تحولی مهم در سیاست تحریم های آمریکا علیه ایران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های روسی، چینی و امریکایی برای کار در تأسیسات هسته ای ایران از آمریکا مجوز خواهند گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز آمریکا قصد دارد این شرکت ها را از اجرای تحریم های اعمال شده علیه ایران معاف کرده و به آنها اجازه دهد به کار خود در تاسیسات هسته ای ایران ادامه دهند.

به گفته منبع رویترز، در نتیجه این معافیت ساخت جنگ افزار هسته ای برای ایران دشوار خواهد شد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند

کشور های اروپایی از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای  تاکنون در نتیجه اعمال فشارهای آمریکا، ناتوانی خود در انجام تعهدات برجامی را نشان داده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب  این توافق  را کاهش داده و گفته است در صورتی که طرفین دیگر اقدامی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام‌های بعدی ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала