آیا جهان درآستانه جنگ جهانی جدید قرار دارد؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiگفتگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با خبرنگاران آلمانی
گفتگوی ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه با خبرنگاران آلمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه مواضع اصولی خود را تغییر نخواهد داد.

ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه در سوچی با  کای دیکمان،  ناشر  روزنامه  آلمانی « بیلد» و  نیکولاس  بلوم  معاون سردبیر  این نشریه ملاقات کرد. رئیس جمهور روسیه   با روزنامه نگاران آلمانی در باره طیف  گسترده ای از مسایل از جمله   مناسبات غرب و روسیه  25 سال بعد از پایان جنگ سرد گفتگو کرد.

 ولادیمیر پوتین با پاسخ به سوالات  روزنامه نگاران  گفت که  با وجود  فروپاشی دیوار برلین، سیاستمداران  نتوانستند مانع از بروز شکاف در اروپا شوند.

ولادیمیر پوتین گفت:  25 سال پیش  دیوار برلین سقوط کرد  اما شکاف  در اروپا بر طرف نشد. دیوارهای نامرئی  به شرق  منتقل شدند که پیش شرطی برای عدم درک،  بحران ها و سرزنش های متقابل ایجاد کرد.

رئیس جمهور روسیه  متذکر شد  که گسترش ساختار  ناتو بسوی شرق با وجود  مخالفت  بسیاری از سیاستمداران  اروپایی در دوره پایان  جنگ سرد  دلیل اصلی بروز بحران هاست.

«  طی 25-20 سال گذشته ، به ویژه پس از فروپاشی  اتحاد شوروی  وقتی مرکز دوم  قدرت در جهان  ناپدید شد،  تمایل  دستیابی به قدرت  کامل و قرار داشتن  در قله  شهرت، قدرت و رفاه جهانی  سربلند کرد. و کلا هرگونه تمایلی در توجه به  حقوق   بین المللی  و اساسنامه  سازمان ملل متحد  محو شد.  در جایی که  آنها دخالت کردند ، فورا اعلام شد  که سازمان ملل منسوخ شده است».

ولادیمیر پوتین  همچنین متذکر شد که  همراه با  گسترش ناتو بسوی شرق، کشورهای غرب   موضع  ریاکارانه  و غیر صادقانه ای در سیستم  دفاع ضد موشکی در اروپا  نشان دادند.  آمریکا به بهانه  برنامه  هسته ای ایران  حضور نظامی خود  در  قاره اروپا را گسترش می دهد.

« در سال 2009 میلادی  باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا  گفت که  اگر خطر هسته ای ایران  برطرف شود،  هیچگونه انگیزه ای برای  ایجاد سیستم  دفاع ضد موشکی  وجود نخواهد داشت. این انگیزه دیگر وجود ندارد.  پیمان  مربوطه با  ایران به امضا رسیده است  و  اکنون  موضوع  لغو تحریم ها  بررسی می شود  و تمام این جریان  تحت کنترل  آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و  اولین محموله اورانیوم  از ایران به روسیه رسانده شده است که  باید  مورد فراوری قرار بگیرد ولی گسترش سیستم  دفاع ضد موشکی  همچنان ادامه دارد.  موافقت نامه دو جانبه با  ترکیه، رومانی، لهستان و اسپانیا  به امضا رسیده است.  در اسپانیا  ناوگان دریایی مستقر می شود که باید  در عرصه  دفاع ضد موشکی  عمل کند.  در رمانی  محل  ویژه استقرار نیرو  ایجاد شده است و در لهستان  در  سال 2018 در جایی پایگاه ویژه ای برای حضور نیروها آماده خواهد شد و در ترکیه رادارها مستقر می شوند».

ولادیمیر پوتین  متذکر شد  که با وجود  اساسنامه ناتو، ائتلاف نباید   تمام کشورهای  اروپای شرقی را  به  صفوف خود بپذیرد.

 

پوتین پرسید: آیا در  اساسنامه  ناتو آمده است که این ائتلاف  موظف است  هر کشوری را که بخواهد به صفوف  خود بپذیرد؟  خیر. وجود معیارها و شرایط  ضروری است. اگر  اراده سیاسی وجود داشت  همه اگر دلشان می خواست می توانستند  عضو شوند.  نمی خواستند.  دیگران می خواستند  حکومت کنند. روی این تخت نشستند.  بعد چه؟  حال  ما باید در باره  اوضاع بحرانی بحث کنیم.

رئیس جمهور روسیه  اعلام نمود که با وجود منافع مشترک روسیه  با کشورهای مختلف   در عرصه جهانی و شرایط کنونی، روسیه مواضع اصولی خود را تغییر نخواهد داد.

 ولادیمیر پوتین معتقد است: «  ما تهدیدات مشترک داریم. در گذشته و امروز  تلاشمان بر این بوده  و هست که کشورهای  دنیا را چه دراروپا و چه در سایر  نقاط دنیا  با هم متحد سازیم و به جنگ تهدیدات برویم. منظور فقط تروریسم نیست، بلکه  جنایتکاری،  خرید و فروش انسان، تخریب محیط زیست و مشکلات زیادی دیگری  وجوددارند که باید با آنها مبارزه کرد. اما این بدان معنا نیست که ما هر دفعه باید  در باره این مسائل با دیگران به توافق برسیم.  اگر مواضع ما به مذاق دیگران خوش نمی آید، صحیح نیست که  هر بار  ما را دشمن بنامند.  شاید بهتر باشد به حرفهای ما گوش کنند  و سعی کنند آنها را درک کنند، در مواردی موافقت  کنند  و  در مواردی بطور مشترک بدنبال راه حل  بگردیم؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала