رسانه: امریکا طی سالهای طولانی تلاش می کرد در سوریه کودتای نظامی ترتیب دهد

© AP Photo / David GoldmanЧеловек на фоне американского флага
Человек на фоне американского флага - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از همان آغاز درگیری در سوریه با برخی از اعضای دولت سوریه تماس های مخفیانه برای مساعدت در تغییر رژیم بشار اسد برقرار می کرد اما این استراتژی واشینگتن با موفقیت روبرو نشد. این مطلب را روزنامه "وال استریت ژورنال" با استناد به مقامات امریکایی و عربی نوشته است.

"وال استریت ژورنال"خاطرنشان می سازد دیرتر امریکا در جستجوی امکان کودتای نظامی در سوریه بود اما نتوانست نقطه ضعف های کافی در آنجا برای این کار پیدا کند. ضمنا خود رئیس جمهور سوریه بارها تلاش کرد با دولت امریکا ارتباط برقرار کند تا ضرورت تعامل دو کشور برای مبارزه با تروریسم را اعلام کند.
طبق اطلاعات "وال استریت ژورنال"، سرویس های اطلاعاتی امریکا از همان آغاز درگیری سوریه در سال 2011 به تلاش برای پیدا کردن افسران علوی ناراضی از اسد پرداخت تا آنها تغییر رژیم در این کشور را رهبری کنند اما رژیم حاکم در سوریه ایستادگی کرد. اوباما در اوت سال 2011 بطور علنی اسد را به کنار رفتن از قدرات فرا خواند که به عقیده کارشناسان مانع تعامل بین المللی در مبارزه با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) شد.
به نوشته "وال استریت ژورنال"، استراتژی ماخ سفید برای اغییر رژیم سوریه در تابستان سال 2012 بطور نهایی شکست خود و امریکا به کمک به شبه نظامیان پرداخت. به عقیده این نشریه امرکایی افزایش نفوذ داعش در سال 2013 واشینگتن را غافلگیر کرد.
درگیری های مسلحانه در کشور سوریه از ماه مارس سال 2011 تا به امروز ادامه دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان ملل متحد، این درگیری ها تاکنون بیش از 200 هزار نفر کشته بر جای گذاشته است. نیروهای ارتش این کشور با شبه نظامیان مسلحی از گروه های گوناگون مبارزه می کند. مهم ترین و بزرگترین این گروه ها، گروه تروریستی دولت اسلامی یا همان داعش است. اکنون داعش بخش وسیعی از کشورهای سوریه و عراق را تحت کنترل خود قرار داده و یکی از بزرگترین معضل های بین المللی به شمار می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала