واکنش نامزد خاشقچی به اعتراف ولیعهد عربستان

© AFP 2023 / Ozan Koseنامزد خاشقجی: جلوی فروش نیوکاسل به عربستان را بگیرید
نامزد خاشقجی: جلوی فروش نیوکاسل به عربستان را بگیرید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامزد جمال خاشقجی خبرنگار کشته شده سعودی به اعتراف ولیعهد عربستان درباره نقش خویش در قتل وی واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، خدیجه چنگیز روز پنج شنبه با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران همکار خاشقجی تمام تلاش خود را انجام دادند تا هیچ کس نتواند این موضوع را لاپوشانی کند.

نامزد جمال خاشقچی روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه ان بی سی با تشکر از اصحاب رسانه برای پیگیری قتل همسرش گفت: عربستان سعودی به لطف پوشش رسانه های بین المللی تحت فشار گسترده قرار گرفت.

وی در ادامه با لحنی تاسف انگیز گفت: اما همه این تلاش ها رهبران جهان را ترغیب به تحریم عربستان نکرد، این بسیار ناراحت کننده است.

چنگیز تاکید کرد: اگرچه اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مقابل این قتل موضع گیری قاطعی نداشتند اما عربستان در این موضوع درس مهمی آموخت و آن این است که آنها نیز باید پاسخگو باشند.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به تازگی سکوت خود را شکست و برای اولین بار درباره نقش خویش در قتل خاشقچی صحبت کرد.

ولیعهد عربستان سعودی روز پنج شنبه به شبکه پی‌بی‌اس گفت که مسؤولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است.

ولیعهد عربستان سعودی به مجری شبکه پی بی اس گفت: این قتل (جمال جاشقجی) تحت نظارت من صورت پذیرفت. من تمامی مسؤولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است.

این اعتراف محمد بن سلمان در حالی صورت گرفته که عربستان سعودی ابتدا از اساس قتل جمال خاشقجی را انکار کرده و مدعی شده بود، این روزنامه‌نگار به سلامت از کنسولگری خارج شده است. در ادامه با فشارهای بین‌المللی این کشور اعلام کرد که این قتل از سوی نیروهای سرکش سعودی صورت گرفته است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و دیرتر معلوم شد به شکل فجیعی به قتل رسیده است. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

دادستانی استانبول اعلام کرده ترور خاشقجی عمدی بوده و جسد وی پس از خفه کردن این روزنامه نگار تکه تکه شده و از بین رفته است. ترکیه از عربستان تقاضا می کند مقصران را تحویل داده و همچنین محل جسد خاشقجی را اطلاع دهد.

مقامات عربستان بارها اعلام کرده اند که تحقیقات جداگانه خود را درباره این قضیه انجام می دهند و مخالف تحقیقات بین المللی در اینباره با شرکت دیگر کشورها هستند. در رابطه با این قضیه 11 نفر در عربستان بازداشت شده و دادستانی این کشور برای 5 نفر از آنها مجازات اعدام را درخواست کرده است. ریاض از تحویل مظنونان در این جنایت به ترکیه برای تحقیقات قضایی امتناع ورزیده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала