ولاديمير پوتين: روسيه به ايالات متحده آمريكا پيشنهاد همكاري در زمينه مبارزه با داعش كرد

© Photo / kremlin.ruVladimir Putin gives interview to CBS channel
Vladimir Putin gives interview to CBS channel - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در آستانه سخنراني خود در هفتادمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد با چارلي روز، خبرنگار آمريكايي براي شبكه CBS و شبكه PBS مصاحبه كرد.

رئیس جمهور روسيه موضوعات سخنراني خود را عنوان كرد و از مسئله مبارزه با تروريسم و موضع گيري كشور روسيه در مورد بحران سوريه سخن گفت. پوتين اظهار داشت:

" به دليلي كه اين مصاحبه زودتر از سخنراني در مجمع عمومي پخش شود، بهتر است كه تمام جزئيات سخنراني آتي را فاش نكنم. به طور كلي قصد دارم مسئله تاريخ تاسيس سازمان ملل را مطرح كنم چرا كه در واقع تصميم در مورد تاسيس سازمان ملل در كشور مان در زمان شوروي در كنفرانس يالتا گرفته شد. فدراسيون روسيه به عنوان كشور جانشين اتحاد جماهير شوروي در واقع كشور موسس سازمان ملل متحد و غضو دائيم شوراي امنيت مي باشد".

مبارزه با تروریسم

غرب انتظار دارد که یکی از موضوعات سخنرانی های آینده رئيس جمهور روسیه  موضوع مبارزه با تروریسم و، به ویژه مبارزه با گروه رادیکال "دولت اسلامی"  باشد که در حال حاضر در بسیاری از مناطق در خاور شرق میانه  با وجود به تمام تلاش های ائتلاف بین ال مللی به رهبری ایالات متحده آمریکا فعالیت می کند.

ولادیمیر پوتین در این خصوص گفت: "من فکر می کنم و شک ندارم که همه مسئله مبارزه و ضرورت  مبارزه با تروریسم  را در مجمع عمومی آتی سازمان ملل متحد مطرح کنند و من استثنا نیستم. این طبیعی است چرا که تروریسم  یک تهدیدی جدی برای بسیاری از کشورهای چهان است. صدها هزار نفر، میلیونها نفر از مردم  از اقدامات جنایتکارانه و تروریستی تحت تاثیر قرار می گیرند. متحد سازی تلاش هایمان در مبارزه با این شر مشترک از وظایف اصلی همه ما می باشد".

به گفته رئيس جمهور، حضور روسیه در سوریه  فقط به تامین سلاح برای دولت سوریه، آموزش پرسنل نظامی و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم سوریه محدود می شود. همه این اقدامات به درخواست دولت مشروع جمهوری عربی سوربه  انجام می شود. این دولت در حال حاضر به تنهایی توانمندی مقابله به تنهایی با تروریست ها  در چارچوب قراردادهای کاملا قانونی و بین المللی ندارد.

ولادیمیر پوتین گفت:

"ما با توجه به اساس نامه سازمان ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین الملل معاصر عمل می کنیم. مطابق با این حقوق هر نوع کمک، از جمله کمک های نظامی می تواند و باید فقط به دولت قانونی کشورها یا با رضایت دولت این کشورها  یا مطابق با مصوبه یا درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه گردد. دولت سوریه از ما کمکهای فنی و نظامی خواست و ما اقدامات کاملا قانونی در مطابق قراردادهای بین المللی انجام می دهیم. "

همکاری با ایالات متحده در مبارزه با داعش

روزنامه نگار چارلی روز یادآوری کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از مشارکت مسکو در مبارزه با گروه تروریستی "حکومت اسلامی" استقبال کرد. در عین حال خاطر نشان کرد که برخی از سیاستمداران بر این باورند که کمک های نظامی روسیه در واقع بر علیه ارتش سوریه و نه برای مبارزه با افراط گرایان استفاده می شود.

رهبر روسیه در این خصوص گفت که در حال حاضر در سوریه فقط یک ارتش مشروع وجود دارد و این هم نیروهای دولتی است که در حال با تروریست ها مبارزه می کند و از سوی روسیه حمایت می شود.

.لادیمیر پوتین اظهار داشت:

"اولا در آنجا فقط یک ارتش مشروع و منظم وجود دارد و این هم ارتش بشار اسد است. به تفسیر برخی از شرکای بین المللی ما، اپوزیسیون با ارتش اسد درگیری دارد. اما در واقع ارتش بشار اسد با سازمان های تروریستی مبارزه می جنگد".

آقای پوتین به یاد آورد که اخیرا جلسات در سنای ایالات متحده برگزار شد و نمایندگان پنتاگون در انی جلسات از اقدامات ایالات متحده برای آماده سازی مخالفان نظامی گزارش دادند. آماده سازی 5-6 هزار سرباز هدف اول آمریکایی ها بود و آماده سازی تا 12 هزار هدف بعدی شد. اما سپس معلوم شد که فقط  60 جنگجو آموزش نظامی دیدند و 4 یا 5 نفر با سلاح در دست مبارزه می کنند. جنگجویان دیگر با سلاح های آمریکایی در دست به  سازمان "دولت اسلامی" پیوستند.

پوتین گفت: "ثانیا به نظرم حمایت و ارائه کمک نظامی به ساختارهای نامشروع  بر خلاف اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد می باشد. ما فقط از ساختارهای مشروع دولت حمایت می کنیم.

در این راستا ما برای کشورهای منطقه پیشنهاد داریم که با ما همکاری کنند چرا که ما در تلاش ایجاد یک ساختار هماهنگی هستیم. من شخصا به رئیس جمهور ترکیه، پادشاه اردن و مالک عربستان سعودی اطلاع داده ام. ما همچنین ایالات متحده آمریکا را و آقای کری را مطلع کردیم. حتی آقای کری با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه ما در این خصوص گفت و گو کرد و نیروهای نظامی کشورهای ما نیز در تماس هستند و از این موضوع پیگیری می کنند. ما خوشحال می شویم اگر بتوانیم  یک زمینه مشترکی را  برای انجام اقدامات مشترک علیه تروریست ها پیدا کنیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала