Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

میراث فرهنگی یونسکو: زیارتگاه های مخروبه

اشتراک
شبه نظامیان گروهک داعش از ابتدای بحران سوریه نزدیک به 750 نقطه از میراث فرهنگی را در سراسر این کشور نابود کرده اند. علی القیم وزیر فرهنگ سوریه این موضوع را اعلام کرد. یونسکو نیروهایی را آماده کرد که در کمپین های بین المللی برای احیای یادبودهای باستانی صدمه دیده در اثر درگیری های نظامی در کشورهای عربی مشارکت کنند.

شبه نظامیان گروهک داعش از ابتدای بحران سوریه نزدیک به 750 نقطه از میراث فرهنگی را در سراسر این کشور نابود کرده اند. علی القیم وزیر فرهنگ سوریه این موضوع را اعلام کرد. یونسکو نیروهایی را آماده کرد که در کمپین های بین المللی برای احیای یادبودهای باستانی صدمه دیده در اثر درگیری های نظامی در کشورهای عربی مشارکت کنند.

© AFP 2023 / Joseph Eidیکی از غنی ترین شهرهای اواخر عهد عتیق است که در فاصله 240 کیلومتری از دمشق پایتخت سوریه قرار گرفته است. در قلمروی این شهر ویرانه های بناهایی قرار داد که در شمار نمونه های معماری قرون وسطی قرار گرفته و از طرف یونسکو میراث جهانی نام گرفته است. روز 14 مه شهر پالمیر توسط گروهک تروریستی داعش اشغال شد. شبه نظامیان تمام قسمت های تاریخی شهر را تحت کنترل خود گرفتند. در این مجموعه معابد و دیگر اثار معماری قرار دارند که در دوران حکومت رومیان ساخته شده. در تصویر: تئاتری در واحه باستانی شهر
شهر پالمیر - اسپوتنیک ایران
1/12
یکی از غنی ترین شهرهای اواخر عهد عتیق است که در فاصله 240 کیلومتری از دمشق پایتخت سوریه قرار گرفته است. در قلمروی این شهر ویرانه های بناهایی قرار داد که در شمار نمونه های معماری قرون وسطی قرار گرفته و از طرف یونسکو میراث جهانی نام گرفته است. روز 14 مه شهر پالمیر توسط گروهک تروریستی داعش اشغال شد. شبه نظامیان تمام قسمت های تاریخی شهر را تحت کنترل خود گرفتند. در این مجموعه معابد و دیگر اثار معماری قرار دارند که در دوران حکومت رومیان ساخته شده. در تصویر: تئاتری در واحه باستانی شهر
© AFP 2023 / Pascal Guyot محل تدفین اسکیا محمد اول پایه گذار حکومت سنغای و اولین حاکم سواحیلی که اسلام آورد. مقبره اسکیا در شهر گائو در مالی است و محل دفن اسکیا محد اول پایه گذار حکومت قرون وسطایی سنغای. این محل بزرگترین بنای حفظ شده در منطقه است. سال 2012 میلادی به خاطر احتمال تخریب آن توسط شبه نظامیان جنبش ملی آزادی، کمیته میراث جهانی یونسکو مقبره اسکیا در فهرست میراث فرهنگی در معرض تهدید و تخریب وارد کرد.
مقبره اسکیا در شهر گائو - اسپوتنیک ایران
2/12
محل تدفین اسکیا محمد اول پایه گذار حکومت سنغای و اولین حاکم سواحیلی که اسلام آورد. مقبره اسکیا در شهر گائو در مالی است و محل دفن اسکیا محد اول پایه گذار حکومت قرون وسطایی سنغای. این محل بزرگترین بنای حفظ شده در منطقه است. سال 2012 میلادی به خاطر احتمال تخریب آن توسط شبه نظامیان جنبش ملی آزادی، کمیته میراث جهانی یونسکو مقبره اسکیا در فهرست میراث فرهنگی در معرض تهدید و تخریب وارد کرد.
© AFP 2023 / Musa Al-Shaer کلیسای مسیحیان که طبق سنت در محل تولد عیسی مسیح بنا شده است. این محل یکی از معابد اصلی مسیحیان در ارض مقدس به شمار می رود.
کلیسای محل تولد عیسی مسیح در بیت الحم - اسپوتنیک ایران
3/12
کلیسای مسیحیان که طبق سنت در محل تولد عیسی مسیح بنا شده است. این محل یکی از معابد اصلی مسیحیان در ارض مقدس به شمار می رود.
© AFP 2023 / Ramzi Haidarدر جریان درگیری های داخلی در سوریه طی اکتبر 2012 میلادی ارتش دولت مسجد را به توپ بست زیرا نیروهای مسلح اپوزیسیون در آن پناه گرفته بودند. مسجد در اثر انفجار سوخت. اواخر ماه فوریه 2013 میلادی شبه نظامیان با توپخانه دیوار جنوبی مسجد را منفجر کردند و اواخر ماه اوریل همان سال در جریان درگیری میان شورشیان و نیروهای دولتی تنها مناره مسجد از بین رفت.
مسجد بزرگ حلب که بزرگترین و مهمترین مسجد شهر حلب است - اسپوتنیک ایران
4/12
در جریان درگیری های داخلی در سوریه طی اکتبر 2012 میلادی ارتش دولت مسجد را به توپ بست زیرا نیروهای مسلح اپوزیسیون در آن پناه گرفته بودند. مسجد در اثر انفجار سوخت. اواخر ماه فوریه 2013 میلادی شبه نظامیان با توپخانه دیوار جنوبی مسجد را منفجر کردند و اواخر ماه اوریل همان سال در جریان درگیری میان شورشیان و نیروهای دولتی تنها مناره مسجد از بین رفت.
© AFP 2023 / Jalal Al-Halabi یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد دنیا است. این مسجد در یکی از اماکن مقدس در بخش قدیمی شهر دمشق ساخته شده است. می گویند که در تزیین تصویر سر یحیی تعمید دهنده در این مسجد از سنگ های گران قیمت استفاده شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است. مسجد در جریان درگیری های داخلی سوریه دچار صدمات جدی شد.
مسجد اموی که به عنوان مسجد بزرگ دمشق هم شناخته می شود - اسپوتنیک ایران
5/12
یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد دنیا است. این مسجد در یکی از اماکن مقدس در بخش قدیمی شهر دمشق ساخته شده است. می گویند که در تزیین تصویر سر یحیی تعمید دهنده در این مسجد از سنگ های گران قیمت استفاده شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است. مسجد در جریان درگیری های داخلی سوریه دچار صدمات جدی شد.
© Photo / Jacques Taberletاین منطقه از دشت های شنی تشکیل شده و در شمال شرق نیجریه و غرب چاد است. سال 1991 این منطقه به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.
صحرای تینیری – بیابانی در جنوب بخش مرکزی ساحارا به وسعت بیش از 400 هزار کیلومتر. - اسپوتنیک ایران
6/12
این منطقه از دشت های شنی تشکیل شده و در شمال شرق نیجریه و غرب چاد است. سال 1991 این منطقه به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.
© AP Photo / Stringerسال 2001 میلادی این یادبودها توسط نیروهای طالبان که آن را مظهر بت پرستی و کفر می دانستند، نابود شد. سال 2001 میلادی مشخص شد که یونسکو حاضر به بازسازی این مجسمه ها نیست و توضیح داد که بودجه کافی برای این کار ندارد. علاوه بر این بازسازی مجسمه ها که نیم آن از سنگ تشکیل شده باعث از بین رفتن ارزش تاریخی آنها می شود.
مجسمه های بامیان بودا – دو مجسمه بزرگ در مجموعه معابد بودایان در دره بامیان. - اسپوتنیک ایران
7/12
سال 2001 میلادی این یادبودها توسط نیروهای طالبان که آن را مظهر بت پرستی و کفر می دانستند، نابود شد. سال 2001 میلادی مشخص شد که یونسکو حاضر به بازسازی این مجسمه ها نیست و توضیح داد که بودجه کافی برای این کار ندارد. علاوه بر این بازسازی مجسمه ها که نیم آن از سنگ تشکیل شده باعث از بین رفتن ارزش تاریخی آنها می شود.
© Photo / kudumomoاین محل در بیت الحم واقع شده است. در مکتوبات به جای مانده برای اولین بار 150 سال پیش به آن اشاره شده است. معبد زیرزمینی در اینجا از زمان یلنای قدیس ساخته شده است. این محل به کلیسای ارتدوکس اورشلیم تعلق دارد.
غار تولد عیسی مسیح – یکی از زیارت گاه های مهم مسیحیان در غار سنگی که عیسی مسیح به دنیا آمد. - اسپوتنیک ایران
8/12
این محل در بیت الحم واقع شده است. در مکتوبات به جای مانده برای اولین بار 150 سال پیش به آن اشاره شده است. معبد زیرزمینی در اینجا از زمان یلنای قدیس ساخته شده است. این محل به کلیسای ارتدوکس اورشلیم تعلق دارد.
© AFP 2023 / Sebastien Rieussecاز سال 1988 این مسجد در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. سال 2012 میلادی در جریان درگیری های مسلحانه میان دولت مالی و شبه نظامیان اسلام گرا، مسجد توسط اسلام گرایان اشغال شده و در معرض نابودی قرار گرفت.
مسجد جامع جانگربر در تیمبوک (مالی) سال 1327 ساخته شده است. - اسپوتنیک ایران
9/12
از سال 1988 این مسجد در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. سال 2012 میلادی در جریان درگیری های مسلحانه میان دولت مالی و شبه نظامیان اسلام گرا، مسجد توسط اسلام گرایان اشغال شده و در معرض نابودی قرار گرفت.
© Photo / Nuria Ortegaاین پارک به این خاطر مشهور است که در آن انواع کمیابی از کرگدن سفید زندگی می کنند. سال 1960 در این محل نزدیک به 1000 گونه حیوان بوده است. با این حال سال 1980 پس از جنگ بیست ساله کنگو، تعداد آنها تا 12 گونه کاهش یافت. سال 1980 گارامبا در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت. چهار سال بعد پارک ملی در فهرست میراث فرهنگی در معرض نابودی قرار گرفت.
پارک ملی گارامب در شمال شرق جمهوری دموکراتیک کونگو که یکی از قدیمی ترین پارک های ملی افریقا به شمار می رود - اسپوتنیک ایران
10/12
این پارک به این خاطر مشهور است که در آن انواع کمیابی از کرگدن سفید زندگی می کنند. سال 1960 در این محل نزدیک به 1000 گونه حیوان بوده است. با این حال سال 1980 پس از جنگ بیست ساله کنگو، تعداد آنها تا 12 گونه کاهش یافت. سال 1980 گارامبا در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت. چهار سال بعد پارک ملی در فهرست میراث فرهنگی در معرض نابودی قرار گرفت.
© AFP 2023 / Philippe Desmazesبناهای تاریخی آن به دوره حکومت اشکانیان مربوط می شود. حضر یا حترا معماری دوران روم باستان و النیستی را با دکوراسیون عربی حفظ کرده و سال 1985 به فهرست میراث فرهنگی یونسکو افزوده شد. هفتم مارس 2015 ویرانه های حترا به دست گروهک تروریستی داعش افتاد و از بین رفت.
حضر شهری باستانی است در استان نینوا در عراق - اسپوتنیک ایران
11/12
بناهای تاریخی آن به دوره حکومت اشکانیان مربوط می شود. حضر یا حترا معماری دوران روم باستان و النیستی را با دکوراسیون عربی حفظ کرده و سال 1985 به فهرست میراث فرهنگی یونسکو افزوده شد. هفتم مارس 2015 ویرانه های حترا به دست گروهک تروریستی داعش افتاد و از بین رفت.
© AP Photo / Visar Kryeziuاین صومعه در 12 کیلومتری جنوب شهر پچ و در کوهپایه پراکلت در بخش غربی کوزوو واقع شده است. صومعه اصلی تشکیل شده از معبد قرون وسطایی بزرگ در بالکان که معماری دوره ویزانتی را به نمایش می گذارد. سال 2006 میلادی در فهرست یونسکو قرار گرفت و امروز به خاطر حملات شبه نظامیان آلبان از ارتش آزادی کوزوو در معرض نابودی قرار دارد.
صومعه دیچانی بلند – صومعه اصلی ارتدوکس های صرب ها در کوزوو. - اسپوتنیک ایران
12/12
این صومعه در 12 کیلومتری جنوب شهر پچ و در کوهپایه پراکلت در بخش غربی کوزوو واقع شده است. صومعه اصلی تشکیل شده از معبد قرون وسطایی بزرگ در بالکان که معماری دوره ویزانتی را به نمایش می گذارد. سال 2006 میلادی در فهرست یونسکو قرار گرفت و امروز به خاطر حملات شبه نظامیان آلبان از ارتش آزادی کوزوو در معرض نابودی قرار دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала