روابط متشنج ترکیه و آمریکا

© AFP 2023 / Adem Altanرجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوباما نمی خواهد با اردوغان ملاقات کند.

 در بحبوحه سفر پنج روزه  رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه  به آمریکا ،  در رسانه های گروهی با استناد به  سخنگوی  کاخ سفید  خبری  در این باره منتشر شد که  دیدار شخصی رئیس جمهور آمریکا و  رئیس جمهور اردوغان به ابتکار  طرف آمریکایی   برگزار نخواهد شد.  بعلاوه  گزارش شد  که اوباما  دعوتنامه  رهبر ترکیه برای شرکت  در مراسم افتتاح  مسجدی که  با سرمایه ترکیه در ایالت  مریلِند ساخته شده است را رد کرد.

یکسری رویدادها  که در این اواخر  رخ داد —   دستگیری  رضا  صراف  تاجر ترکی ایرانی الاصل  که ارتباط مستقیمی با  جنجال بزرگ رشوه خواری در ترکیه در سال 2013  داشت، کمپین جمع آوری  امضا زیر  نامه ای در انتقاد از اردوغان  که دو دیپلمات آمریکایی  در حال کار در ترکیه مبتکر آن بودند —  از طرف کارشناسان  به عنوان ثبوت  اختلافات  جدی بین واشنگتن و آنکارا عنوان  می شوند.

 فاروق  لوغ اغلو سفیر سابق  ترکیه در واشنگتن  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  متذکر شد  که  رویدادهای کنونی  بازتاب دهنده مسائلی است  که در  مناسبات  ترکیه — آمریکا  وجود دارند.  به گفته دیپلمات ترک، دلایل چندی باعث بروز تشنج  بین دو کشور  شده است.

—   اختلاف نظر در خصوص درگیری  سوریه، مواضع  حزب کردهای سوریه و دستگیری صراف  نیز نقش خود  را ایفا کرد.  بعلاوه،  سفرا و  کنسول های  بسیاری از کشورها  از جمله آمریکا  در  جلسات بیشمار  دادگاهی  شرکت دارند  که در رابطه با  آزادی مطبوعات و  نقض  آزادی بیان  در ترکیه  جریان دارد.  تمام این ها  بازتاب دهنده  مسائل  حادی است  که در مناسبات  ترکیه و  آمریکا  وجود دارند. بدین ترتیب، سفر اردوغان به واشنگتن  در دوران  دشوار  مناسبات دو کشور انجام می شود.  مهمترین نکته قابل توجه آن نیست که آیا  دیدار اردوغان و اوباما  انجام خواهد شد. این دیدار ممکن است  انجام شود. اما  باعث  برطرف شدن  مسائل انباشته شده   و تشنج بین دو کشور نخواهد شد.  اگر دو رئیس جمهور با یکدیگر ملاقات کنند، هر یک از آنها  از نقطه نظر و موضع خود  عقب نشینی نخواهد کرد.  در چنین شرایطی  امکانی برای گفتگوی سازنده  فراهم نخواهد شد.»

به عقیده اردوغان،  مهمترین دلیل  وخیم شدن  مناسبات ترکیه — آمریکا ، اختلاف جدی  در باره  بحران سوریه است.

—   طی 3-2 سال   اخیر، در  استراتژی  سیاسی  آمریکا و ترکیه  در خصوص  حل و فصل بحران سوریه،  اختلاف ریشه ای بروز کرد.  مهمترین آنها، با سرنوشت آینده  بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه در ارتباط است. یکی دیگر از اختلافات  بین واشنگتن و آنکارا در رابطه با حزب  دمکراتیک  کردهای سوریه بروز کرد  که ریاست ترکیه آن را  سازمان تروریستی می داند.  بعلاوه،  غیر فعال بودن  ترکیه در عملیات  ائتلاف ضد تروریستی در مبارزه با  «داعش»  به ویژه در  اولین ماه های  تشکیل ائتلاف،  نقش مهمی  در سرد شدن  مناسبات  ترکیه — آمریکا بازی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала