عقیده تحلیل گرآمریکایی درباره زمان آشتی روسیه و اوکراین

© AFP 2023 / POOL / REGIS DEVIGNAUPutin Poroshenko
Putin Poroshenko - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه Huffington Post عقیده جرج فریدمان، تحلیل گر آمریکایی را نقل می کند که معتقد است مسکو و کییف در سال 2016 به تفاهم خواهند رسید.

در سال 2009 که روسیه تلاش می کرد از پیامد های بحران اقتصادی خلاص شود، کمتر کسی می توانست حدس بزند که پنج سال بعد کریمه به این کشور خواهد پیوست اما در همین سال جرج فریدمان که به پیش بینی های ژئوپلتیک اشتغال داشت ، کتابی تحت عنوان "صد سال بعد" منتشر کرده و در آن خاطرنشان ساخت روسیه نفوذ خود را با ایجاد نواحی حایل که در دوران شوروی سابق نیز وجود داشتند، احیا کرده و کنترلش را بر جمهوری های سابق شوروی احیا خواهد نمود. در آن زمان یعنی در سال 2009 این پیش بینی قابل درک نبود اما اکنون این دیگر یک واقعیت ژئوپلتیک است.فریدمان دیگر رویدادها از جمله مسائل چین و توافق هسته ای چندی پیش آمریکا و ایران را نیز بطور کاملا دقیق پیش بینی کرده بود.

جرج فریدمان، موسس آژانس تحلیلی Stratforو مدیر مرکز Geopolitical Futuresپیش بینی خود درباره اوضاع در سال 2016 را نیز در میان نهاد.

گسترش داعش با وجود برخی از اشتباهات تاکتیکی ادامه خواهد یافت. طبق پیش بینی فریدمان ، داعش به فعالیت خود در کشور هایی همچون عربستان سعودی، مصر، یمن و لیبی و همچنین آسیای جنوب غربی ادامه خواهد داد. امریکا به رویارویی با داعش ادمه خواهد داد اما ترکیه نقش آفرین اصلی در خاورنزدیک خواهد شد. آنکارا به نظارت دقیق بر عملیات روسیه در سوریه ادامه داده ، به واشینگتن نزدیکتر شده و بازهم بیشتر از مسکو فاصله خواهد گرفت.

فریدمان پیش بینی می کند که در سال 2016 روسیه و اوکراین درباره رفع درگیری به نوعی توافق "رسمی یا غیر رسمی" خواهند رسید. ساختار این توافق هنوز معلوم نیست اما درگیری پایان خواهد یافت. امریکا و متحدان آن از این توافق خوششان نخواهد آمد اما آلمان راضی خواهد بود چون خطر رویارویی در مرزهای شرقی این کشور رفع خواهد شد. بقیه کشورهای اروپایی نسبت به حل این درگیری بی تفاوتی نشان خواهد داد.

طبق پیش بینی جرج فریدمان، علاوه براین تشنج در رابطه با مسئله آوارگان در اروپا شدت یافته و خود اتحادیه اروپا با خطر فروپاشی روبر خواهد شد. کشور ها هر چه مستقل تر شده و نیروی اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان متحد کاهش پیدا خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала