گزارش و تحلیل

خیانت ترامپ به قانون اساسی آمریکا

© REUTERS / Tom Brennerخیانت ترامپ به قانون اساسی آمریکا
خیانت ترامپ به قانون اساسی آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه یک دستور اجرایی را با هدف مبارزه با یهودی ستیزی امضا کرد.

 

در این سند آمده است: «دولت من متعهد است تا با افزایش و ظهور حوادث یهود ستیزی در ایالات متحده و جهان مبارزه كند»

گفتنی است از سال 2013 تعداد حوادث یهود ستیزی افزایش یافته است.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ برای امضای فرمان مقابله با ظهور یهودی ستیزی در ایالات متحده تشکر کرد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل با انتشار سخنان نتانیاهو گفت: «رئیس جمهور ترامپ از فرمان شما در برابر تبعیض علیه مردم یهود تشکر می کنم. آزادی بیان نمی تواند بهانه ای برای حملات یهود ستیزی به یهودیان و کشور اسرائیل باشد».

دکتر علی رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این دستور در حقیقت نقض قوانین بین المللی در مورد برابری نژادی و نشان دهنده  بی ارادگی رییس جمهور آمریکا می باشد.به عقیده وی، این اقدام  ترامپ نه به خواست عموم  شهروندان ایالات متحده بلکه به دستور لابی صهیونیستی آمریکایی اتخاذ شده است. دکتر رضاخواه در این خصوص توضیح داد:

تصمیمات ترامپ ابعاد سیاسی، حقوقی و ابعاد تمدنی دارد. اما قانون در مورد مبارزه با یهود ستیزی با نظارت لابی های اصطلاحا طرفدار دولت اسرائیل تصویب می شود چراکه این لابی ها از طریق این قانون می توانند مشروعیتی را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کنند. در واقع اینکه آنها می خواهند مفهوم یهودیت را در این داستان و مجموعه علاوه بر مذهب به یک دولتی در کنار به رسمیت شناختن یک اشغالگر باشد، یک بعد قضیه است که طبیعتا لابی های طرفدار رژیم صهیونیستی داخل آمریکا دنبال می کنند.

یهودیان آمریکا: قانون جدید ترامپ وضعیت را بدتر می کند - اسپوتنیک ایران
یهودیان آمریکا: قانون جدید ترامپ وضعیت را بدتر می کند

این اقدام وسط این دعواهای سیاسی، بحث استیضاح و بحث عدم مشروعیت آقای ترامپ در کنگره می تواند به عنوان یک برگه برنده و اهرم فشاری داخل کنگره برای خود ترامپ باشد تا بتواند در بده بستان با لابی های اسرائیلی حمایت یک بخش از کنگره را وسط این بحران که گیر کرده، داشته باشد.

 

از  طرف دیگر، این فرمان محدودیت های جدی را برای فعالیت های ضد رژیم صهیونیستی که پایه اساسی در دانشگاه دارد، و محدودیتی علیه فعالینی ضد رفتار آپارتاید رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد.

 

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد که دونالد ترامپ با فرمان برداری از «لابی صهیونیستی» در حقیقت به شعارهای دموکراسی مانند آزادی بیان، که در قانون اساسی آمریکا نوشته شده، خیانت می کند:

 

آمریکا نسبت به شعارها و آرمان هایی که بیان می کند یک سری رفتارهای منافقانه ای را معمولا دارد و این را متعدد در ادعاهایی که در زمینه حقوق بشر و چه در زمینه بحث آزادی بیان دارد کاملا واضح است. حمایت آمریکا از جنایاتی که اسرائیل در حوزه حقوق بشر انجام می دهد و حمایتی از جنایاتی که بعضی از در کشورهای دیکتاتوری حاشیه خیلج فارس صورت می گیرد، کاملا  با رفتار حقوق بشر در عرصه بین اللملی در تناقض دارد و یک خیانت به خود ادعاهای قانون اساسی ایالات متحده است.
ديدار پمپئو و نتانياهو با محوريت ايران - اسپوتنیک ایران
ديدار پمپئو و نتانياهو با محوريت ايران

از طرف دیگر، در عرصه داخلی طبیعتا یکی از فضاهایی که داخل آمریکا به شدت فضای ضد اسرائیلی دارد، فضاهای دانشگاهی است. برای مقابله با این فضا هم خود اسرائیلی ها و هم خود آمریکایی ها تلاش می کنند دست به دامن قوانینی شوند که محدودیت بسیار جدی را برای فعالین سیاست های نژاد پرستانه اسرائیل ایجاد می کنند.

در دانشگاههای آمریکا اساتید و اتحادیه دانش آموزی خیلی زیادی هستند که نسبت به رفتار آمریکا در حوزه سیاست خارجی نقش دارند. آنها نسبت به عملکرد ضد بشری دولت اسرائیل و نسبت به جنایاتی که اسرائیل انجام می دهد، نقش دارند. پس از اجرایی این فرمان ترامپ همه این نقش ها از این به بعد محدود خواهند شد. خیلی از آدمها به خود سانسوری روی می آورند چون بیان کردن خیلی از این نقش ها باعث می شود که برچسب ضد یهود به آنها بخورد و یهود ستیز شناخته شوند.

کاملا واضح است که این فرمان جدید ترامپ برخلاف ادعای خود آمریکای حامی از  آزادی بیان خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала