قتل سلیمانی، ضربه به آمریکایی ها

© Sputnik / Viktor Tolochkoمرتضی بهرامی کاردار موقت ایران
مرتضی بهرامی کاردار موقت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توجه رسانه ها در سراسر جهان به حوادثی است که در حال حاضر در خاورمیانه در حال وقوع است. احتمال درگیری نظامی بین ایران و ایالات متحده قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد.

مرتضی بهرامی کاردار موقت ایران در بلاروس، در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک،  توضیح داد که چگونه ایران ترور سردار قاسم سلیمانی و چشم انداز جنگ با آمریكا را ارزیابی می کند.

دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد که در تهران هیچ کس به دنبال آغاز جنگ نیست، اما هرگونه تجاوز آمریكا (یا متحدان آن حذف) با پاسخی قاطع و سخت مواجه خواهد شد.

 

نظامیان آمریكایی ژنرال سلیمانی را به اتهام سازماندهی حمله به سفارت آمریكا در بغداد به قتل رساندند. به نظر شما چرا واشنگتن مسئولیت وقایع اتفاق افتاده در خاک عراق را به مقام بلند پایه نظامی ایران نسبت داد؟

در قرآن آیه ای وجود دارد که میفرماید: در میان مؤمنان مردانى هستند که بر سر عهدى که با خدا بستند صادقانه ایستاده‏اند؛ بعضى پیمان خود را به آخر بردند و بعضى دیگر در انتظارند  و هرگز تغییر و تبدیلى در عهد و پیمان خود ندادند.

سردار قاسم سلیمانی در بسیاری از مناطق هم در عراق و هم در سوریه با داعش و جبهه النصره مبارزه کرد. این سازمان های تروریستی می خواستند منطقه ما را بی ثبات کنند.

ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟

مردم و رهبران  منطقه بر نقش شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از سقوط قریب الوقوع اربیل و بغداد که مورد تهاجم داعش بود اذعان دارند بطوریکه برخی از اسرای داعشی در ذکر دلیل عقب نشینی ناگهانی خود از این مناطق اعتراف کردند که شنیدن خبر حضور سردار سلیمانی در این مناطق موجب وحشت و از دست دادن روحیه آنها شده بود. این همان مردی است که با این سابقه روشن در مبارزه با تروریسم سحرگاه جمعه مورد حمله تروریستی آمریکا که خود داعیه مبارزه با تروریسم را دارد قرار گرفت.

 در پاسخ به سوال مشخص شما باید دلایل واقعی این موضوع را در موقعیت دشوار ترامپ در افکار عمومی داخل آمریکا جستجو کنیم. کمی پیشتر، کنگره آمریکا می خواست ترامپ را استیضاح کنند و او از این قضیه می ترسید. از طرفی، همدست او بنیامین نتانیاهو نیز نگران این بود که کرسی نخست وزیری اسرائیل از دست دهد. آنها با هم این تصمیم را گرفتند. این واقعیت برای احزاب سیاسی ایالات متحده، از جمله دموکرات ها واضح و روشن است. قابل توجه است که دقیقا چند روز قبل از این اقدام تروریستی، ترامپ طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که به دنبال تشدید تنش و جنگ نیست ولی لغو سفر پمپئو به این منطقه از جمله بلاروس نشان دهنده این است که طراحی نقشه این توطئه ناجوانمردانه از قبل کشیده شده بود  درحالیکه مقامات آمریکائیها ادعا دارند که این اقدام برای جلوگیری از خطر یک اقدام قریب الوقوع انجام گرفته است. 

این واقعیت را نیز در نظر بگیریم که با حضور سردار سلیمانی که بنا درخواست رسمی دولتهای منطقه حضور مستشاری داشت عملا ادامه حضور آمریکا در منطقه توجیهی نداشت و این واقعیت پس از شهادت سردار سلیمانی با فریاد یکپارچه مردم عراق و قطعنامه پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تبلور یافت. فریاد آنها حاوی این پیام بود که امنیت در منطقه تنها توسط کشورهای خود همین منطقه قابل تحقق است و حضور ارتش آمریكا در منطقه هیچ نقشی جزء فساد و فتنه نتیجه ای نخواهد داشت.

پس از ترور فرماندۀ سپاه قدس، ترامپ مقامات ایران را از اقدامات تلافی جویانه برحذر داشت و تهدید كرد به 52 نقطه در جمهوری اسلامی حمله کند. چرا تهران وقعی به تهدیدهای رئیس جمهور آمریكا نگذاشت و دو پایگاه نظامی آمریكا در عراق را مورد حملۀ موشکی قرار داد؟

اصل 51 منشور سازمان ملل بر حق مسلم کشورها برای دفاع مشورع در مقابل متجاوز تاکید دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند ما شروع کننده جنگ با هیچ کشوری نیستیم ولی قاطعانه به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد. کشور ما نیز به نوبه خود با واکنش به ضربه آنها از تمامیت ارضی خود دفاع کرد.

ابعاد حقوقی ترور فرمانده ی ایرانی، سپهبد قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ابعاد حقوقی ترور فرمانده ی ایرانی، سپهبد قاسم سلیمانی

توییتهای اخیر ترامپ نیز نشان داد که اظهارات و تهدیدات وی از سر استیصال و وحشت است و نمی داند چه کاری انجام دهد. او یکی پس از دیگری پیام های نامفهومی را ارسال می کند که بعد وزیرانش مجبور می شوند بگویند منظور رئیس جمهور این نبود. به عنوان نمونه، وی گفت که به اماکن فرهنگی ایران حمله خواهد کرد که بعد مقامات آمریکایی گفتند که منظور او چیز دیگری بوده است.

اقدام اخیر ایالات متحده در ترور شهید سلیمانی نقض آشکار همه قوانین بین المللی بین المللی بود و تصمیم اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران یک اقدام متقابل و تلافی جویانه بر اساس اصل 51 منشور سازمان ملل بود. به گفتۀ رهبر معظم انقلاب این تنها یک سیلی بود نسبت به اقدام وقیحانه آمریکا.

مقامات بلندپایۀ ما اظهار داشتند كه ما هرگز به اهداف غیرنظامی حمله نخواهیم كرد؛ اقدامات متقابل تنها علیه اهداف نظامی انجام خواهد شد. شما دیدید که این حملات فقط به اهداف نظامی آمریكا بوده است.

چشم انداز درگیری مستقیم نظامی بین ایران و آمریکا را در آینده نزدیک چگونه ارزیابی می کنید؟

ما همیشه گفته ایم و می گوییم که هرگز شروع کننده جنگ نخواهیم بود ولی همواره از تمامیت ارضی خود در مقابل هر متجاوزی بر اساس قوانین بین المللی محافظت خواهیم کرد.

اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی، که به عنوان میهمان رسمی به عراق سفر کرده بود علاوه بر ماهیت ترویستی آن حاکمیت ملی عراق را نیز نقض کرد. لذا سکوت جامعه بین المللی در مقابل این نقض فاحش اصول بین الملل به معنای پذیرفتن این رویه خطرناک در آینده خواهد بود.

کشورهایی که اکنون سعی دارند تا به طور یکطرفه ایران را به خویشتن داری دعوت کنند باید از خود و آمریکا که این تجاوز را آغاز کرده است، سؤال کنند و بخواهند که به اصول حقوق بین الملل که برای همه شناخته شده است، پایبند باشند.

اوضاع در خاورمیانه به سرعت در حال بحرانی شدن است. با توجه به نقش این منطقه در سیاست بین الملل، اکنون همه توجه به چگونگی گسترش درگیری معطوف است. با فرض بدترین سناریو و حملۀ آمریکایی ها به 52 هدف در ایران، آیا جمهوری اسلامی برای این امر آماده است و چگونه به تجاوز پاسخ خواهد داد؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده اند ما هرگز جنگ را شروع نمی کنیم، ولی به هرگونه تجاوز به کشور خود پاسخ خواهیم داد. البته همانطور که مشاهده کردید پس از پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی آمریکا، طرف آمریکایی از تهدیدات قبلی خود عقب نشینی کرد.
سناریوهای مختلفی از اقدامات احتمالی ارتش ایران مورد بحث است. از جمله، احتمال بستن تنگه هرمز که به طور اجتناب ناپذیری تأثیر منفی بر صادرات نفت خواهد گذاشت. لطفاً بگویید آیا جداً چنین اقداماتی در تهران در دست بررسی است؟

پاسخ به این سئوال در صلاحیت من نیست و در این خصوص مقامات عالی جمهوری اسلامی تصمیم گیری خواهند کرد. البته جمهوری اسلامی ایران خود را مسئول برقراری صلح و امنیت در تمام منطقه می داند و طرحهای مختلفی را در چارچوب همکاری منطقه ای در این خصوص ارائه کرده است و احتمالا اطلاع دارید که در چارچوب کنفرانس بین المللی اخیر در تهران با نام "مجمع گفتگوهای تهران" که در آن ابتکار وزیر امور خارجه ایران تحت عنوان طرح صلح هرمز مورد بحث و بررسی کارشناسان مختلف قرار گرفت. ما معتقدیم که امنیت و ثبات منطقه صرفا توسط کشورهای همین منطقه و بدون دخالت آمریکا تامین خواهد شد.

ترامپ در بیانیه خود اعلام کرده که تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع میکند، آیا این تحریمها میتواند ایران را تحت تاثیر قرار دهد؟
اظهارات روز چهارشنبه ترامپ پس از حملات موشکی عملا نشان دهنده عقب نشینی وی از تهدیدات نابخردانه نظامی و بازگشت به سیاست سوخته تحریم بود. تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا از مصادیق تروریسم اقتصادی است و در این راستا از غیرانسانی ترین اقدامات از جمله اختلال در تامین داروی مورد نیاز مردم نیز ابایی نداشته است. البته آمریکا تمام ظرفیت تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را پیش از این به کار گرفته و هر آنچه که تحت عنوان تحریم جدید علیه ایران مطرح میشود صرفا تکرار تحریمهای سابق و با هدف تبلیغات و جنگ روانی علیه ملت ایران انجام می پذیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала