سفیر ایران از امکانات همکاری با بریتانیا با وجود تحریم های آمریکا سخن گفت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سفیر ایران از امکانات همکاری با بریتانیا با وجود تحریم های آمریکا سخن گفت
سفیر ایران از امکانات همکاری با بریتانیا با وجود تحریم های آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر ایران در بریتانیا گفت: در شرایطی که به نظر می رسد تحریم‌های امریکا مانع هر نوع همکاری و تبادل می‌شود اما ظرفیت‌های زیادی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی میان بریتانیا و ایران وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «حمید بعیدی نژاد» روز جمعه در حاشیه همایش فرصت‌ها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و بریتانیا که با حضور نمایندگانی از دو هیأت متشکل از ۵۰ شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران و ده‌ها شرکت بریتانیایی و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا در لندن برگزار شد به سوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ گفت.

 وی حضور پرتعداد شرکت‌های ایرانی و بریتانیایی در این همایش را نشان دهنده ظرفیت های موجود برای توسعه همکاری های اقتصادی عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که ما در روابط جدید خود با بریتانیا می‌بینیم ظرفیتی است که شرکت های کوچک و متوسط دارند. ما همواره ذهن‌مان بر شرکت‌های خیلی بزرگ مانند شرکت نفت و گاز شل و بی پی متمرکز بوده اما واقعیت آنست که شرکت های کوچک و متوسط می‌توانند در زمینه ی کسب درآمد های حاصل از صادرات، استاراپ‌ها برای کشور بسیار سود آوری داشته باشند. آنها همچنین می توانند با شرکت های بریتانیای کارشان را در زمینه صادرات توسعه دهند و باعث افزایش روندی شوند که اینک در ایران برای طراحی اقتصاد بدون نفت شروع شده است.

 بعیدی نژاد افزود: بنابراین ما باید تمرکز ذهن‌مان را از آن مسائل گذشته که فقط به شرکت های خیلی بزرگ فکر می کردیم خارج کنیم و در عرصه شرکت‌های کوچک و متوسط کار کنیم که ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد. این شرکت ها از قابلیت ریسک پذیری بالاتری برخوردار هستند و می توانند در تبادل های اقتصادی شرکت کنند.

 وی همچنین عنوان کرد شرکت های کوچک و متوسط ارزیابی ریسک شرکت های خیلی بزرگ را که به دلایل مسائل سیاسی وارد تعاملات نمی شوند ندارند، خیلی راحت‌تر می توانند مسائل خودشان را مدیریت کنند چون در سطح‌های کوچکتری هستند و انگیزه های بیشتری دارند و می توانند با انرژی و وقت بیشتری که برای این موضوع می‌گذارند این تبادلات را تسریع کنند.

 سفیر ایران گفت:‌ حجم روابط اقتصادی دو کشور از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط که به دلیل قابلیت‌ها و انعطاف هایی که دارند و توانسته‌اند تبادلات خوبی را با  طرف های بریتانیای داشته باشند، به چند صد میلیون پوند بالغ شده، بدون این که جایی به طور مشخص ثبت شده باشد.

 وی با بیان اینکه «شرکت های ثبت تجارت هم توجه‌شان به شرکت های بزرگ و تبادلات خیلی بزرگ است افزود: اما شرکت‌های کوچک و متوسط با حجم تبادلات کوچک ولی با تعدد زیاد توانسته اند حجم تبادل خوبی را به خودشان اختصاص دهند و فکر می کنیم هم می‌توانند باعث نشاط در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی کشور باشند و هم این که در حوزه های بسیار متنوعی کار می کنند.

 بعیدی نژاد ادامه داد:‌ امروز در این همایش به نظر من این اراده را از طرف شرکت های بریتانیایی و ایرانی که ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد و می توانیم از آن ها استفاده کنیم، دیدیم.

 سفیر ایران در پاسخ به این سوال که شرکت ها در چه زمینه ای تمایل دارند فعالیت کنند و سفارت چه تمهیداتی را برای تسهیل این فعالیت در پیش گرفته است گفت:‌ یکی از جلوه های ابعاد جدید، تنوع است؛ یعنی در یک حوزه خاصی نیست و بسیار طیف وسیعی را شامل می شود. ما می توانیم از حضور ایرانی های مقیم هم که تجربه دارند و صاحب دانش هستند، محیط را خوب می شناسند و توانسته اند با شرکت های بریتانیای ارتباط نزدیکی پیدا کنند به نحو خوبی استفاده کنیم.

 وی همچنین عنوان کرد: طرف بریتانیای یهم باید در نظر بگیرد که با توجه به گرایشات توسعه اقتصادی ایران نباید فقط به بازار اقتصادی ایران به عنوان یک بازار واردات نگاه کنند؛ بلکه امروز  ایران دارد به تولید محصولاتی فکر می‌کند که صادرات محور هستند.

 بعیدی نژاد ادامه داد: ما به محصولاتی فکر می کنیم که بتوانیم در این جا صادرات داشته باشیم و در بسیاری از حوزه‌ها این ظرفیت وجود دارد. محصولات غذایی ایران به مرور در سوپر مارکت‌های بریتانیا در حال مشاهده است و این ظرفیت وجود دارد که صنایع غذایی ایران به مرور و صنایع کشاورزی ایران و بسیاری از محصولات ایران در این جا وارد شوند.

 وی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی برتر هم ظرفیت های زیادی‌ وجود دارد افزود: هئیتی که از بریتانیا برای بحث مدرن سازی رآکتور اراک به ایران رفتند اولین هیئت فنی تخصصی هسته ای بریتانیای در طول تاریخ روابط ایران وبریتانیا است.

 این نشان می دهد که ما در زمینه های علوم و فنون پیشرفته مانند بحث انرژی هسته ای می‌توانیم تبادلات جدیدی را با طرف های بریتانیای داشته باشیم. بنابراین ما مرتب به شرکت ها و وزارت تجارت بریتانیا می گوییم که باید به ایران به عنوان یک مقصد جدید همکاری های برابر فکر کنند و نه به عنوان محلی برای واردات کالاهای بریتانیای.

 سفیر ایران در پاسخ به سوال ایرنا درباره وضعیت سازوکار ویژه مالی اروپا موسوم به اینستکس و اینکه این ابزار در تحولات تجاری مورد اشاره چه نقشی دارد گفت: به دلیل این که ما انتظار داشتیم اینستکس زودتر کارش را در آن مقطعی که لازم بود انجام دهد متاسفانه آغاز نکرد و با یک تاخیر زیادی مواجه شد خیلی دیگر انتظار و امیدی در ایران در این زمینه وجود نداشته که ما امید داشته باشیم که اینستکس بزودی راه بیافتد.

 وی افزود: اما خود آن ها فارغ از آن که می‌دانند ایران با یک یأسی دارد تحولات اینستکس را دنبال می کند با علاقمندی به دنبال این هستند که این سازوکار را بیشتر فعال کنند تا بتواند ظرفیتی برای تبادلات ایران و کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی فراهم کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات ایران تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала