گزارش و تحلیل

آیا ایران از مکانیسم ماشه واهمه ندارد؟

© Depositphotos.com / Borna Mirahmadianآیا ایران از مکانیسم ماشه واهمه ندارد؟
آیا ایران از مکانیسم ماشه واهمه ندارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهه ها است که اروپایی ها به العوبه آمریکا در جهان تبدیل شده اند و ایرانی ها در موارد بسیاری شرایط اروپایی ها را تجربه کرده اند، کما اینکه در توافق هسته ای اروپایی ها ثابت کردند که مانند عروسک های خیمه شب بازی آمریکا هستند و به هیچ وجه از خود اراده ای ندارند.

اسپوتنیک - در دوران مذاکرات هسته ای آمریکایی ها و اروپایی ها برای ایران نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می کردند و شاید همه به یاد داشته باشند چگونه فرانسه توافق هسته ای را برای مدت ها بلا تکلیف گذاشته بود چون اسراییلی ها به آن کشور فشار آورده بودند.

مکانیسم ماشه فعال شد - اسپوتنیک ایران
مکانیسم ماشه فعال شد

پس از امضای توافق هسته ای هم آمریکایی ها و اروپایی ها نقش های خود را مدام تعویض می کردند و باز هم همان نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می کردند.

زمانی که ایالات متحده از توافق هسته ای خارج شد اروپایی ها علنا اظهار می داشتند که اجازه نخواهند داد توافق هسته ای شکست بخورد و در مقابل ایالات متحده خواهند ایستاد اما طی بیش از یک سال و نیم فقط به وعده دادن اکتفا کردند تا ایران را در توافق هسته ای نگه دارند و در مقابل ایران هیچ امتیازی از این توافق دریافت نکند.

از همان ابتدا قول دادند که طرح های اقتصادی ای برای دور زدن تحریم های آمریکا و رسیدن ایران به امتیازات برجام اجرا کنند اما دریغ از یک قدم برای انجام این کار.

آمریکا هم پس از خروج از توافق هسته ای تحریم هایی را بر ایران وضع کرد که به مراتب سخت تر از تحریم های شورای امنیت بوده و هست و جای تاسف دارد که بگوییم اروپایی ها جلوتر از آمریکایی ها این تحریم ها را اجرا کردند تا ثابت کنند که در تحریم ایران از آمریکا سبقت می گیرند.

حال پس از اینکه همه تلاش های آنها ناکام مانده آنها با تهدید مضحک اجرای بند ماشه در برجام تلاش دارند ایران را تهدید کنند.

ظریف: اقدام اروپا برای استفاده از مکانیزم ماشه بی‌مبنا است - اسپوتنیک ایران
ظریف: اقدام اروپا برای استفاده از مکانیزم ماشه بی‌مبنا است

درست است که این بند می تواند همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران را برگرداند اما خودشان هم بخوبی می دانند در حال حاضر ایران ذیل تحریم هایی به مراتب بالاتر از تحریم های شورای امنیت می باشد و این ماجرا عملا اهمیتی برای ایران نخواهد داشت تا از آن هراس داشته باشد.

اما اینکه آنها تهدید کنند که ایران را مجددا ذیل بند 7 منشور سازمان ملل قرار دهند و ایران را به حمله نظامی تهدیدی کنند، امری است که اگر ایرانی ها از آن واهمه داشتند قطعا چهل سال پیش جا زده بودند، کشوری که جسارت می کند مواضع آمریکایی ها را در هزار و دویست کیلومتری هدف قرار دهد قطعا از تهدید های اروپایی ها واهمه نخواهد داشت.

تنها امتیازی که اروپایی ها از این ماجرا می توانند به دست آورند این است که به صورت شعاری ایران را تهدید کرده باشند اما آنها بخوبی می دانند که ایران هم می داند این تهدید ها شعاری بیش نیست.

قطعا این اقدام اروپایی ها ایرانی ها را به واکنش متقابل وا خواهد داشت و بدیهی است با این شرایط اروپایی ها به جای اینکه به دنبال رفع موانع اجرای برجام باشند مساله را پیچیده تر خواهند کرد و دیگر راه برگشتی برای آنها نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала