه دهند.

ساژین می گویند: بدین ترتیب چهار نکته ی مهم در سخنرانی رئیس جمهور پوتین این طور بود: حمایت از اسد رئیس جمهور سوریه ، ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده در مبارزه با تروریسم،  ارجحیت کامل حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد ، نقش رهبران روحانی مسلمانان در دفاع از هتک حرمت اسلام توسط تروریست ها ، سنگ بنای تاثیر و موفقیت مبارزه ی بین المللی با تروریست های اسلام گراست.

ساژین خاتمه می دهد: در کل سخنان مختصر و مشخص رئیس جمهور روسیه ، بدون شک بر روندهای سیاسی هم در دورن بسیاری از کشورها و هم در کل در اوضاع مرتبط با حل مشکلات منطقه ای و جهانی مهم موثر است.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала