کاخ سفید: اوباما قانون مانع اجرای توافق هسته ای با ایران را وتو خواهد کرد

© Fotolia / jiawangkunتحریم های جدید آمریکا علیه شرکت های روسی
تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت های روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد قانون مخالفان جمهوری خواه را که ممکن است مانع اجرای توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران شود، وتو کند. این مطلب را کاخ سفید روز دوشنبه در رابطه با تصمیم رهبری مجلس نمایندگان درباره قرار دادن سند مربوطه در دستور کار اجلاس فعلی کنگره اعلام کرد.
در بیانیه کاخ سفید گفته می شود: "طرح قانونی به ایالات متحده طرح جمامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند چون توانایی دولت امریکا برای اجرای تعهدات خود طبق توافق با ایران را وابسته به حل مسائل متفرقه فاقد ارتباط با مسئله هسته ای می سازد و به این دلیل رئیس جمهور آنرا وتو خواهد کرد".
پیشتر کمیته های امور خارجی و امور مالی مجلس نمایندگان طرح قانونی تقدیمی توسط گروهی از نمایندگان جمهوری خواهان در کنگره را که ظاهرا در راستای مبارزه با تروریسم است، مورد تائید قرار داده بودند. این طرح لغو تحریمات اقتصادی علیه ایران از جمله آزاید سپرده های این کشور فقط در صورتی را در نظر می گیرد که اوباما به کنگره اعلام کند که موسسات ایرانی از جمله بانک ها برای تامین مخارج برخی از ساختارهای ایران از جماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
در این سند نکات دیگری نیر وجود دارند که موانع غیر قابل رفعی در راه اجرای توافق هسته ای با ایران به وجود می آورند.
تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه سال 2015 در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به تصویب برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) منجر گردید که اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала