یک پیروزی برای مسکو و دمشق

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationنابودی تأسیسات داعش در سوریه توسط نیروی هوایی روسیه
نابودی تأسیسات داعش در سوریه  توسط نیروی هوایی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات جنگی در سوریه حداقل یکسال ادامه خواهد یافت.

قیمت جنگ  در سوریه در سال 2016 میلادی  برای روسیه چقدر خواهد بود و آیا  عملیات  واحد ارتش روسیه در  خاور نزدیک  طولانی خواهد بود؟  این سوالات  در سایه  اخبار مربوط به تعداد پروازهای  جنگنده های روسی و  نابودی  تأسیسات «داعش» —  سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه — قرار می گیرد.

 در کرملین با اتخاذ تصمیم مربوط به  آغاز عملیات جنگی  حتما فکر همه چیز را  کرده بودند.  روسیه نیاز به پیروزی  تمام و کمال دارد  و یا حداقل دسترسی به  نتیجه  دلخواه ، یعنی تضعیف  «داعش» تا  ارتش دولتی سوریه  و شبه نظامیان شیعه  از دیگر کشورها  و  واحدهای  نظامی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  بتوانند  به عملیات  تهاجمی زمینی دست بزنند.  در این میان،  امیدوار بودند  ائتلاف  ضد تروریستی  گسترده ایجاد شود.  اما به دلیل  منافع  متفاوت طرفین چنین ائتلافی تشکیل نشد…  بعلاوه، روسیه  برای آمریکا  بمراتب خطرناک تر از «داعش»  است ، از این رو هیچ کشوری به غیر از ایران دست به اتحاد  با روسیه  نخواهد زد.

چندی پیش، آژانس « بلومبِرگ»  گزارش داد  که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  خروج  واحد های  خود از شهر « ادلیب» در شمال — غرب سوریه را به دلیل تلفات زیاد در بین افسران آغاز کرد.  این امر مواضع روسیه و ایران را تضعیف خواهد کرد. نکته مهم آن است که غرب با هر  قدرتی در دمشق، به غیر از  بشار اسد،  در عوض گاز قطر کنار خواهد آمد. هم اکنون نیروی هوایی روسیه به تنهایی  به طرفداری از اسد می جنگد.  ادامه این جنگ بستگی به  ذخایر مالی و  مادی کشور و اوضاع سیاسی در منطقه  دارد.

فرانتس کلینتسِویچ،  معاون اول  رئیس کمیته  دفاع و امنیت شورای  فدراسیون ، شخصی که بی شک از نقشه های  وزارت دفاع روسیه در این رابطه با خبر است  اعلام نمود که: « این عملیات حداقل یکسال ادامه خواهد یافت».

از اول ماه اکتبر سال 2015 میلادی،  نمایندگان رهبری  روسیه بارها  اعلام کردند که برای  اجرای  عملیات  نظامی در سوریه  نیازی به مخارج  اضافی از بودجه نیست.  آنتون سیلوآنوف  وزیر دارایی روسیه گفت: «  این عملیات در محدوده  بودجه وزارت دفاع  اجرا می شود و  مخارج اضافی  در سال 2015 در نظر گرفته نشده است».

 اما بودجه  وزارت دفاع که سال گذشته  به تصویب رسید،  مخارجی برای  سازماندهی « اکسپرس سوریه»، خرید کشتی های حمل فله ترکی، پرداخت دستمزد صدها نظامی  و کارمند  وزارت دفاع به ارز ، تأمین پروازهای  جنگنده ها و بمب افکن های روسی  را در نظر نگرفته بود.  و البته  افزایش مصرف  مهمات جنگی، از جمله  موشک های بالدار  دریاپایه و هواپایه  در بودجه  نظامی  شامل نشده بود.   مصرف سریع منابع دریایی،  کشتی های  و هواپیماها و بالگردها  به ویژه  بالگردهای موشک بر استراتژیکی «  تو —95 ام.اس و تو —160 و بمب افکن دوربرد  « تو — 22 ام 3» را نیز باید به فهرست فوق الذکر اضافه کرد.

سرگی شویگو در  نشست  وزارت دفاع  اطلاعاتی را  ذکر کرد  که گواه  مخارج اضافی  بودجه نظامی هستند.  از 30 ماه  سپتامبر سال 2015 میلادی — تاریخ  آغاز  عملیات ویژه  در سوریه — نیروی هوایی  حدود 4 هزار  پرواز جنگی به انجام رسانده است.  طی دو ماه  نیروی هوایی نظامی — باری  و  حمل و نقل دریایی،  214  هزار  بار و محموله  مختلف را حمل ونقل کرده است.

بیستم نوامبر، سرگی شویگو  به رئیس جمهور گزارش داد که طی  4 شبانه روز 522 پرواز انجام شد و مصرف  مهمات جنگی — 101  موشک بالدار  و 1400  بمب بوده است.  پس در 4 هزار پرواز چه مقدار مهمات جنگی مصرف شده است؟ بیش از  10 هزار بمب هوایی ؟

آنتون سیلونوف  وزیر دارایی  در رابطه با مخارج اضافی  بودجه سال 2016 میلادی  با احتیاط گفت: «  خواهیم دید وضع در سال آینده چگونه خواهد بود».  دمیتری مدودوف در دیدار با  خبرنگاران  از  اعلام  قیمت عملیات جنگی در  سوریه خودداری ورزید و گفت» این موضوع محرمانه است».

 اما این فقط برای  خبرنگاران روسیه  موضوعی محرمانه است.  در انستیتوی  سلطنتی  پژوهش های دفاعی  بریتانیا  حساب کردند  که روسیه قبلا  در  عملیات  سوریه  حدود 4 میلیون دلار در شبانه روز خرج می کرد  و پس از  نابودی سو —24 توسط هواپیمای ترکیه ، خرج شبانه روزی عملیات  به 8 میلیون دلار رسید.

 مرکز تحلیلی بریتانیا  « جینز  انفورمیشن گروپ» اطلاع داد که کرملین روزانه  حداقل 2 میلیون و 400 هزار  دلار خرج عملیات  جنگی در سوریه می کند.  اما قیمت واقعی  عملیات جنگی می تواند  دو برابر باشد  و  به 4 میلیون دلار در شبانه روز برسد.  مطابق با اطلاعات تحلیلگران  هر ساعت پرواز  جنگنده ها  حدود 12  هزار دلار خرج برمی دارد و  هر پرواز بالگردها 3 هزا ردلار.  با توجه به اینکه  هواپیماهای جنگی  هر روز  بطور متوسط  90 دقیقه  پرواز می کنند و  بالگردها  یکساعت ، در یک  روز  710 هزار دلار فقط خرج پرواز  هواپیماهای جنگی می شود. حدود 750  هزار دلار  هر روز صرف مهمات جنگی می شود.  دستمزد نظامیان چیزی حدود 440  هزار دلار است. شناوری  روزانه  کشتی های جنگی  در  دریای مدیترانه  200 هزاردلار  در شبانه روز خرج برمی دارد.  بخش لجستیکی، ارتباطات  و تجسس — 250 هزار دلار — را باید به ارقام قبلی اضافه کرد.

به گزارش آژانس « بلومبِرگ»  با استناد به  منبعی در  دولت فدراسیون روسیه، مخارج  عملیات جنگی در سوریه در سال 2016  میلادی  در سطح  1 میلیارد و 200 میلیون دلار   در نظر گرفته شده است. احتمالا بودجه ای  به میزان 145 میلیارد روبل  برای  عملیات  جنگی در سوریه  اختصاص داده شده است  که در ضمیمه بسته قانون « بودجه فدرال  سال 2016» از  آن صحبت شد.

در چارچوب  بودجه دفاع ، این رقم بزرگی نیست، به ویژه با درنظرداشت قیمت بالای ژئوپلیتیکی. اگر روسیه سوریه را از دست بدهد ، نیمی از  درآمد تحویل نفت و گاز به اروپا را از دست خواهد داد، زیرا دیگر  تحویل دهندگان در بین کشورهای خلیج فارس پیدا خواهند شد که برای آنها  کشیدن  خطوط لوله  از طریق سوریه  به  اروپا  — جایزه  اصلی در جنگ  با اسد خواهد بود.  برای روسیه سودآورتر است امروز  مقداری خرج کند تا  در آینده  همه چیز را ازدست بدهد.  از اینرو  مسکو و دمشق   باید پیروز شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала