بریتانیا: «ماجرای سده» خطر بروز شوک اقتصادی را در بر دارد

© AFP 2023 / Kirsty WigglesworthПремьер-министр Великобритании Дэвид Кэмерон с бокалом пива
Премьер-министр Великобритании Дэвид Кэмерон с бокалом пива - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس خروج احتمالی کشور خود از اتحادیه اروپا را «بزرگترین ماجرای سده» توصیف کرد.

نظرخواهی های اخیر انجام شده در این کشور نشان می‌دهد که تعداد افراد بدبین نسبت به اتحادیه اروپا این اواخر بیشتر شده. همه این‌ها نگرانی وزیران دارایی کشور های گروه بیست را بر می انگیزد که در صورت خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا  بروز «شوک اقتصاد جهانی را» پیشبنی می‌کنند.

رئیس کابینه انگلیس در مقاله‌ای منتشره در شماره یک‌شنبه روزنامه «تلگراف» سعی کرد اعتقاد هممیهنان خود را عوض کنند که خواستار جدایی کشور خود از اتحادیه اروپا هستند. به نوشته کامرون دو موضوع اساسی  — شوک احتمالی اقتصادی و خطر به امنیت انگلیس مسایلی هستند که بعید است لندن بتواند آن‌ها را به تنهایی حل کند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نوشت: «آینده فرزندان ما مطرح است. خروج احتمالی می‌تواند به نرخ پوند ضربه زده و ثبات بهره ها را متزلز کرده  و به از دست دادن محل های کار و افزایش نرخ زندگی و کاهش سرمایه‌گذاری ها و کندی رشد اقتصاد منجر شود و بالاخره «ریسک آن هست که حیثیت کشور ما بعنوان قدرتی در قلب مهمترین سازمان های جهانی خدشه دار شود».

امنیت — جنبه دیگر این اقدام است. کامرون می‌نویسد: «در رابطه با نقش ما در جهان مساله ای از این مهمتر هم  وجود دارد:آیا بریتانیای خارج از اتحادیه اروپا برای حل مسایل از شانس های بیشتر یا کمتر برخوردار است؟ البته ما کشور قدرتمند و دارای اقتصاد پنجم و  نیرو های مسلح پیشرفته  هستیم. ولی باید در فکر چیز هایی بود که ما را در سال‌های اخیر به خطر انداختند، منظور برنامه هسته ای ایران، تجاوز روسیه به اوکراین، بحران مهاجران و تندروی و تروریسم اسلامگرا است».

وزیران دارایی گروه بیست که در شانگهای دیدار دو روزه انجام دادند در نگرانی کامرون سهیم بودند. در اعلامیه پایانی این دیدار گفته شده که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد اروپایی بلکه اقتصاد جهانی را شوکه خواهد کرد.

کارشناسان نیز در این جدایی بیشتر نکات منفی را می‌بینند تا مثبت. «ولادیسلاو  بیلوف» معاون انستیتو ی مطالعه اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه به روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» چاپ مسکو اشاره کرد: «مقاله کامرون دارای جنبه مشخص تبلیغاتی است و هدف آن انگلیسی‌هایی هستند که در رایگیری سهم خواهند گرفت. ریسک های ذکر شده بوسیله  نخست وزیر خطر های واقعی برای اقتصاد انگلیس را تشکیل می‌دهند و اما در باره امنیت باید گفت که هر یک از راستا های آن در نهایت امر به فعالیت‌های اقتصادی — سیاسی منجر خواهد گردید مانند وضعیت بازار کار یا کمبود احتمالی نیروی کار. یکی از نکات مثبت خروج این است که برخی اهالی انگلیس که از عضویت در اروپا ناراضی هستند در صورت خروج،  خود را امن احساس خواهند کرد».

رفراندوم در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 23 ژوئن برگزار می شود. هفته گذشته لندن با شرکای اروپایی معامله کرد و در نتیجه در ترکیب آن اتحادیه از وضع خاصی برای خود کسب کرد. مثلاً از این به بعد سیتی — بخش بانکی لندن مستقل از بانک های اروپایی شده و چند ارز در گردش اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. به عقیده کامرون تعداد گذشت های واگذار شده  کافی است تا انگلیسی‌ها علیه خروج از اتحادیه اروپا رأی بدهند. ولی سخن اخیر با انگلیسی‌های معمولی است. مطابق نظرخواهی های ماه فوریه تعداد بدبینان در مورد اروپا رو به افزایش بود و به 42 درصد رسید و تقریباً همین تعداد یعنی 41 درصد طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا بود، بقیه هنوز انتخاب خود را انجام ندادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала