گزارش و تحلیل

مراسم باشکوه نماز عید قربان در مسکو

© AP Photo / Pavel Golovkinمراسم باشکوه نماز عید قربان در مسکو
مراسم باشکوه نماز عید قربان در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز در مسجد جامع مسکو هزاران مسلمان برای برگزاری نماز عید قربان جمع شدند.

مسجد و فضای متعلق به آن از نمازگزاران پر بود. این عید در مسکو نه تنها در مساجد بلکه در میدان های ویژه ای از جمله در پارک " ساکولنیکی" ، پشت مجموعه ی وزرشی " ایزومرودنی" هم برگزار می شود. در اطراف مسکو بیش از 30  محل برای این جشن برنامه ریزی شده است.

یادآوری می کنیم که بزرگترین مسجد جامع در اروپا در مسکو پس از ده سال مرمت در پراسپکت میرا دیروز یعنی 23 سپتامبر افتتاح شد. سه طبقه از شش طبقه ی ساختمان جدید سالن هایی برای عبادت دارد. بقیه اتاق ها برای شستشو و خدمات است. در این مسجد 7 آسانسور سریع ، سیستم نظارت ویدئویی و سیستم جدید تهویه هوا وجود دارد. در عین حال 10 هزار مومن می توانند درون ساختمان نماز بخوانند.

افتتاح مسجد در سطح عالی دولتی انجام شد. ولادیمیر پوتین به این مراسم آمد و مهمانانش: رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان و رهبر فلسطین محمود عباس بودند. رئیس جمهور روسیه در زمان سخنرانی خود گفت:

روسیه همواره کشور چند ملیتی و چند قومیتی بوده است. در غنی سازی متقابل فرهنگ ها ، سنن ، مذاهب تا به امروز اصالت و قدرت سرزمین مشترک مادریمان یعنی روسیه وجود دارد. به طور مثال جامعه ی مسلمانان مسکو در قرون وسطی شکل گرفته است و گواه آن ریشه های تاتاری نام بسیاری از خیابان های پایتخت است. طی قرن ها در کشورما سنت اسلام روشنفکر توسعه یافته است. برای اینکه در روسیه همزیستی  ملل و مذاهب مختلف و از جمله امت بزرگ مسلمان وجود دارد. این کشور سهم ارزشمندی در حفظ تفاهم در جامعه ی ما داشته و همواره برای ایجاد ارتباطات بین مذهبی و درونی، گفتگو بر اساس اصول تساهل کوشیده است. امروز اسلام سنتی ، بخش لاینفک زندگی روحانی کشور ماست. ارزشهای انسانی آن همانند ارزشهای سایر مذاهب سنتی ما ، خیر و بخشش، عدالت و مراقبت از نزدیکان است. ما برای این ها ارزش زیادی قائلیم."

یادآوری می کنیم که طی بیست سال اخیر تعداد سازمان های فرهنگی و عبادی اسلامی در روسیه چندین برابر رشد داشته است. مساجد زیبایی در تاتارستان ، باشقیرستان ، چچن و سایر مناطق روسیه دیدگان را متحیر می سازند. از سال 2003 روسیه ناظر دائمی در سازمان کنفرانس اسلامی است. هزاران زائر از روسیه مراسم به حج رفته و مدارس مذهبی وابسته به مساجد بیشتر می شوند.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала