گزارش و تحلیل

بازدید جان کری از مسکو: مواقع تند و نکته پردازی

© Sputnik / Sergey GuneevГосударственный секретарь США Джон Керри во время встречи в Москве с президентом России Владимиром Путиным
Государственный секретарь США Джон Керри во время встречи в Москве с президентом России Владимиром Путиным - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنچ شنبه در پایان بازدید خود از مسکو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مذاکره کرد.

بازدید کری از روسیه یک ماه پس از حصول توافق میان روسای جمهوری پوتین و اوباما در باره آتشبس در سوریه بعمل آمد. این توافق 27 فوریه معتبر شد. از سر گیری مذاکرات میان سوری ها در ژنو و تصمیم غیر مترقبه مسکو مبنی بر کاهش دادن ابعاد عملیات نظامی در سوریه مرحله جدید همکاری روسیه — آمریکا را باز کردند. کاخ سفید به فوریت کری را به مسکو فرستاد که قرار بود ثابت کند که رونق پیدا کردن دیالوگ روسیه — آمریکا اتفاقی نیست

از دیدار های جان کری در مسکو معلوم شد که دو کشور مایلند به مشارکت محدود باز گردند. اختلاف نظر های طرفین در مورد سوریه و اوکراین این همکاری را محدود کرده و تحریمات حفظ می کنند. با این حال دو وزیر خود را راحت احساس کرده و شوخی می‌کردند

آقای کری از فرصت استفاده کرده 66 مین روز تولد لاوروف را به وی تبریک گفت و او را با جمله‌ای مورد تمجید و ستایش قرار داد که بیشتر برای زنان مناسب است:

«برای 39 سالی که داری عالی ماندی. امیدوارم که این تاریخ برایت خردمندی بیستری بدهد». کری از لاوروف دعوت کرد که «به افراد ارشد احترام بیشتری بگذارد».

موضوع های سوریه و اوکراین، ابتدا مسایل عمده مورد بحث اعلام شده بودند ولی اعمال تروریستی در بروکسل دستور روز وزیران را عوض کردند. آقای کری به اهمیت ملاقات ها در مسکو برای مبارزه با داعش ممنوع شده در روسیه و افراطگرایی موجود نه تنها در سوریه بلکه در یمن، لیبی و خاور نزدیک بطور کلی اشاره کرد. «آنتون فدیاشین» استاد تاریخ یک دانشگاه آمریکایی در این رابطه گفت: «سفر کری به مسکو ثابت می‌کند که روسیه در فاز گرم جنگ داخلی در سوریه نقش قطعی ایفا کرده است. این جریان امکان می‌دهد که جامعه جهانی در مبارزه با ترورسیم — خطر اساسی دوران ما نیروهای عمده خود را بسیج کند. در یک زمان به عقیده «فیودور وویلتولووسکی» معاون انستیتو ی مناسبات بین‌المللی وابسته به آکادمی علوم روسیه، حالا مسکو و واشنگتن با اتکا به توافق ها در مورد سوریه می‌توانند به همکاری در حل دیگر بحران های امنیتی باز گردند. این کارشناس روس گفت:

«نه تنها موقعیت در سوریه و مبارزه با تروریسم بین‌المللی بلکه مسایل دیگری مانند امنیت در شبه جزیره کره و افغانستان ایجاب می کنند که گفت و گو های روسیه و آمریکا تشدید شوند».

دیدار جان کری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نتیجه‌گیری های محققان را در این باره تأیید کرد که دیالوگ موفقیت آمیز مسکو و واشنگتن در خصوص سوریه جو مناسبات دو‌جانبه شان را به صورت چشمگیری عوض کرده و صرف نظر از حفظ سیاست تحریمات مقدمات همکاری در دیگر راستا ها را بوجود آورده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала