مقام ایرانی: به زودی پایانه نکا میزبان نفتکش های روسی خواهد شد

© Sputnik / Dmitry Korobeinikov /  مراجعه به بانک تصاویر Iranian oil tanker in Bab-el-Mandeb Strait
Iranian oil tanker in Bab-el-Mandeb Strait - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمید رضا شاهدوست، رئیس پایانه نفتی شمال ایران اعلام کرد پس از اجرای طرح توسعه پایانه نکا ، واقع در ساحل دریای خزر، امکان پهلو گیری کشتی های نفتی خارجی از جمله روسیه در این پایانه نفتی به وجود خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری "مهر"، حمید رضا شاهدوست، یکی از مقامات مسئول شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به ساخت بزرگترین حوضچه نفتی منطقه خزر در پایانه نکا، اعلام کرد: به زودی امکان پهلوگیری نفتکش‌های ۱۴ هزار تنی در پایانه نفتی نکا فراهم می‌شود.

به نوشته "مهر"، شرکت ملی نفت طرح توسعه پایانه نکا به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خزر را در دستور کار قرار داده است و پیش بینی می‌شود به زودی امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتکش بزرگتر در این پایانه حاشیه جنوبی دریای خزر فراهم شود.

یکی از مهمترین نقاط ضعف پایانه نفتی نکا عدم امکان پهلوگیری کشتی های غول پیکر خارجی بوده و از این رو هم اکنون احداث بزرگترین حوضچه نفتی منطقه خزر، بازوها و اسکله‌های جدید جداسازی و پهلودهی کشتی های نفتکش و لایروبی پایانه در حال انجام است.

پیش بینی می شود به زودی با اجرای کامل این ۳ طرح ضربتی امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتکش خارجی و حتی روسی در پایانه نفتی نکا فراهم شود و قطعا بخشی از نفت ایران از مسیر پایانه نکا به پایانه‌های نفتی روسیه در حاشیه شمالی دریای خزر قابل انتقال خواهد بود.

رئیس پایانه نفتی شمال همچنین با یادآوری اینکه قرار بود ظرفیت سوآپ نفت‌ خام پایانه نکا از ١٢٠‌ هزار بشکه کنونی به ٥٠٠ هزار، یک ‌میلیون و سرانجام دو میلیون ‌و ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد، تاکید کرد: تاکنون رکورد سوآپ روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در این پایانه به ثبت رسیده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران  حدود یک ماه قبل در گفتگو با خبرگزاری "بلومبرگ" از توافق با الکساندر نواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه خبر داده و با اشاره به آغاز صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه در قبال خرید گندم، فولاد و برخی از تجهیزات، اعلام کرده است قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق؛ خرید نفت از ایران را انجام خواهند داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала