گزارش و تحلیل

40-60 فروند جنگنده روسی برای سوریه

© Sputnik / Vladimir FedorenkoЗаседание Совета Федерации России
Заседание Совета Федерации России - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز شورای فدراسیون – مجلس فوقانی روسیه مساله با دادن مجوز به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای استفاده از یگان های نظامی در خارج از کشور موافقت کرد . منظور سوریه است.

روسیه در سوریه در مبارزه با سازمان تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) کمک خواهد کرد.

«سرگئی ایوانوف» رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: «رییس جمهور سوریه از کشور ما کمکرسانی نظامی خواست.

مطلب سر سوریه است. مطلب سر رسیدن به هدف‌ها در سیاست خارجی و یا سر ارضای بلندپروازی هایی نیست که شرکای غربی، ما را همواره به این امر متهم می کنند. مطلب صرفاً سر منافع ملی روسیه است".

به گفته سرگئی ایوانوف در عملیات در سوریه نیروی هوایی روسیه سهم خواهد گرفت و کاربرد نظامیان روس در عملیات زمینی در نظر گرفته نشده است.  سرگئی ایوانوف اعلام کرد: «منظورمان صرفاً عملیات نیروی هوایی فدراسیون روسیه است. و همانطوریکه رئیس جمهورمان گفته  کاربرد نیرو های مسلح ما در عملیات نظامی زمینی محال است». ایوانوف حدود زمانی این عملیات و تعداد و انواع تسلیحات مورد استفاده در سوریه را متذکر نشد. ایوانوف گفت:

هدف نظامی این عملیات صرفاً حمایت هوایی از نیروهای مسلح سوریه در مبارزه شان علیه داعش است. ایوانوف توضیح کرد: تعداد اتباع روسیه و کشور های همسود که به دولت اسلامی می پیوندند رو به افزایش است. این تعداد به ده‌ها و صد ها نفر نه بلکه به هزاران نفر حساب می‌شود و بخشی از آن‌ها به روسیه بازگشتند و به سهولت می‌توان حدس زد که آن‌ها در آینده نیز به اراضی مان وارد خواهند شد و باید برای پیشگیری اقدام کنیم و در نواحی دور عمل کنیم تا بعداً در داخل روسیه با این مساله روبرو نشویم.

گفتنی است که مطابق قانون اساسی رئیس جمهور برای کاربرد یگان ها در خارج از کشور باید مجوز شورای فدراسیون را کسب کند. در مارس سال گذشته ولادیمیر پوتین چنین مجوزی را  دریافت کرد. در آن زمان احتمال می‌رفت که ارتش روسیه در اوکراین به عملیات نظامی بپردازد.

در حال حاضر روسیه در مبارزه بشار اسد با داعش به دولت سوریه کمک می رساند. در پایگاه لاذقیه هواپیما های روسی مستقرند. ولادیمیر پوتین پس از مذاکرات با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شرکت یگان های روسی در عملیات زمینی را محال دانست. وی گفت: «در باره هیچ عملیات زمینی و شرکت یگان های روسیه در عملیات زمینی سخنی در میان نیست و ممکن نیست در میان باشد». ولی رئیس جمهور ایراد ضربات هوایی به داعش را احتمالی دانست. ایوانوف یادآوری کرد:  

 «در ضمن این اولین مورد آن نیست که ما برای مقابله با تروریسم از نیرو های مسلح خود در خارج استفاده می کنیم. شاید خیلی‌ها فراموش کردند که ما در سال‌ها نود عملاً این را در تاجیکستان انجام دادیم".

کارشناسان در باره پارک سلاح های روسیه در سوریه چنین می گویند.

دکتر «کنستانتین سیوکوف» رئیس آکادمی مسایل ژئوپلیتیک حدس زده که روسیه یک هنگ مختلطی دارای 40-60 فروند جنگنده های سوخو- 24، سوخو- 25 و سوخو- 34 را تشکیل داده و برای حراست پایگاه هوایی روسیه دو گردان را به آنجا اعزام خواهد کرد. سیوکوف افزود:

الان در آنجا یک پایگاه هوایی مستقر است. یعنی اینکه از 40 — 60 فروند هواپیما استفاده خواهد شد. اگر آن‌ها در فرودگاه سوری جا خواهند داشت  برای تأمین امنیت آن‌ها  لازم است که دو گردان به حراست بپردازند.

به گفته این کارشناس پارک اساسی هواپیما هایی که عملیات انجام خواهند داد متشکل از جنگنده های سوخو- 25  و بمب افکن های جبهه ای سوخو- 24  خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала