ظریف: حمله نظامی به ایران به جنگ تمام عیار منجر می شود

© REUTERS / Andreas Gebertظریف: حمله نظامی به ایران به جنگ تمام عیار منجر می شود
ظریف: حمله نظامی به ایران به جنگ تمام عیار منجر می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران امیدوار است وارد جنگ در منطقه نشود و خواستار مذاکره با رقبای منطقه ای خود و امارات است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان هشدار داد، حمله نظامی به ایران به «جنگی تمام عیار» منجر می شود. 

واکنش ظریف به گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران

وی گفت: ایران امیدوار است وارد  درگیری در منطقه نشود و خواستار مذاکره با رقبای منطقه ای خود و امارات است. اما امکان مذاکره  با آمریکا وجود ندارد مگر این که واشنگتن طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تحریم های ایران را به طور کامل لغو کند.

ظریف در ادامه دخالت تهران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را بار دیگر تکذیب کرد و گفت : حوثی های قادر به انجام عملیات پیچیده ای نظیر آنچه هستند که به نیمی از تولید نفت عربستان آسیب رساند.

وي در خصوص حمله احتمالی نظامی آمریکا یا عربستان علیه ایران گفت :این حمله به «جنگی تمام عیار» خواهد انجامید و عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: من با جدیت می  گویم که خواستار وارد شدن در درگیری نظامی نیستیم. واکنش نظامی بر اساس «دروغ» درباره حملات به عربستان «تلفات زیادی» بر جای خواهد گذاشت اما ما از دفاع از خاک کشور خود غفلت نخواهیم کرد.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала