گزارش و تحلیل

فرار از سربازی دیگر جریمه ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فرار از سربازی دیگر جریمه ندارد
فرار از سربازی دیگر جریمه ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق اعلام پلیس ناجا، ۱.۵ میلیون سرباز فراری در جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۳۹۵ شناسایی شده است

فرار از خدمت در جمهوری اسلامی ایران به مفهوم رها کردن خدمت نظامی یا ترک کردن بدون اجازه ی پادگان نظامی است. برای برخی انسان ها خدمت سربازی یک وظیفه مقدس و برای دیگران هدر دادن ۲ سال از عمر است.
در این شرایط، قانون در مورد معافیت فرار از خدمت سربازی تا این حد پر طرفدار شده است که به شایع ترین جرم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.
اما دولت ایران برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ در لایحه بودجه تبصره ای را تحت عنوان جریمه غیبت خدمت سربازی برای سربازانی که بیش از ۸ سال غیبت

فراخوان فعالیت پژوهشی به ازای خدمت سربازی - اسپوتنیک ایران
فراخوان فعالیت پژوهشی به ازای خدمت سربازی
سربازی دارند، قرار داد که طبق این بند ، این افراد می توانند با پرداخت جریمه نقدی غیبت خود، از خدمت سربازی معاف شوند.
میزان جریمه مشمولان غایب برای معافیت از خدمت وظیفه عمومی بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شده و مبلغ جریمه غیبت سربازی   از ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.
به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال، ده درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از ۶ ماه ، یک سال محسوب می شو و   برای مشمولان متاهل و دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود. همچنین برمبنای این مصوبه، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و فرزندان آنها از ۷۰ درصد تخفیف بهره‌ مند می‌شوند.
اما در سال ۹۸ شرایط برای پرداخت جریمه و معافیت از خدمت سربازی تغییر کرد.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران برای روشن سازی و بررسی این موضوع حساس با دکتر محمد علی پور مختار عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد و علت وجود چنین قانونی را پرسید. ایشان در این خصوص بیان داشت:

مجلس در قانون بودجه ی 96 و 97 پیش بینی کرد که کسانی که شامل شرایطی از جمله بیش از 8 سال غیبت و یا دیگر شرایط ذکر شده در قانون مذکور می شوند، بتوانند با پرداخت جریمه ای آموزش دیده، معافیت خود را بگیرند. نام این اقدام را نمی توان خرید سربازی گذاشت چرا که اولا این معافیت، از نوع معافیت در زمان صلح است و هر زمان که کشور نیاز داشته باشد این افراد نیز باید اعزام شوند و همچنین مبلغ آن هم به عنوان جریمه محسوب می شود. این موضوع نوعی کمک و مساعدت است که مخصوصا شامل کسانی می شود که نوعا متاهل هستند و حتی فرزند دارند و رفتن به خدمت سربازی برای آنان مشکل است.

البته این قانون در سال 98 تصویب نشد، اجرایی هم نمی شود و اکنون کسانی که غیبت کردند موظف هستند به نظام وظیفه مراجعه کنند، تعیین تکلیف شده، اعزام شوند تا خدمت سربازی خود را انجام دهند.

 

وی در ادامه افزود:

فعلا در دستور کار مجلس تصویب قوانینی مبنی بر ساده تر کردن خرید سربازی و یا تبصره های بیشتری برای اضافه شدن واجدان شرایط خرید سربازی وجود ندارد. در حقیقت می توان گفت چنین موضوعی منتفی است و اکنون موضوع اعزام تمامی مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی در دستور کار است.

© AFP 2023 / Atta Kenareآغاز رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش ایران
فرار از سربازی دیگر جریمه ندارد - اسپوتنیک ایران
آغاز رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش ایران

دکتر محمد علی پور مختار در رابطه با موضوع سربازی حرفه ای به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

موضوع معاف از خدمت سربازی در مجالس گذشته هم طرح شده اما نیازمند بررسی های بیشتر است. چنین موضوعی در برخی از کشور ها اکنون در حال انجام است و ما هم سابقه ی آن را در زمان جنگ تحمیلی داشتیم. برای مثال، کسانی که در سپاه می آمدند و 5 سال خدمت می کردند علاوه بر دریافت حقوق، سربازی خود را نیز انجام داده بودند. این موضوع باز هم در مجلس مطرح شده است اما به جهت آن که خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران مانند تمام کشور ها یک امر مقدس است، که همه به دو دلیل ایجاد آمادگی در خود و دفاع از سرزمین های خود به هر حال به خدمت سربازی اعزام می شوند. البته که موضوع خدمت حرفه ای نیاز به بررسی بیشتر دارد تا تصویب و تایید شود.

وی در انتها بیان کرد:

مشمولان خدمت سربازی منتظر قوانینی نظیر قوانین سربازان غایب یا فراری نباشند چرا که چنین طرح هایی فعلا وجود ندارد و سازمان نیروهای مسلح هم نظرشان بر این است که کلیه ی مشمولین اعزام شده و خدمت آنها انجام شود لذا غیبت آنها بیشتر به ضرر خودشان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала